جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یادواره شهدای روحانی

حوزه/ حسینیه جماران بیرجند حال و هوای دیگری پیدا کرده است،‌ جایی که شهدای روحانی و سایر شهدای دفاع مقدس خراسان جنوبی میزبانان جلسه هایی هستند که باعث شده، فرزندان نسل های بعد از انقلاب را به جلسه خود فرا بخوانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، اینجا روایت عشق و دلدادگی است، روایتی که چشمان منتظر پدران و مادران شهداست که باید در این ماه ها میهمان فرزندان خود باشند.

 روایت آنهایی که رفتند و آسمانی شدند. اینجا نقطه وصل خانواده ها و نسل های بعد از انقلاب برای درک عظمت کسانی است که از بهترین سرمایه زندگی شان برای ناموس وطن خود گذشتند تا ما امروز پرچم علمداری آنان را در جبهه های حق علیه باطل بر افشانیم.

پاییز 97 معنای شهادت دوباره در حال تعریف شدن و مفهوم ایثار، مروری دوباره می شود و بار دیگر نتی خاطراتشان از شهدا در تنش مشکلات زندگی غرق شده و نمی گذارد دستی از نیاز به دانستن به سویشان دراز کنیم و از اسطورهایی بپرسیم که جان دادند تا جانانشان ماندگار شود.

در ازدیاد جمعیت، مادری دیده می شود که عکس فرزن%D� از انقلاب را به جلسه خود فرا بخوانند .

کنگره ملی دو هزار شهید خراسان جنوبی، جانی تازه به عقاید، تفکر و ایده های مردمان این دیار داده است.

نسل های گذشته و امروز از پیر و جوان با برگزاری این اجلاسیه ها و حضور در آن، از بلاجویان دشت کربلای فکه و هویزه، حورالعین و جزیره مجنون، دزفول و خرمشهر و کردستان یاد، و از آن مظاهر عشق، ایثار و بندگی شفاعت نزد یار طلب می‌کنند.

آری این مردمان ولایت مدار خراسان جنوبی هم دعوت نامه شهدا را لبیک گفتند و از پیر و جوان تا کودکی خردسال میهمان 72 تن از پرستوهای عاشق وطن و اسلام بودند.

لاله هایی که با رفتنشان حسرت بر دل همرزمان خود گذاشتند، رفتنی سوار بر قطار عشق و بندگی که مقصدش نور است و این روزها با میهمانی شهدا اندکی در خود تامل می کنند.

امروز وظیفه ی ما در برابر خون شهدا، پیروی از وصیت نامه های آنان است که همه متفق القول عمل به دستورات و فرمایشات رهبری تاکید داشته اند.

 آری! اولین روز از پاییز ماه رنگ و بوی دیگری در خراسان جنوبی گرفت، طلابی که از سرتاسر استان آمده بودند تا میهمان 72 تن از شهدای روحانی باشند.

به سمت اجلاسیه که قدم بر می داشتی حس دیگری در قلبت جوانه می زد،احساس می کردی که شهدا دارند تو را راهنمایی می کنند تا لحظاتی را با کسانی بگذرانیم که لیاقت پیوستن آنان،دل بزرگی می خواهد که شاید کمتر کسی آن را داشته باشد.

رهبر یک ملت که خود را مدیون شهدا و خانوده شان می داند

این فرمایشات مقام معظم رهبری با حس و حالی که از این جلسه پیدا می کنی در ذهن تداعی می شود که چطور می شود که ایشان خود را مدیون خانواده شهدا و خود شهدایی که رفتند، می دانند.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود درباره شهدا می فرمایند:

"تا ابد این ملت مدیون فرزندان شماست، چون هر چه که این ملت در این سال‌ها به دست آورده است، عزّت این ملت، امنیّت این ملت، پیشرفت این ملت، همه و همه مدیون این جوان‌های عزیزی است که دل از خانه و خانواده و پدر و مادر و همسر و فرزند و اینها کندند و رفتند سینه سپر کردند.

در مقابل دشمن؛ آن هم دشمنی که همه‌ی دنیا در مقابل ما از او حمایت می‌کردند، هم غرب، هم شرق، آن روز، هم ارتجاع منطقه، همه و همه از این دشمن خبیث بعثی ما حمایت می‌کردند.

 اگر جوان های دلاور و شجاع و فداکاری وجود نداشتند مثل جوان های شما که بروند و خودشان را مثل یک سپری، مثل یک سدّی در مقابل دشمن قرار بدهند، این دشمن پایش به داخل کشور میکشید و میرسید و به هیچ چیزی رحم نمیکرد.

شجاعت پدرها و مادرها و فداکاری پدرها و مادرها به نظر من کمتر از جوان‌هایشان نیست و من مکرّر به خانواده‌ی شهدا میگویم که خدا سایه‌ی خانواده‌ی شهدا را از سر این ملت کم نکند.

قدر شهید و خانواده‌ی شهید و پدر مادر شهید و همسر شهید و فرزند شهید را می‌دانیم، می‌دانیم که اینها چه حق بزرگی به گردن کشور و انقلاب و نظام و تاریخ ما دارند. "

وقتی انسان این سخنان را از زبان سرپرست یک ملت می شنود،ارزش شهدایی که قدم در این راه گذاشتند را بیشتر می فهمد.

مادرانی از جنس صبر و استقامت

مادران شهدا این گل واژه های ایثار، صبر، استقامت و از خود گذشتگی که این روزها یادشان، نامشان، منش و روش زندگیشان مغفول مانده و گاهی حتی خاطراتشان از شهدا در تنش مشکلات زندگی غرق شده و نمی گذارد دستی از نیاز به دانستن به سویشان دراز کنیم و از اسطورهایی بپرسیم که جان دادند تا جانانشان ماندگار شود.

در ازدیاد جمعیت، مادری دیده می شود که عکس فرزند شهیدش را در دست دارد و آرزوی دوباره دیدن او را در ذهن خود تداعی می کند، ولی حضور ایشان در جلسه فرزندش تسکین دهنده فکر و صبری که در این چند سال داشته است را در بر دارد.

انسان هایی که با وجود شهادتشان در نزد خدا زنده اند

با توجه به آیه «وَ لَا تحْسَبنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» در قرآن کریم،خداوند می فرماید:هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده ‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.

این جملات باعث می شود که بیشتر درک کنیم که میهمان شهدا بودن، لیاقت می خواهد که شاید هر کسی آن را نداشته باشد.

حسینیه جماران بیرجند، فوجی از مردمان عاشق ولایت و شهدای وطن  را در خود جای داده بود، قافل از اینکه حتی جایی برای سوزن انداختن در آن پیدا نمی شد.

در جلسه نگاه ها را در می یابی هر کدام غرق در تفکر به سر می برند، طلبه هایی که از اقصی نقاط استان آمده بودند تا میهمان 72 رهپویان ولایت باشند و هرکدام خود را سربازی از سربازان امام زمان(عج) می دانستند.

طلبه ی جوانی که سربند یا مهدی(عج) بر پیشانی خود داشت، بر این تصور بود که چگونه می تواند ادامه دهنده راه شهدایی باشد که او تازه قدم در راهشان گذاشته است ولی این را به خوبی می داند که برای تحقق هدف آرمانی شهدا باید با قدم های استوار در این جامعه و دنیا قدم بردارد.

در میان ازدحام جمعیت دخت رکوچکی دیده می شود که قابی را در دست دارد و از خود جدا نمی کند، گویی انگار گمشده ای دارد که می خواهد در این جلسه او را پیدا کند.

قابی که در دست این دختر بچه بود، تصویر شهیدی بود که باتوجه به سن و سال کمش، راهی جبهه های جنگ شده و از ناموس وطنش دفاع کرده است و امروز این شهید روحانی میزبان برادر زاده  کوچک خود است که قابش را در دست دارد تا او را دریابد.

جمعیت هر کدام می خواهند قابی را به یادگار در صفحه ذهن ها و موبایل هایشان داشته باشند ،از سیدی که عکس رهبری را در دستانش به نمایش می گذارد که نشان دهد باید در همه حال پیرو فرمایشات رهبری بود تا طلبه های دختری که برخی ها با چهره ای پوشانده در حال گرفتن قاب های ماندگار شهدا در تصورات و موبایل هایشان هستند.

اشک ها و لبخند هایی که شفاعت در آخرت را در بردارد

همه ی اشک هایی که در این جلسه ریخته شده، ذخیره ای شد برای روزی که همین شهدا بتوانند شفاعت کنند تا ما از دوزخیان و جهنمیان عالم نامنتهی نباشیم.

پلاکاردها و عکس های این جلسه، تنها یک مدیومی است برای افرادی که نمی توانند میزبانان خود را ببینند.

امروز ادامه دهنده راه این 72 دو تن از شهدای روحانی، باید طلابی باشند که علاوه بر تبلیغ و گسترش دین،به جهاد در راه خدا چه جسمی و چه روحی بپردازند.

راهی که بعد از شهادت ادامه پیدا می کند

آنچه امروز از انقلاب اسلامی نصیب کشور شده است، فارغ از مشکلات اقتصادی و سیاسی که دشمنان بر ما تحمیل کرده و البته با برخی سوء مدیریت ها فشار آن بر مردم بیشتر شده، اما به نظر می رسد هر از گاهی همه ما مردم و مسئولان نیاز داریم تا با تلنگری به خود آییم و به دور از مسائل مادی و دنیایی در خود تفکر کنیم، روزهای انقلاب و دوران دفاع مقدس را به یادآوریم، وحدت و انسجام روزهای سخت گذشته را مرور کنیم و با نگاهی به زندگی و وصایای شهدا که همه انسانهایی پاک و مومن و پاکباخته بودند مسیر درست را بشناسیم و در راه ارزش ها پای نهیم.

بدون شک اگر در زندگی شهدا و رزمندگان تفکر و اندیشه کرده و زندگی جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا را در مقابل چشمان ژرف اندیش خود مرور کنیم شاید کمی شرمنده شده و همراهی ما با انقلاب بیشتر شده و از خطا و انحراف و کج روی فاصله بگیریم.

یادواره دوهزار شهید خراسان جنوبی فارغ از همه برنامه های فرهنگی و عقیدتی که در آن تدارک دیده شده، فارغ از همه میهمانان مسئول و غیرمسئول که در آن حضور می یابند ، باید ما را به فکر وا دارد تا در مسئولیت‌هایی که داریم و در هر پست و مقام و شغلی که هستیم کمی به فکر آخرت باشیم، شهدا را یاد کنیم و ببینیم روش زندگی و مدیریت ما تا چه حد با مرام و مسلک و راه شهدا منطبق است.

کنگره دوهزار شهید استان خراسان جنوبی تلنگری در باورها، راه و روشها و سبک زندگی همه ماست، باشد تا از این کنگره بیاموزیم تا با هم بودن، سالم زیستن و پاک بودن را بار دیگر تجربه و امتحان کنیم، آن وقت دیگر دشمن هر که باشد و تحریم ها هر مدت که باشد با اتحاد و زندگی جهادی و ساده زیستی مردم و مسئولان قابل تحمل خواهد بود.

گزارش :مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha