جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 502251
۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
حوزه علمیه هامبورگ

حوزه/ حوزه علمیه هامبورگ نخستین حوزه علمیه شبانه روزی اروپا است که به عنوان بخش آموزش آکادمی اسلامی آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۳۹۲ شکل گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حوزه علمیه هامبورگ، نخستین حوزه علمیه شبانه روزی اروپا است که به عنوان بخش آموزش آکادمی اسلامی آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ تحت مسئولیت امام وقت مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی در سال 1392 شکل گرفت. این حوزه با مدیریت حجت الاسلام حمیدرضا ترابی و با جذب پنج طلبه از آلمان آغاز به کار کرد و به تدریج بر دامنه فعالیت‌های آموزشی خود افزود تا در سال تحصیلی 97ـ 96 دوره ی آموزشی جدید خود را با بیش از چهل طلبه در دو بخش برادران و خواهران از کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اتریش و سوئیس، در ساختمان اختصاصی در زمینی به مساحت 1400 متر مربع جشن گرفت. در خرید ساختمان اختصاصی حوزه علمیه هامبورگ، خیّرینی از ملیّت‌های مختلف مشارکت کردند و با اهدای وجوه نقدی خود در این امر مبارک شریک شدند.

در برنامه ی آموزشی حوزه علمیه هامبورگ، طلاب بومی منطقه، ظرف یک سال با زبان فارسی، قرآن کریم و احکام شرعی ابتدایی آشنا می شوند و از سال دوم به تحصیل دروس حوزوی در مقطع کارشناسی می پردازند. با هماهنگی صورت گرفته با جامعة المصطفی العالمیة، مدرک معتبر جهانی المصطفی به طلاب این حوزه اعطا می‌‏شود، که مراسم پایان اوّلین دوره کارشناسی رشته فقه و معارف در عید غدیر سال1397 برگزار گردید، و از ابتدای سال تحصیلی 1397-98 دوره کارشناسی ارشد در رشته معارف و فلسفه اسلامی آغاز گردید

حوزه علمیه هامبورگ.

دروس این حوزه در دو مقطع کارشناسی (لیسانس) و کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) بر اساس عناوین و سرفصل های تعریف شده از سوی جامعة المصطفی با اعمال تغییراتی متناسب با منطقه و با استفاده از ظرفیت اساتید موجود و مدعو ارائه می شود، دروسی همچون ادبیات فارسی، ادبیات عرب (صرف ساده، هدایه، ابن عقیل، مغنی، تجزیه و ترکیب و جواهر البلاغه)، اصول فقه (موجز، اصول فقه مظفر) فقه (رساله امام، شرح لمعه) منطق و فلسفه (آموزش منطق، منطق مظفر، آشنایی با فلسفه و بدایه الحکمه) در مقطع کارشناسی، و دروسی همچون رسائل، مکاسب، نهایة الحکمه، تاریخ قرآن، تاریخ حدیث، قرآن و مستشرقان در مقطع کارشناسی ارشد.

از سال تحصیلی ۹۸- 1397 و ابتدا برای دروس دوره کارشناسی ارشد در حوزه علمیه هامبورگ، جهت بهره گیری از بهترین اساتید حوزه و دانشگاه ساکن ایران و پائین آوردن هزینه‏ ها، از فضای مجازی بهره گرفته شد که اساتید مدعو به صورت آنلاین به تدریس دروس و پاسخ به سؤالات طلاب حوزه هامبورگ می‌‏پردازند. تعدادی از دروس نیز به صورت آفلاین ارائه می‌‏شود.

زبان مورد استفاده در حوزه علمیه هامبورگ زبان فارسی است. که این انتخاب چند علت دارد:

1. با حضور ملیتهای مختلف که به زبانهای گوناگونی همچون آلمانی، فرانسه و هلندی سخن می گویند باید زبان مشترکی انتخاب شود.

2. استادی که بتواند تمام علوم اسلامی را تدریس کند و در دسترس هم باشد، و نیز کتاب درسی که بتوان علوم اسلامی را از روی آن تدریس نمود و مناسب شرائط این حوزه باشد به زبان فارسی موجود است.

3. طلابی که در آینده بخواهند در ایران از محضر مراجع استفاده کنند باید به فارسی مسلط باشند.

4. تمامی طلاب حوزه هامبورگ با تسلط بر زبان فارسی به تولیدات علمی مؤسسات قم دسترسی خواهند داشت.

5. طلاب این حوزه به واسطه آشنایی با این زبان، با زبان گفتمان انقلاب اسلامی آشنا می شوند؛

برای تدریس زبان فارسی از متخصصان جامعة المصطفی دعوت شد تا با بهره گیری از پیشرفته ترین متدهای زبان آموزی و رعایت استاندارهای لازم به این مهم اقدام شود، به گونه ای که هم اکنون به نحو باورنکردنی این جوانان به خوبی فارسی صحبت کرده و حتی به ترجمه همزمان آلمانی- فارسی اقدام می‏‌نمایند. همچنین به تدریج دوره تربیت استاد زبان فارسی در حوزه هامبورگ برگزار شد و هم اکنون عدهای از طلاب به عنوان کمک استاد به آموزش زبان فارسی می‏‌پردازند.

حوزه علمیه هامبورگ

ارکان حوزه علمیه هامبورگ عبارتند از:

1. ریاست این حوزه را نماینده مرجعیت اعلای شیعه بر عهده دارد، که همه ساله با حضور در محضر مراجع بزرگوار ایران و عراق، به ارائه گزارش پیشرفت امور و اخذ رهنمودهای لازم می‏‌پردازد، تا ضامن حرکت صحیح این حوزه در مسیر اهل بیت علیهم السلام باشد.

2. مدیر حوزه که برای یک دوره سه ساله از سوی ریاست حوزه منصوب می‏‌شود، و البته این دوره سه ساله قابل تمدید می‌باشد.

3. معاون آموزش مقطع کارشناسی، که از سوی ریاست حوزه برای دوره سه ساله قابل تمدید منصوب می‌‏شود.

4. معاون آموزش مقطع تحصیلات تکمیلی، که از سوی ریاست حوزه برای دوره سه ساله قابل تمدید منصوب می‌‏شود.

ریاست حوزه هامبورگ تا سال1397 بر عهده حضرت حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی بود، و از سال1397 حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح این مسئولیت را بر عهده گرفت.

مدیریت حوزه برای دو دوره سه ساله بر عهده حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ترابی قرار داشت، که در سال1398 دوره دوم این مسئولیت به اتمام رسید و مدیر جدید حوزه هامبورگ تعیین شده ولی هنوز استقرار نیافته است.

معاونت آموزش مقطع کارشناسی حوزه را آقای سید محسن آل بتول عهده دار است، و معاونت آموزش مقطع تحصیلات تکمیلی تعیین شده ولی هنوز استقرار نیافته ‏است.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha