جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتابخانه های شیراز

حوزه/ مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: کردستان ذاتا استانی با مردمان فرهنگی، مذهبی و متدین است، اما با این وجود هیچ گونه کتابخانه تخصصی در زمینه علوم دینی در این استان وجود ندارد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین کریمی مقدم، صبح امروز در نشستی با جمعی از ناشران شهر سنندج، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مشکلات اقتصادی و... باعث شده است که اقبال مردم به سمت مطالعه کاهش محسوسی داشته باشد، این رویه برای فرهنگ کشور به ویژه استانی فرهنگی همانند کردستان می تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه در سال های اخیر میزان ساعات مطالعه در کشور پایین تر آمده است، گفت: نه تنها در بحث کتاب، حتی در حوزه روزنامه ها و نشریات نیز شاهد کاهش شدید علاقمندان به این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: امروز میزهای کتابخانه های عمومی در سطح شهر خلوت شده است و رونق گذشته خود را از دست داده اند، لذا برای بازسازی این نقیصه نیازمند کار جهادی متولیان فرهنگی هستیم.

حجت الاسلام کریمی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه کاهش میزان مطالعه در جامعه رابطه تنگاتنگی با ناهنجاری و جرم و بزه دارد، افزود: تحقیقات نشان داده است که در جوامعی که سطح مطالعات مردم آنجا بالاست، میزان جرم و ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی و... بسیار پایین است.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه نمی توان تمام مشکلات موجود در بحث مطالعه را معطوف به مردم و جامعه کرد، گفت: مدیران و متولیان فرهنگی کشور چه میزان از وقت خود را به بازسازی فرهنگی در حوزه مطالعه و کتابخانه ها اختصاص داده اند؟! کدام نهاد و یا متولی برای احیای دوباره مطالعه در کشور ایده ای تازه و کاربردی تعریف نموده است؟!

حجت الاسلام کریمی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نه تنها در بحث کتابخانه های عمومی مشکلات فراوانی برای بحث داریم، بلکه در بحث کتابخانه های تخصصی نیز به شدت درگیر مشکلات عدیده ای هستیم.

این کارشناس امور قرآنی در ادامه بیان کرد: چه تعداد کتابخانه تخصصی در کردستان و یا حتی در کشور داریم؟! به جز در حوزه ها و مدارس علمیه، در کجای کشور می توانیم کتابخانه های دینی و مذهبی به معنای اخص پیدا کنیم؟!.

این کارشناس امور قرآنی اظهار کرد: یکی از مشکلات فرهنگی کشور در بحث مطالعه نبود کتابخانه های تخصصی است و تاکنون هیچ مسئول و متولی فرهنگی نیز در این باره اظهار تاسف و یا حتی اظهار نظر نکرده است، لذا چطور انتظار داریم که جوانان و نوجوانان ما با مسایل دینی و مذهبی آشنا شوند هنگامی که مرکزی برای مطالعه این کتابخانه نداریم.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: کردستان ذاتا استانی با مردمان فرهنگی، مذهبی و متدین است، اما با این وجود هیچ گونه کتابخانه تخصصی در زمینه علوم دینی در این استان وجود ندارد و همین عامل باعث می شود که علاقمندان علیرغم میل باطنی خود به سمت فضای مجازی کشیده شوند.

حجت الاسلام کریمی مقدم در پایان سخنان خود گفت: از متولیان فرهنگی استان درخواست داریم که نسبت به دایر کردن کتابخانه های تخصصی همانند کتابخانه های مذهبی در سطح کردستان اقدام نمایند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha