جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت بازیابی و تقویت هویت شرقی از طریق گفت وگو، تعامل و همگرایی میان ادیان گفت: ما بر این باوریم که ادیان انسان ها را به شناخت متقابل نسبت به هم، گفت وگو و تعامل ورزیدن با هم دعوت می کند و باید از این فرصت برای بازیابی و تقویت هویت شرقی استفاده کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در دیدار با رهبران دائوئيسم و کنفوسیوس در كشور چین با تقدیر از دعوت آنان، گفت: در فضاهای جهانی شده امروزی، هر اندازه هویت ها، شفاف تر و تقویت شده تر به میدان بیایند امکان گفت‌وگو و تعامل بهتر و بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: شرق برای این که  در تعاملات خود با جهان در یک مسیر نابهنجار قرار نگیرد باید هویت شرقی خود را بازسازی کند. البته بايد با همه اديان در جهان همگرایی را برای تقویت معنویت آغاز کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اگر یک هویت دارای قدمت تاریخی تری بود، فرصت های عمیق تری را در اختیار دارد، گفت: شرق دارای هویت با سابقه تری است و این برای شرق فرصت های مناسبی ایجاد کرده تا  هویت خود را برخوردار از یک سطح کلان، نیرومند و تاثیرگذار نماید.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند به دلیل تعدد ادیان شرقی، زمینه گفت وگو بین مجموعه های شرقی فراهم نیست، این نگاه نادرست است، ولی متاسفانه گاهی این نگاه نادرست، تاییدیه خود را از تعصبات ایجاد شده میان برخی ادیان و مذاهب شرقی، می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: به دلیل کنار گذاشتن گفت وگو، سوء تفاهم هایی بین اتباع ادیان و دور شدن آنها از  همدیگر پیدا شده که در نتیجه، تعصب زمینه بروز و ظهور پیدا کرده است.

وی ادامه داد: انسان ها به دلیل فقدان گفتگو، فرصت همگرایی را از ادیان گرفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: در قرآن یک اصلی به نام " تعارف/ شناخت هم"، وجود دارد که اگر مسلمانان به آن عمل کنند می توانند با همه ادیان وانسان ها گفت وگو کنند.

وی تصریح کرد: اگر  ادیان، قومیت ها و وضعیت های جغرافیایی، مانعی برای تعامل و شناخت نسبت به هم می بود، این اصل در قرآن به مسلمانان توصیه نمی شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: از دیدگاه قران کریم، انسان ها می توانند در هر شرایط و با هر قومیت و دینی، کوشش کنند تا دیگران را خوب بشناسند و با هم همکاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: ما حتی فراتر معتقدیم، دین دعوت به شناخت و تعامل ورزیدن نسبت به هم می کند.

وی با اشاره با سابقه تاریخی چین گفت: شرق باید با استفاده از فرصت ادیانی خود، هویت شرقی را باز یابد، و در این چارچوب، چین با تاریخ خود می تواند نقش بسزایی در ایجاد هویت شرقی از رهگذر گفت وگوی بین ادیان دنبال کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به روایتی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: در پی علم بروید حتی اگر به چین سفر کنید، این روایت چند ارزش مثبت را در مورد چین با خود همراه دارد از جمله اینکه  نگاه دین اسلام از آغاز این بوده که علم در چین وجود دارد و دیگر اینکه، سفر کردن به چین را نه تنها نهی نکرده بلکه به آن هم ترغیب کرده است.

وی همچنین در دیداری جداگانه با برخی از رهبران مسلمان چین گفت: از دیدگاه قرآن، امت اسلامی باید در میان ملت ها و امت های دیگر حضوری فعال به هم برساند و این حضور باید حضوری شاهدانه باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضور شهادت ورزانه حضوری است که از چند مولفه تشكيل شده و اولین مولفه اینکه  امت اسلامی با ملت های دیگر در ارتباط و تعامل  باشد.

 وی گفت: این مولفه  از کلمه شهداء على الناس استفاده می شود زیرا شهادت ورزی در میان  انسانها  فرع بر حضور داشتن و ارتباط پیدا کردن با آن هاست.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی با اشاره به اینکه مولفه دوم برخوردار شدن امت از حضوری پر کار کرد در جامعه اسلامی است، گفت: این مولفه نیز از کلمه شهدا علی الناس استفاده می شود زیرا شهادت بالاترین سطح یک تعامل سازنده است و تعاملات کم رمق و در حاشیه  را نمی‌توان حضور شاهدانه تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه مولفه سوم، برخوردار بودن امت از يك کارکرد خیرخواهانه، حق مدار و اخلاق مدار است، گفت: این مولفه نیز از شهدا علی الناس استفاده می شود؛ زیرا شهادت ورزی، ماهیت آن عبارت از تلاشی نیست که یک مجموعه به نفع خود آن را انجام می دهند این، شهادت ورزی نیست، در شهادت ورزی خیرخواهی برای دیگران نهفته است.

حجت الاسلام و المسلمین  مبلغی گفت: از طرف دیگر اگر در  شهادت ورزی، حق رعایت نشود، و اخلاق پاس داشته نشود، آن شهادت ورزی نیست آن زورگویی است.

 وی ادامه داد: نتیجه می گیریم امت لازم است در ارتباط مدام با جهانیان قرار گیرد و یک نقش اخلاق مدار و عدالت محور و کاملاً خیرخواهانه  را در تعامل با آنها در پیش گیرد.

 استاد حوزه ادامه داد که از نظر قرآن پیش شرط داشتن حضور شهادت ورزانه در میان امت ها و ملت های دیگر آن است که امت اسلامی دارای وصف وسطیت باشد.

وی با اشاره به اینکه قرآن می فرماید ما شما را امت وسط قرار دادیم تا شاهدان بر مردم باشید  گفت از کلمه "تا" استفاده می شود که تا امت، امت وسط نباشد نمی تواند امتی شاهد باشد.

گفتنی است این دعوت در چارچوب تلاش‌های سازمان فرهنگ اسلامی برای بسط و توسعه گفت گو با آیین های مختلف انجام گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha