پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار رئیس اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس چین پیشنهاد تعریف یک پروژه مشترک علمی بین این اتحادیه و یکی از دانشگاه‌های ایران برای بررسی تاریخ مشترک روابط فرهنگی دو کشور را داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، هیئتی از مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متشکل از حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مرتضی صبوری، معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها(9 آذرماه) در ادامه برنامه‌های سفر خود به چین با تنگ ون چنگ، رئیس اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس چین در محل این اتحادیه دیدار و گفت‌وگو کردند.

تنگ ون چنگ به تشریح روابط فرهنگی چین و ایران در گذر زمان پرداخت و با اشاره به اینکه اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس در سال 1994 میلادی در چین تأسیس شده، از توجه اندیشمندان ایرانی به آثار مربوط به اندیشه‌های کنفوسیوس تقدیر کرد.

رئیس اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس چین به سفر خود به ایران همراه رئیس جمهور اسبق چین اشاره کرد و گفت: این سفر تجربه خوبی به همراه داشت و همواره خواهان افزایش رفت و آمدهای فرهنگی و علمی بین دو کشور هستیم.

مبلغی در سخنانی، روابط تاریخی ایران و چین و نقاط برجسته آن را سرمایه‌ای ارزشمند برای توسعه تعاملات سازنده کنونی بین دو کشور دانست و به ادبیات ملی و مذهبی ایران اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری طرح جاده ابریشم را یک برند مهم توصیف کرد که دو کشور ایران و چین نقش محوری در آن دارند و دیگران هم از آن منتفع می‌شوند و گفت: همکاری ایران و چین در چارچوب این طرح برکات زیادی برای مردم دو کشور در برخواهد داشت.

وی افزود: فرهنگ ارتباطات، هویت و تکنولوژی زندگی حال و آینده بشر را شکل می‌دهند و دین اسلام به فرهنگ و ارتباطات جهانی نگاه خاصی دارد و قرآن کریم به مسلمانان تأکید دارد که با دیگر ملت‌ها روابط و تعامل سازنده داشته باشند.

مبلغی پیشنهاد تعریف یک پروژه مشترک علمی بین اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس و یکی از دانشگاه‌های ایران برای بررسی تاریخ مشترک روابط فرهنگی دو کشور را داد و گفت: با اتفاق این مهم، کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم هستند یکی از خیابان‌های اصلی پایتخت خود را بنام جاده ابریشم نامگذاری کنند.

مرتضی صبوری هم در سخنان خود، با اشاره به وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه توسعه روابط فرهنگی ایران با کشورهای دیگر، گفت: تشابهات دو مؤسسه کنفوسیوس و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، ظرفیت فراوانی را برای همکاری این دو سازمان در اختیار طرفین قرار می‌دهد.

معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های این سازمان افزود: پیشنهاد می‌شود این ظرفیت را در چارچوب روابط فرهنگی، علمی ایران و چین و در قالب یک تفاهم‌نامه جامع بیش از پیش فعال سازیم.

در ادامه، جانگ شی پینگ، دبیر اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس در سخنانی، مطرح کرد: با توجه به روابط تاریخی دو کشور، ایران جزء اولین کشورهایی است که هیأتی از اتحادیه در سال 1395 به ایران سفر کرد و متعاقب آن در سال 1397 نشست فرهنگی گفت‌وگوی تمدنی ایران و چین با همکاری این اتحادیه و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ترجمه کتاب فرهنگی قدیمی چین را در دستور کار داریم و امیدواریم به زودی کتاب «لون» به زبان فارسی چاپ شود.

عادل خانی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در چین هم در این دیدار ضمن برشمردن برخی فعالیت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در زمینه ترجمه و چاپ و انتشار کتب، به آمادگی این نمایندگی برای گسترش همکاری با اتحادیه بین‌المللی کنفوسیوس اشاره کرد.

عطاران با اشاره به برخی فعالیت‌های نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در چین و جهان، از حضور حدود 500 دانشجوی چینی در جامعةالمصطفی قم به عنوان ظرفیت بالای علمی دو کشور برای توسعه همکاری‌ها نام برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha