پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام زردوزنیا

حوزه/ کارگاه مهارت و روش تدریس اجلاسیه اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان با حضور حجت الاسلام محمدمهدی زردوزنیا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی زردوزنیا، محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان، در کارگاه مهارت و روش تدریس در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که بحث توسعه اقتصادی و رونق تولید از مباحث مهم و روز کشور ماست، گفت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به شعار امسال، متصدیان متعددی با نیت خیر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را در کشور دنبال می کند.

وی با بیان این که آقای رزم حسینی، استاندار خراسان نمونه کاری در زمینه توسعه مربوط به بحث قلعه گنج دارند که توصیه کرده اند از این فضا الگو برداری شود، ابراز کرد: ایشان خراسان را به چند منطقه تقسیم و برای هر منطقه معین اقتصادی و فرهنگی گذاشته اند که این مساله حالت تشریفاتی دارد  و کار این معین رقم زدن توسعه اقتصادی در منطقه است.

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان این که در این زمینه آستان قدس رضوی معین اقتصادی سرخس و چناران شده که آنجا موضوع را با دو ویژگی دنبال می کند تصریح کرد: ویژگی نخست آن است که این توسعه باید موجب پیشرفت منطقه ای باشد و دوما این مدل باید اسلامی و بومی باشد که در مدل های مورد بررسی قرار گرفته برخی از این ها از ایتالیا و اندونزی آمده است.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان این که محوریت پیشرفت منطقه در این الگوبرداری ها با مسجد است یعنی باید در مساله پیشرفت، مسجد محور و مدیریت نیز با امام جماعت باشد، خاطر نشان کرد: یعنی امام جماعت باید در جایگاه حاکمیت این جایگاه را مدیریت کند تا فرهنگ و اقتصاد دقیقا در مسیر درست اسلامی خود و مبتنی بر مبانی اصولی قرار بگیرد.

وی با بیان این که خراسان رضوی رتبه دوم طلاق را در کشور دارد که 74 درصد طلاقها در 5 سال اول زندگی است، عنوان کرد: باید همه این شاخص ها با محوریت مسجد و مدیریت ائمه جماعات بهبود پیدا کند و در این زمینه کسی که سواد کافی داشته و بتوانند فضای علمی را مدیریت و رهبری و جهت دهی داشته باشد، به میدان بیاید که این مشارکت رسالت ائمه جماعات است.

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان این که فردی که مدیریت منطقه را به دست بگیرد و بتواند موجب ارتقای منطقه شود، امام جماعت است، عنوان کرد: پرداختن به مسائل نظری و گره نزدن مسائل نظری به اتفاقات روز زندگی مردم ضعف هایی است که در بستر تدریس اتفاق می افتد و در فقه نباید صرفا به طهارت و نجاست بپردازید بلکه اساتید باید به مسائل روز ورود کنند.

حجت الاسلام زردوزنیا با اشاره به جایگاه روش تحقیق در حوزه خاطر نشان کرد: مسیر طلبگی به معنای فهم درست کلام خدا بوده و این رسالت برعهده کسانی است که بتوانند مساله شناسی داشته و به عنوان درمانگر با مسائل روز آشنا باشد و سپس کلام راهبردی را در قالب دستورالعمل ها و فرایندهای اجرایی به مردم و جامعه اسلامی در قالب یک فرایند عملیاتی ارائه دهد.

وی با بیان این که نیاز مردم امروز دستورالعمل های اجرایی است که طلاب برای مردم ارائه می دهند، ابراز کرد: در خیلی از شرائط دستورالعمل های اجرایی وجود دارند مثلا همه زوایای ریز با حجاب شدن در افراد وجود دارد اما انسان بی حجاب نیز زیاد وجود دارد چون دستورالعمل و راهکار دستورات دین در جامعه ارائه نشده و مردم با آن آشنا نیستند.

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان با اشاره به روش تدریسی که منجر به فهم کاربردی می شود، اظهار کرد: شما اساتید باید طلاب را به نقطه ای برسانید که دارای عملکرد مثبت نسبت به حوزه مسئولیت خود باشند و این عملکرد مثبت وابسته به فهم درست یک طلبه است که این فهم نیز فهم به معنای کشف روابط بین اجزا و جزء با کل یا کل با کل های دیگر است.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان این که ذهن من برای درک موضوع سعی می کند اجزا را شناسایی و روابط بین آنان را به خوبی درک کند، بیان کرد: در شناسایی خصوصیات اجزا باید بدانید هر جزء دارای ویژگی ها و خصوصیت هایی است که کاربردی دارد.

وی با بیان این که اگر کار علمی انجام دادید اما منجر به کشف روابط نشد فهم صورت نگرفته است، افزود: در غلط فهمیدن، کشف روابط صورت می گیرد اما این رابطه کشف شده وجود خارجی ندارد و منجر به درک عمیق این فرد نشده است.

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان این که مقدار کشف روابط نشان دهنده عمق درک فرد از آن مطلب است، تصریح کرد: هر کس بتواند در شناسایی موضوع روابط بیش تری را کشف کند فهمش عمیق تر است؛ کسی که موضوعی را به اجزاء تقسیم می کنید و رابطه بین اجزا را تا ذرات بنیادین عمیق می شود همینطور فهم او نیز به تدریج عمیق تر می شود.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان این که فهم دارای مراحل و لایه هایی است، عنوان کرد: در فهم کاربردی فرد می تواند از موضوع موردنظر استفاده و نیاز خود را برطرف کند که اگر کسی بتواند با موضوع نیاز خود را رفع کند به فهم کاربردی، اگر برای عملکرد خود توانست دلیل بیاورد به فهم استدلالی، اگر توانست عملکرد دیگران را نقد کند به فهم نقادانه و اگر توانست روابطی را مشاهده کند که هنوز محقق نشده اما امکان تحقق دارد به فهم خلاقانه، اجتهادی و یا شهودی رسیده است.

وی با بیان این که هر حرکتی اگر می خواهد موفق باشد باید به مقصد برسد، گفت: اگر کار علمی به هدف حفظ باشد، این کار نتیجه ای ندارد چون نتیجه کار علمی فهم است اما اینجا فهمی صورت نگرفته و اگر کار علمی با هدف فهم اولیه پیگیری شود، این کار با نتیجه هست چون فهم حاصل می شود اما بنا به تعبیر رسول الله این فهم، لاینفع است که نتیجه دارد اما فایده ای ندارد.

فهم کاربردی تغییر رفتار بر اساس برطرف کردن نیاز هاست

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان این که بسیاری از کارهای علمی به هدف فهم اولیه صورت می گیرد که این مطلوب نیست، بیان کرد: حداقل مورد نیاز برای تحصیل علم، فهم کاربردی بوده و فهم کاربردی نیز فهمی است که محصل بتواند توسط موضوع نیاز خود را برطرف کند و شاخصه فهم کاربردی تغییر رفتار بر اساس برطرف کردن نیاز هاست.

حجت الاسلام زردوزنیا در پایان با بیان این که اگر دلیل و قاعده هر مطلب علمی را دانستید می توانید آن را تدریس کنید، به ضرورت فهم کاربردی اساتید برای تغییر رفتار طلاب در راستای برطرف کردن نیازهای جامعه و خود آن شخص تاکید کرد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha