جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر لزوم حمایت بیشتر دولت از انجام پژوهش های علوم انسانی و اسلامی در کشور تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با بیان این که هدف از پژوهش، انجام مطالعات و تحقیقات لازم در راستای خلاقیت ، نوآوری و پیشبرد دانش است، اظهار داشت: طبعاً در این راستا پیچیدگی ها و خطرپذیری هایی مطرح است،ضمن آن که انجام پژوهش به خصوص در عرصه علوم انسانی و علوم اسلامی نیاز به حمایت دستگاه های متولی به شدت احساس می شود.

وی افزود: پژوهشگر اساساً وقتی وارد یک موضوعی می شود و می خواهد حرف جدیدی بزند، در واقع راه نرفته ای را شروع کرده و لذا با انواع خطرات و پیچیدگی ها کارش شروع می شود و از این حیث چنین فعالیتی طبعاً باید مورد حمایت قرار گیرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با تاکید بر این که رشد و پیشرفت کشور در سایه توجه جدی به مقوله پژوهش و حمایت های لازم در این خصوص است، ادامه داد: این خطرپذیری به این معناست که ممکن است پژوهشگر وقت زیادی را برای مطالعه خود صرف کند اما دستاورد آنچنانی برایش به همراه نداشته باشد اما زحماتی که کشیده باید مورد توجه قرارگیرد چه آن که برای رشد و پیشرفت جامعه باید هزینه ی این خطرها و ریسک ها پذیرفته شود.

وی گفت: از این حیث دولت باید در این زمینه ها دست به سرمایه گذاری زده و به خصوص در عرصه های پژوهشی همچون علوم انسانی که کمتر جنبه اقتصادی و سودآوری دارد و بازار و بخش خصوصی چندان رغبت به ورود به آن ندارد، حمایت های بیشتری صورت گیرد.

این اقتصاددان حوزوی همچنین ابراز داشت: به ویژه این که نظام ما یک نظام اسلامی است و طبعاً باید بر اساس راه حل های اسلامی اداره شود، اهمیت این موضوع نیز مضاعف می شود چرا که اهتمام به این مسایل نیاز به تخصص هایی دارد و باید پژوهش هایی صورت گیرد که این ها نوعاً با انگیزه های صرف بخش خصوصی حاصل نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در حال حاضر یکی از عرصه های مهم پژوهشی ناظر به مقوله سبک زندگی است، اظهار داشت: البته بحث سبک زندگی را نباید محدود به نوع گویش و پوشش و تغذیه افراد و این قبیل مسایل دانست بلکه مهم نوع زندگی و اداره جامعه است؛ به عنوان مثال این که جامعه نیاز به بانک دارد تا منابع پولی را به شکل درست تجهیز کرده و تخصیص دهد و یا این که جامعه در زمینه بیمه ، بورس و تامین اجتماعی و غیره و نیز مباحث مرتبط با کسب و کار الزامات و اقتضائاتی دارد، این مباحث نیز به نوعی مرتبط با بحث سبک زندگی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همچنین گفت: این ها همه در سبک زندگی اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است و لذا برای کشف الگوهای اسلامی دراین عرصه ها باید تحقیق و پژوهش لازم صورت گیرد.

وی افزود: در این راستا افراد محقق و پژوهشگر باید با صبر و حوصله و متانت، سال ها عمر خود را صرف کنند تا این که الگوهای اسلامی را متناسب با نیازهای دنیای روز به شکل کارآمد و روزآمد از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داده و بتوانند این الگوی مناسب را در اختیار جامعه قرار دهند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که اسلامی شدن جامعه ما در گروی اسلامی شدن علوم انسانی است ، ابراز داشت: اساساً این علوم انسانی است که هویت و سمت و سوی حرکت جامعه و نیز راه های رسیدن به نقطه مطلوب را مشخص می کند و این مساله مستلزم حمایت همه جانبه است

وی خاطرنشان کرد: امروزه متاسفانه حمایت از علوم انسانی و اسلامی خیلی کمتر از آن حدی صورت می گیرد که انتظار می رود و حال آن که ما باید در این باره حمایت های بیشتری به عمل آوریم نه این که در قیاس با بخش های دیگر، این بخش وضعیت رضایت بخشی نداشته باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha