جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که تاکنون درصد بالایی از تحول در نگاه و گفتمان حوزه خراسان رخ داده است، گفت: این حرکت تحولی سریع و جهادی صورت می گیرد که احساس می کنم کمتر نظیر آن را در گذشته شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه گفت: گام برداشتن در مسیر حرکت تحولی در حوزه خراسان متناسب با شرائط حوزه و جامعه دینی و بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که رهنمود های مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) سرخط حرکت، درس آموز و سند بالا دستی برای همه ما در مسیر تحول حوزه علمیه خراسان بوده و هست، بیان کرد: مصوبات شورای عالی و همچنین مسیر تحول حوزه علمیه خراسان در شرائط امروز نیز با الهام از همین رهنمودها بوده و تحقق پیدا کرده است.

حرکت تحولی حوزه خراسان پرشتاب و جهادی دنبال می شود

وی با بیان این که تا کنون درصد بالایی از تحول در نگاه و گفتمان تحولی در حوزه علمیه خراسان رخ داده است، خاطر نشان کرد: این حرکت تحولی آنچنان سریع و جهادی صورت می گیرد که احساس می کنم کمتر نظیر آن را در گذشته شاهد بودیم و این حرکت جهادی علمی، دانشی، بینشی و ارزشی به نقطه ای رسیده که زمان و مکان نمی شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که آیت الله جوادی آملی در سفر اخیر خود به مشهد تاکید مستمری بر این داشتند که حوزه خراسان می تواند به صورت دوازده ماه بدون تعطیلی عمل کند، عنوان کرد: امروز نیز با ارائه گزارشات تحولی خواهید دید که اختصاص دوازده ماه برای سال تحولی کم است چراکه عرصه های کاری صرفا منحصر به درس های متعارف حوزه نمی شود بلکه تحول عرصه های گوناگونی دارد که در طول سال در این عرصه ها فعالیت های جدی دنبال می شود.  

فعالیت های تحولی گسترده در عرصه های گوناگون عملیاتی حوزه علمیه خراسان

وی با بیان این که آیت الله جوادی آملی همچنین ضمن استماع گزارشات حوزه تحولی خراسان، پیشنهاد کردند که برای بنده سال آینده درس بگذارید، خاطر نشان کرد: سایر مراجع هر ساله برنامه های ارزنده علمی و هدفمند را دنبال می کنند که در این حوزه تحولی نیز محتوای درس های آیت الله سبحانی هر ساله تبدیل به کتاب شده و درچرخه آموزش قرار می گیرد و کار و تلاش صورت گرفته انصافا در سطح بالا و به صورت تحولی با شتاب ویژه ای دنبال می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به نمایشگاه تحولی سال گذشته بیان کرد: هیچ گوشه از این نمایشگاه کلمات تعارف آمیز دیده نمی شد، بلکه طرح فعالیت های تحولی در این عرصه تاثیرگذار بود و بنده نیز وقتی آثار را به صورت منظومه تحولی مرور کردم، احساس رضایت از اقدامات نظام یافته و منسجم همکاران تلاشگر حوزه انقلابی برای بنده پیش آمد.

اساتید باید تحول را به طلاب حوزه انتقال دهند

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که حوزه پس از انقلاب حرکت تحولی را آغاز کرده که اوج گرفته و حرکت متعالی داشته است، خاطر نشان کرد: رسالت یکایک شما اساتید این است تحول را به طلاب انتقال دهید.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری سه مولفه را برای حرکت تحولی درنظر گرفتند که اگر هر سه تجمیع شد، آن حرکت تحولی تحقق پیدا می کند، عنوان کرد: رهبری بر علم و توانمندی علمی طلاب سخت تاکید داشتند طوریکه یکبار فرمودند برخی از کسانی که زاویه با انقلاب اسلامی دارند تلاش می کنند یاران امام را بی سواد نشان دهند چراکه یاران امام راحل(ره) همان زمان نیز حرف اول را به لحاظ علمی در نجف و قم می زدند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) در دیداری اشاره فرمودند که من بارها و بارها به دوستان تاکید کرده بودم به لحاظ علمی درس هایتان را خوب بخوانید و توانمندی علمی را در اوج آن کسب کنید چون بدون آن خلا سلاح هستید، ابراز کرد: این مساله توانمندی علمی مهم است چون به تعبیر امام راحل(ره) مسیر فقاهت و اجتهاد علی رغم تهمت های زاویه داران انقلاب مسیر فقه جواهری بوده و انحراف از آن، انحراف از فقاهت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که مساله دوم و سوم تاکید بر بینش سیاسی و اجتماعی و تهذیب و اخلاق است، بیان کرد: یک استاد جامع، تاثیرگذار، تحول خواه و مفید استادی است که هر سه ویژگی را باهم داشته باشد و انتقال حرکت های تحولی به طلاب این حوزه انقلابی، رسالت اساتید و نخبگان حوزه است.

وی با بیان این که ارکان تحول شامل مدیر، استاد و طلبه است که از این میان نقش آفرینی درجه یک از ارکان تحول با استاد است، عنوان کرد: آن عنصری که باید تحول را در شخصیت، بینش، درون، گفتمان و حرکت طلبه ایجاد کند، استاد است و پیش از آنکه بخواهد یک استاد این را انجام دهد، باید توانمندی ها را در شخصیت خودتان ایجاد کنید.

حرکت های تحولی حوزه خراسان حدتوقف ندارد/ اساتید ارتقای علمی را رها نکنند

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که همه اقدامات صورت گرفته در حوزه خراسان حرکت های تحولی هستند که حد توقف ندارد، گفت: دانش افزایی باید در صدر فعالیت همه شما اساتید قرار بگیرد و در زمینه دانش افزایی نیز باید اساتید معزز حوزه، دانش افزایی ضمن خدمت را حتما دنبال کنند همانطور که در گذشته نیز برای ارتقای علمی تدریس می کردند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر اهمیت به نفس خود تدریس داده شود، همین فرآیند تولید علم می کند، افزود: در مباحثه و تبادل بحث و نظر زوایای بیش تری برای انسان از درس روشن می شود که اگر این مطلب را تدریس کردید و به دنبال طرح درس رفتید، این موضوع تسلط آور برای شما است و بدانید که نفس تدریس عملا ارتقاآور است.

وی با بیان این که باید برنامه ضمن تدریس حتما در طول سال برای اساتید دنبال شده و روز به روز کیفیت آن ارتقا داده شود، تصریح کرد: درس و بحث را رها نکنید و درس ها را نیز ضمن تدریس خودتان خوب بخوانید و این تدریس را گامی مهم و ارزنده در ارتقا مراحل تحصیلی خودتان درنظر بگیرید تا پیشرفت کنید.

اساتید تحول معنوی و معرفتی را در طلاب خلق می کنند

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که درس باید بوی نویی هم به لحاظ محتوایی و هم روشی بدهد، بیان کرد: بنابراین دانش افزایی مطالعاتی، خواندن دروس به صورت با کیفیت و عمق بخشی به آن در مسیر توانمندی علمی اصل اساسی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر روحانی طبق اقتضاء شرایط نتواند خود و جامعه را بسازد به حاشیه رانده می شود، عنوان کرد: در حوزه تهذیب نفس و اخلاق نیز آنچه که می تواند تحول اخلاقی در حضور طلبه ایجاد کند نفس گرم به همراه رفتار الگو مانند استاد است و آموزه های اخلاقی، تقوا، صبر، حلم و تواضع باید از سوی استاد منتقل شود.

وی با بیان این که استاد می تواند تحول روحی را در حضور طلاب به وجود آورد، گفت: اخلاق می تواند تحول معنوی و معرفتی ایجاد کند و اینهم با نفس گرم اساتید معزز حوزه و کلام توام با معنویت و خلق آنان تحقق پیدا می کند.  

نفس گرم و اخلاق  اساتید زمینه ساز تحول در طلاب است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که در مساله تهذیب و اخلاق کلاس می تواند زمینه ساز باشد، اما نفس گرم و کلام جذاب استاد همراه با اخلاق و فضیلت شایسته و الگویی او می تواند تحول را در طلبه ایجاد کند، گفت: این رسالت مهم جز از دوش استاد برنمی آید و وظیفه مدیر تنها ظرفیت سازی برای شما اساتید در راستای خلق حرکت معنوی الهی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان این که هیچیک از این آموزه ها فرمایشی نمی تواند باشد بلکه از جان و اندیشه عمیق می تواند منتقل و در حوزه متجلی شود، بیان کرد: طلبه باید استاد خود را یک عالم، معلم، مهذب، متقی، متخلق به اخلاق فضیلت، راهنما، جهادگر و انقلابی ببیند و لمس کند که در اینصورت مرید شما می شود.

وی با بیان این که اگر استاد این جامعیت را داشته و عملا یک بصیر آگاه و جهادگر انقلابی باشد طلبه حامی او می شود و تحول رخ خواهد داد، عنوان کرد: امیدوار هستیم خداوند متعال به همه ما توفیق این تحول را در ابتدای کار در وجود خودمان ایجاد نموده و ما را وسیله ای برای انتقال این تحول به مخاطبینمان قرار دهد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha