جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 470743
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
مدرسه علمیه آباده

حوزه/ اکسیر اعظم و کبریت احمر در دو حیطه اخلاص در نیت و اخلاص در عمل بازگو می شود و بر طلاب متعهد و مسئول، ضروری است که دامن خود را از هر ناخالصی دور سازند و در تمام مراحل زندگی و مسندهای علمی، اخلاص را فرا راه خویش قرار دهند که عزت و عظمت طلبه در همین است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، دوره اخلاق نظری با حضور طلاب و روحانیون مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شهرستان آباده توسط مسئول مدرسه حجت الاسلام والمسلمین موسوی خراسانی برگزار شد.

 این دوره هر هفته دوشنبه ها، ساعت 9 صبح با موضوع بایسته های اخلاقی طلبه برای طلاب سطح یک  مدرسه برگزار می شود.
 
 حجت الاسلام والمسلمین موسوی خراسانی در این دوره اخلاص را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اخلاص نخستین مسئله ای است که یک طلبه باید به طور جد به آن توجه کند.

وی، اخلاص را سر همه اخلاق فاضله و بالاترین جمیع ملکات حسنه دانست و افزود: اگر انسان ها به ویژه طلاب بتوانند به مقام اخلاص برسند روزنه ای وسیع از قدرت های بزرگ معنوی را به سوی خود می گشاید و در صورت تداوم اخلاص، چشمه های حکمت در قلب او می جوشد و الهامات رحمانی جان او را صفا می بخشد و در پس این نعمت با عظمت، نه تنها راه را از چاه می شناسد واز ضلالت و گمراهی رهایی می یابد بلکه می تواند بر اثر عنایاتی که به او می شود راهگشای دیگران باشد.

مسئول مدرسه امام جعفر صادق(ع) آباده ادامه داد: این اکسیر اعظم و کبریت احمر در دو حیطه اخلاص در نیت و اخلاص در عمل بازگو می شود و بر طلاب متعهد و مسئول، ضروری است که دامن خود را از هر ناخالصی دور سازند و در تمام مراحل زندگی و مسندهای علمی، اخلاص را فرا راه خویش قرار دهند که عزت و عظمت طلبه در همین است.

وی با بیان اینکه طالب علوم دینی باید در درس و بحث، انگیزه و هدفی  غیر از  الله نداشته باشد و گر نه این خانه از پایه ویران است و جز تباهی عمر و خسران در دنیا و آخرت، نصیبی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ارزش همه چیز به آن چیزی است که برای انسان ها عمل می کند، همچنین نماز هم که انسان می خواند ارزشش به آن نیتی است که به آن نیت وارد نماز می شود.

حجت الاسلام موسوی خراسانی معیار سنجش را عمل به نیت دانست و ابراز کرد: خوبی و بدی عمل به خاستگاه آن بستگی دارد، حضرت علی(ع) می فرماید: «النیهُ اساسُ العمل» نیت اساس و بنیان عمل است، بنابراین زهی سعادت برای آن دسته از طلایه داران دانش که پیوسته با انگیره های خدایی گام می نهند و کوشش های خود را چونان سفال کوزه ای شکسته ای، بی ارزش نمی کنند بلکه در صدف نیت خالص گوهرهای اعمال را می سازند و با این اکسیر گدازنده ماهیت دانش و عمل خود را دگرکون می کنند.

وی افزود: دل و فکر طلبه باید در سوز و گداز این معنا باشد که می خواهم علوم اسلامی و معارف الهی را فراگیرم تا ابتدا سطح معلومات خویش را بالا ببرم و بعد به یاری دین خدا واصلاح امت اسلامی و ایتام آل محمد(ص) بپردازم.

استاد حوزه بیان کرد: اسوه حسنه طلاب گران قدر باید حضرت سید الشهداء مولا امام حسین(ع) باشد که انگیزه حرکت خود را به این طریق بیان فرموده: «خداوندا تو می دانی که انگیزه حرکت ما رقابت در سلطنت و رسیدن به کالای دنیا نیست؛ بلکه به خاطر این است که دین تو را برپا و حاکم ببینم و وضعیت شهرهای اسلامی را اصلاح کنیم تا بندگان ستمدیده ات امان یابند و در پناه حکومت اسلامی به اجبات خود عمل کرده و سنن و احکام تو را به جا آورند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha