سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
لذبق

حوزه/ پژوهشگر حوزه و دانشگاه بابیان این‌که شورای نگهبان باید از قوانین اسلام دفاع کند، گفت: 3 دهه سکوت در برابر فساد قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»   حجت‌الاسلام رحمت‌الله معظمی عصر دیروز در نشست تخصصی شورای نگهبان و مبارزه با فساد که در سالن جلسات اداره کل  تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: باید برای عموم مردم وظایف شورای نگهبان بر اساس قانون تبیین شود تا جایگاه رفیع این نهاد در جامعه به‌خوبی مشخص شود.

وی ادامه داد: نهاد در خصوص شورای نگهبان به معنای نهاد و دستگاه نیست، بلکه این نهاد دارای دو بخش فقاهتی و حقوقی است که باید به‌صورت تخصصی معرفی شود.

حجت‌الاسلام معظمی تصریح کرد: در مهندسی قدرت توسط امام خمینی (ره) بخش انقلاب از جمهوری جدا تعریف‌شده است، اما بدون تردید هر دو مقدس است اما انقلاب مقدس‌تر و درزمینهٔ کیان اسلامی و هویت اصلی حکومت است.

وی بابیان این‌که رسالت شورای نگهبان فراملی است، ابراز داشت: شورای نگهبان درواقع بخشی از انقلاب است و تعابیری که رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) دراین‌باره به کار می‌برند نشان‌دهنده جایگاه این نهاد در جامعه است.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: بُعد انقلاب فراملی است و محصور به کشور نیست و کل دنیا را دربرمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شورای نگهبان به رسالت ملی و فراملی خود عمل کرده است اما درزمینهٔ فساد عملکردش باید موردنقد و بررسی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام معظمی به ترکیب فعلی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در مجلس افرادی هستند که پرونده مفتوحی دارند و حمایت وسیعی از فساد در تهران و شهرستان‌ها دارند که نباید اجازه ورود دوباره این افراد به مجلس داده شود.

وی بابیان این‌که شورای نگهبان در قدرت سیاسی بی‌بدیل و بی‌مانند است، ابراز داشت: رهبر انقلاب حمایت ویژه‌ای از شورای نگهبان دارند که نشان‌دهنده جایگاه ویژه این نهاد انقلابی است.

حجت‌الاسلام معظمی ادامه داد: شورای نگهبان دارای دو بُعد فقاهت و حقوقی است که در بُعد فقاهت باید از اسلام و قوانین اسلامی دفاع کند و این رسالت کمی نیست.

وی افزود: همه اطلاع داریم که در مجلس شورای اسلامی افرادی که فساد دارند و از حامیان فساد هستند حضور دارند که جای سؤال دارد.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه بابیان این‌که بعد از جنگ تحمیلی با فتنه فساد روبرو بوده‌ایم بیان داشت: مناسب انقلاب اسلامی نیست که فردی فاسد خود را در معرض انتخاب بگذارد.

وی ادامه داد: قلم، بیان و جایگاه افراد در این زمینه تأثیرگذار است و نباید در این زمینه کوتاهی کرد و علاوه بر این جامعه نخبگانی در این زمینه نقش زیادی دارند و باید وارد این موضع شوند که چرا در برابر فساد سکوت می‌شود.

حجت‌الاسلام معظمی تأکید کرد: سکوت 3 دهه گذشته در خصوص فساد بی‌معنا بوده و قابل دفاع نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: شورای نگهبان نیاز به زمینه اجتماعی دارد تا در برابر مفسدین قاطعانه بایستد و اجازه ورود این افراد به جایگاه‌های مهم را ندهند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه ابراز داشت: جلسات مطالبه از شورای نگهبان باید به‌صورت مستمر برگزار شود تا خواسته‌های عمومی و واقعی مردم درزمینهٔ فساد به این شورا انتقال داده شود.

وی افزود: باندهای ریشه‌داری درزمینهٔ فساد وجود دارد که باید در برابر این باندها تا زمان از بین بردن کامل آن‌ها ایستاد.

حجت‌الاسلام معظمی عنوان داشت: شورای نگهبان باید وظیفه مردم را به‌صورت علنی بازگو کرده و زمینه مطالبه در جامعه را ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha