جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شورای فرهنگ عمومی

حوزه/ اعضای شورای فرهنگی عمومی استان قم طی نشستی بر لزوم تقویت فرهنگ حجاب و عفاف با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و فراهم‌سازی بسترهای مورد نیاز برای حضور بیشتر جوانان و نوجوانان در نماز جمعه قم تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،‌ نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم و جمعی دیگر از مسئولان ارشد استان در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم طی سخنانی مطرح کرد: با توجه به شرایط فعلی و اینکه وضعیت حجاب و عفاف در قم مطلوب نیست، دستگاه‌ها باید به آیین‌نامه راهکارهای اجرایی گسترش حجاب و عفاف توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظایف 26 دستگاه در حوزه حجاب و عفاف مشخص شده است، عنوان کرد: ‌با وجود اینکه رسالت دستگاه‌ها مشخص است، اما تا با مشکلی روبرو می‌شویم به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می‌شود.

*برخی دستگاه‌ها به وظایف خود در حوزه حجاب و عفاف عمل نمی‌کنند

حمیدرضا  شیخ الاسلام  مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه شرایط محیطی استان قم آزار دهنده شده است، مطرح کرد: امروزه در آموزش و پرورش با تعامل با اولیا لباس هماهنگ با شرایطی که در آن شأنیت دانش‌آموزان دیده شود درنظر گرفته شده است اما بعد از اینکه دانش‌آموزان از مدارس خارج می‌شوند پوشش آن‌ها تغییر می‌کند و در این راستای رفع این مشکل باید به دنبال اقدامات فرهنگی باشیم.

وی تصریح کرد: اکنون برخی از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند برخی از مانتوفروشی‌ها لباس‌های نامناسبی را ارائه می‌کنند و گویا متولی مشخصی وجود ندارد که بر اجناس این اصناف نظارت داشته باشد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه تاکنون الگوی حجاب و عفاف در استان قم مشخص نشده است، اظهار کرد: امروزه با تغییر رنگ لباس‌های مدارس الگوی مناسبی را ایجاد کرده که مورد استقبال قرار گرفته است و این رویکرد باید در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان قم یادآور شد: در گذشته فکر می‌کردیم که بی‌حجاب‌ها قمی نیستند؛ اما اکنون به این نتیجه رسیده که بخش قابل توجهی از آنان قمی هستند به همین علت دستگاه‌ها باید نسبت به عملکرد خود حساس شوند و در حوزه حجاب و عفاف تدابیر لازم را دنبال و مشکلات را رفع کنند.

رضا سیار فرماندار قم با اشاره به اینکه چادر پوشش مورد نظر استان قم است، اظهار کرد: باید برخورد کلی و فراگیری با پوشش‌های نامناسب داشته باشیم تا پوشش مانتو قبیح شود.

*دستگاه‌های اجرایی در حوزه حجاب و عفاف گزارش دهند

سیدمحمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم از برگزاری جلسات ماهانه کارگروه حجاب و عفاف در قم یاد کرد و ادامه داد: برای 27 دستگاه شرح وظایف مشخص شده است اما ترویج الگوی مناسب برای عفاف و حجاب بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما این آمادگی را داریم تا دستگاه‌های اجرایی مورد نظر طی جلسه‌ای گردهم آمده و عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه اصلاح حجاب و عفاف کوچه و خیابان نیازمند اصلاح حجاب و عفاف دستگاه‌ها و مجموعه‌های اداری است، مطرح کرد: تا زمانی که محیط‌های در اختیار خود را نتوانیم اصلاح کنیم نمی‌توانیم کوچه‌ها و خیابان‌ها را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت حجاب و عفاف برخی از بانوان کارمند در خارج از ادارات نیز نامناسب است، تصریح کرد: مردم وقتی مشاهده کنند که کارمندان و ادارات رعایت می‌کنند نسبت به موضوع حساسیت بیشتری نشان خواهند داد.

احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم بر لزوم تشکیل کمیته حجاب و عفاف برای به‌روزرسانی آیین‌نامه گسترش حجاب و عفاف در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان قم تاکید کرد و گفت: این آیین‌نامه در سطح کشوری دیده شده است به همین علت می‌توان در سطح استان به ارزیابی و اصلاح بندهای آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه توجه نکردن به تقویت فرهنگ ایثار و شهادت یک آسیب است، عنوان کرد: آمایش و بررسی وضعیت حجاب و عفاف استان قم از ملزومات اجرایی کردن آیین‌نامه گسترش و حجاب و عفاف است.

*لزوم مشارکت دستگاه‌های اجرایی در ترویج فرهنگ نماز جمعه

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدباقر ولدان رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به جایگاه نماز جمعه قم و شهرهای مجاور اظهار کرد: امروزه نماز جمعه قم به‌عنوان یک قرارگاه فرهنگی فعالیت خود را توسعه داده است و برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کند.

وی ضمن تقدیر از مشارکت مسئولان در راستای بازگشایی مصلی قدس اضافه کرد: 140 نماز جمعه که در این قرارگاه فرهنگی برگزار شده است و امروز در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی این نهاد پرطراوت نمای تازه‌ای به خود گرفته است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به اینکه اولویت نخست مصلی قدس برگزاری نماز جمعه است، مطرح کرد: قرارگاه فرهنگی نماز جمعه قم به‌عنوان قلب فرهنگی شهر ساز و کارها و تشکیلات خود را مشخص کرده و همچنان به دنبال تقویت کردن بسترهای خدماتی خود است.

وی با بیان اینکه در استان قم هیچ مکان یکپارچه‌ای به مساحت مصلی قدس وجود ندارد، تصریح کرد: هر هفته جمعیت قابل توجهی در نماز جمعه قم حضور می یابند و اگر تبلیغات شود این جمعیت افزایش بیشتر هم خواهد شد اما تاکنون نتوانسته از ظرفیت نماز جمعه و مصلی قدس به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

حجت الاسلام ولدان خاطرنشان کرد: تاسیس مرکز هدایت تحصیلی برای طلاب در مصلی قدس رقم زده شده و برگزاری مراسم‌های بزرگ نیز در طول سال درحال انجام است، یک ماه قبل از اربعین حسینی نیز ستاد اسکان زائرین در مصلی فعال و یک اتفاق بزرگی در میزبانی زا زائران رقم خورد.

وی ادامه داد: حوزه مقاومت بسیج شهدای محراب با 14 پایگاه مقاومت بسیج در مصلی قدس ایجاد شده تا هماهنگی سپاه و ستاد نماز جمعه قم به صورت ساماندهی‌شده دنبال شود.

مسئول ستاد نماز جمعه قم با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف می‌توانند در راستای طرح میز خدمت ادارات در مصلی قدس مشارکت بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نماز جمعه نیازمند مشارکت دستگاه‌های دیگر است.

همچنین، مهرداد حاجی‌زاده معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قم با اشاره به اینکه مشکلات مردم در میز خدمت مصلی قدس باید رفع شود، تصریح کرد: در راستای رفع مشکل پارکینگ مورد نیاز مصلی قدس می‌توانیم از ظرفیت مدارس حوزوی و غیرحوزوی و ادارات نزدیک به مصلی قدس استفاده کنیم و همچنین بسترهای حمل و نقل عمومی را نیز در روز جمعه فعال‌تر کنیم.

رضا سیار فرماندار قم با بیان اینکه مشکل پارکینگ مصلی قدس باید با یک برنامه جامع رفع شود، تصریح کرد: شهرداری‌ها با ایجاد پارکینگ‌ها می‌تواند مشکل ترافیکی خیابان صفاییه و میدان شهدا را رفع کند چراکه مشکل ترافیکی این منطقه برای شهروندان و اهالی آن محله نیز معضلاتی را به دنبال دارد.

*تلاش برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در محوطه مصلی قدس

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم با اشاره به اینکه پارکینگ مورد نیاز خیابان شهدا در طرف تفصیلی شهر قم دیده شده است، عنوان کرد: به دنبال توافق با آموزش و پرورش، آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و بخش خصوصی هستیم تا زمین مورد نیاز را تامین کنیم اما برای رفع مشکل پارکینگ با استفاده از ظرفیت زمین محوطه مصلی قدس می‌توانیم پارکینگ طبقاتی عمومی ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا از پارکینگ‌های اطراف مصلی قدس به صورت موقت در زمان نماز جمعه قم رایگان استفاده شود.

سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم با اشاره به اینکه زمینه حضور دانش‌آموزان در نماز جمعه باید با مشارکت دستگاه‌ها فراهم شود، عنوان کرد: حضور این قشر در نماز جمعه از اهمیت بسیاری برخودار است که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد: هزار و 400 واحد آموزشی داریم که معاونان پرورشی در صبحگاه‌ها و همچنین کارشناسان اخلاقی در نشست‌های معرفتی مدارس به مباحث اعتقادی از جمله نماز جمعه پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: در گذشته نیز هر هفته شاهد حضور گسترده دانش‌آموزان به صورت داوطلب بوده‌ایم اما مدارس با مصلی قدس فاصله زیادی دارد به همین علت باید تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم با مشارکت دستگاه‌های مختلف به نتیجه مورد نظر برسیم.

شیخ الاسلام با بیان اینکه گاهی سر و صداهای نادرستی که در مورد معضلات اجتماعی مطرح می‌شود، تصریح کرد: امسال در آموزش و پرورش استان قم با 256 هزار دانش‌آموزان می‌توانیم در عرصه‌های مختلف فرهنگی و دینی تاثیرگذار باشیم و آمادگی داریم تا تبلیغات نماز جمعه را پررنگ‌تر کنیم و شاهد حضور گسترده‌تر دانش‌آموزان در مصلی قدس باشیم.

*اهداف تربیتی نماز جمعه در جذب جوانان و نوجوانان دیده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه اهداف تربیتی نماز جمعه باید در جذب جوانان و نوجوانان دیده شود، اظهار کرد: حضور معلمان در کنار دانش‌آموزان در نمازجمعه منجر می‌شود که در مسیر نماز جمعه رخ‌دادهای مثبتی رقم زده شود که به برکت آن‌ها می‌توانیم به حرکت تربیتی مورد نظر برسیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha