جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مجتبی نظری

حوزه / حوزه در زمینه اخلاقی جامعه مسئولیت دارد، طلاب نباید از جریان‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بی‌اطلاع باشند، متأسفانه ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد. جریان‌های فکری مختلف با خالی دیدن میدان، وارد عمل شده و شبهات مختلفی را می‌آفرینند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام مجتبی نظری در آیین افتتاحیه طرح «بینش مطهر» در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز با اشاره به اینکه انسان‌ها باید استعدادهای خود را بشناسند، گفت: هر کسی در تشخیص استعداد و توانایی‌هایش اشتباه کند، حقیقتاً عمر خود را تلف کرده است.

وی افزود: باید ببینیم ارتباط حوزه علمیه با جامعه در چه وضعیتی قرار دارد  تا  مشکلات و انحراف‌های موجود در جامعه مورد توجه طلاب و حوزویان قرار گیرد.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: در رابطه با تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی، توجه به دوران طلبگی و تبلیغ شهید مطهری بسیار سودمند خواهد بود. آیت‌الله مجتهد شبستری در خاطره‌ای از شهید مطهری می‌گوید:«یکبار شهید مطهری میهمان ما بودند که هنگام بالا آمدن از پله‌ها متوجه شدم چیز سنگینی را با خود حمل می‌کنند، از ایشان پرسیدم که اینها چیست؛ گفتند: جزوه‌های گروه فرقان است که از مناطق مختلف تهران جمع‌آوری کرده‌ام و می‌برم تا جواب‌هایش را بنویسم». این موضوع رصد قوی شهید مطهری را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام نظری به ضرورت دیده‌بانی مسائل جامعه توسط طلاب و روحانیان اشاره کرد و اضافه کرد: وقتی در داخل اتاق به مطالعه و تحقیق مشغول شویم، از جامعه و دیده‌بانی آن غافل و محروم شده و با بحران کلامی مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: باید از جایگاه فلسفه و عرفان مراقبت شود تا جریان‌های موجود به آن صدمه و لطمه‌ای وارد نکنند. با وجود اینکه اکنون از تعارض‌هایی در خصوص تمدن اسلامی و ایرانی به وجود می‌آید، آسیب‌هایی مشاهده می‌شود؛ شهید مطهری آن زمان این موضوعات را به خوبی رصد و مورد توجه قرار داده است و نباید از این مسائل غفلت شود.

استاد حوزه علمیه تبریز متذکر شد: طلاب نباید از جریان‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بی‌اطلاع باشند، متأسفانه ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد. جریان‌های فکری مختلف با خالی دیدن میدان، وارد عمل شده و شبهات مختلفی را می‌آفرینند.

حجت‌الاسلام نظری با اشاره به اینکه حوزه علمیه آذربایجان ظرفیت‌های زیادی دارد، بیان داشت: هدف از برگزاری این طرح بیرون آوردن قاعده‌های مهم تفکرات شهید مطهری از درون آثار و تدریس آن‌ها است تا بتوانیم این قواعد را در اندیشه و عمل اجرایی کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت جامعه‌نگر بودن حوزه‌های علمیه، گفت: ماهواره و اینترنت جامعه را مورد هجمه قرار داده است و حوزه در زمینه اخلاقی جامعه مسئولیت دارد که استفاده از آثار و اندیشه‌های شهید مطهری کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha