جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شکست ترامپ

حوزه/ مدیر مدسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی آورده است: اهانت ترامپ به ملت ایران نشانه ناكامى آمریكا در جنگ اقتصادى است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار در یادداشتی درباره اهانت های بی شمار رئیس جمهور آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران، آورده است:

1) تروریست خواندن ملت ایران براى توجیه حمایت از تروریست‏

اظهارات دونالد ترامپ علیه ایران در حالى است كه نگاهى به تاریخ ۲۵۰ ساله حیات آمریكا نشان‏ دهنده این است كه این كشور یا همواره در جنگ علیه كشورهاى دیگر بوده یا این‏ كه در حال تأسیس و یا تقویت گروه‏هاى تروریستى بوده است.

طبق آمار مراكز مطالعاتى، آمریكا ۹۳ درصد حیات خود را در جنگ گذرانده و تنها در ۱۷ سال اخیر ۵۰۰ هزار نفر قربانى سیاست‏‌هاى جنگ‏ طلبانه آمریكا شده است.

حمایت آمریكا از گروه‏ های تروریستی مانند طالبان و القاعده در افغانستان و پاكستان باعث شده كه این دو كشور در ۴ دهه اخیر در بى‏ ثباتى و ناامنى عمیقى گرفتار شوند. حمایت آمریكا از گروه‏هاى تروریستى مانند داعش و جبهه النصره در سوریه نیز باعث قربانى شدن صدها هزار غیرنظامى شده است. رژیم‏هاى صهیونیستى و سعودى عربستان نیز به ‏عنوان دو رژیم تروریست، تنها با حمایت‏هاى آمریكا توانسته‏ اند درصحنه بین‏ المللى به اقدامات تروریستى و ناامن كننده خود ادامه دهند.

نگاهى بسیار گذرا به رفتارهاى بین ‏المللى آمریكا به ‏خوبى این فرضیه را ثابت مى ‏كند كه آمریكا بزرگ ‏ترین پشتیبان تروریسم و جنگ ‏طلبى در جهان است. حمایت آمریكا از گروه‏هاى تروریستى مانند القاعده و داعش را شاید بتوان بزرگ‏ ترین دلیل ‏بى ‏ثباتى و ناامنى در جهان اسلام دانست. این گروه‏ هاى تروریستى بدون حمایت‏ هاى آمریكا امكان شكل‏ گیرى و فعالیت نداشتند.

آمریكا براى پاك كردن این چهره، به‏ صورت تكرارى مدام كشورها و گروه ‏هاى دیگر مانند ایران، حزب ‏الله، انصار الله یمن و دیگر گروه ‏هاى مقاومت را متهم به حمایت از تروریسم مى‏ كند.

2)شكست آمریكا در جنگ اقتصادى و تسلیم ملت ایران‏

با نزدیك شدن به آبان ماه و موعد بازگشت رسمى تحریم‏ ها، نشانه‏ هایى از ناكامى آمریكا بروز كرد. اولین ناكامى در به صفر رساندن فروش نفت ایران خود را نشان داد كه ناشى از عدم تمایل خریداران نفت براى همراهى با آمریكا و ابتكارات ایران در زمینه فروش نفت در بورس انرژى بود.

ناكامى دوم؛ در بازار ارز رخ داد كه آمریكا نتوانست تلاطمات بازار ارز را به نام خود تمام كند و همه فهمیدند كه متغیرهاى داخلى اقتصاد نقش اصلى را دارند.

سه اشتباه بزرگ آمریكا تاكنون سبب شكست آن‏ها در جنگ اقتصادى شده است، عبارتند از:

۱) اول این‏كه شروع تحریم فروش نفت خام ایران را در ابتداى فصل سرما انتخاب كرده بود و همین باعث مى ‏شد بازار نفت نتواند تحمل كاهش عرضه نفت ایران را داشته باشد. قیمت‏ هاى نفت با نزدیك شدن به موعد تحریم‏ها در حال افزایش بود. از طرف دیگر خریداران نفت خام ایران نمى‏توانستند در فصل سرما خودشان را با خواسته ‏هاى آمریكا تطبیق دهند.

۲) دوم، اقدامات فعالانه ایران در این زمینه بود. با نزدیك شدن به موعد تحریم‏ ها، دولت ایران تصمیم گرفت فروش نفت به بخش خصوصى توسط بورس انرژى را آغاز كند. براى شروع در دو نوبت یك میلیون بشكه نفت عرضه شد كه تمامى آن نیز به فروش رسید. این اتفاق نشان داد كه آمریكا نمى‏تواند به راحتى نفت ایران را از بازار حذف كند.

3) اشتباه سوم آمریكا در طراحى اختلالات در بازار ارز بود. طبق برنامه‏‌ریزى آمریكا قرار بود اوج شوك قیمتى در بازار ارز در حوالى ۱۳ آبان رخ دهد تا دولت آمریكا بتواند با استفاده از آن و همراه كردن یك جریان رسانه‏اى قوى، به مردم ایران این پیام را منتقل كند كه همه ‏چیز در دستان اوست و باید براى بهبود وضعیت زندگى با او وارد مذاكره شد. اما به دلایل مختلف شوك قیمتى ۴۰ روز پیش از ۱۳ آبان رخ داد و بعد از آن با تدابیر مناسب بانك مركزى و دخالت هوشمند در بازار اسكناس، قیمت ارز كنترل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha