سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
هل اتی

حوزه/ مدیر مدرسه علی بن ابیطالب(ع) لارستان به تبیین نزول آیه "هل آتی" سوره انسان پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) و زهرا(س) هر سه افطاری روزهای روزه‌داری خود را که برای بهبودی حسنین نذر کرده بودند را به نیازمندان بخشیدند که ازاین‌رو آیه هل آتی درشان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نازل شد.

حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، با اشاره به اینکه 25 ذی‌الحجه یادآوری روزی است که حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) برای بهبودی بیماری حسنین سه روز را روزه گرفتند، اظهار داشت: حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) هر سه افطاری روزهای روزه‌داری خود را به نیازمندان بخشیدند که ازاین‌رو آیه هل آتی درشان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نازل شد.

وی بابیان اینکه ماجرای روز 25 ذی‌الحجه بسیار مهم و سراسر درس برای مسلمانان است، افزود: امام حسن و حسین علیهم الاسلام در ایام کودکی بیمار شدند و پیامبر گرامی اسلام(ص) به همراه صحابه از آنان عیادت کردند و آنگاه پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند که اگر برای آنان نذر کنید امید است خداوند زودتر شفا عنایت کند.

مدیر مدرسه علمیه لارستان در ادامه تصریح کرد: حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نیز قصد کردند که برای شفا سه روز را روزه‌بگیرند هنگامی‌که حسنین بهبود یافتند حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) نیز نیت کردند که به نذر خود وفا کنند فاطمه زهرا(س) مقدار جویی را که حضرت علی(ع) تهیه‌کرده بود را به سه قسمت تقسیم کرده و هر بخشی را برای افطاری یک روز جدا کردند سپس آن را در سه روز متوالی نان پختند آن بزرگواران از روز 25 ذی‌الحجه آغاز به‌روزه گرفتند و ادای نذر خود کردند.

وی عنوان کرد: حضرت علی(ع) در روز نخست روزه‌داری نماز مغرب را به همراه پیامبر(ص) به‌جا آورد و سپس برای صرف افطار به خانه رفتند اما همین‌که بر سر سفره نشستند مستمند و فقیری از راه رسید و از آنان غذا طلبید حضرت علی(ع) نیز فرمودند سهمیه من را به آن فقیر بدهید فاطمه زهرا(س)، فضه، امام حسین و حسن علیهم الاسلام نیز به پیروی از آن حضرت سهم اندک خود را به فقیر داده و خود نیز با آب افطار کردند.

حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: حضرت(ع) نیز روز دوم را با همین وضع روزه گرفتند، همچنین فاطمه زهرا(س) در روز دوم بخش دیگر آرد را نان پختند و منتظر افطار ماندند اما در این شب نیز یتیمی از راه رسید و درخواست غذا کرد که در این شب هم سهمیه خود را به یتیم دادند.

وی به‌روز سوم روزه‌داری حضرت علی(ع) و فاطمه(س) اشاره کرد و بیان داشت: در روز سوم نیز فاطمه زهرا(س) باقی‌مانده آرد را نان پخت و در سفره گذاشت تا هنگام افطار همگی آن را تناول کنند اما در این شب نیز محتاج دیگری فرارسید و آن اسیر بی‌بضاعت و گرسنه‌ای بود که به خانه امام پناه آورده بود، در این شب نیز اهل خانه غذای خود را به این اسیر بخشیدند.

مدیر مدرسه علمیه لارستان عنوان کرد: در روز چهارم حضرت علی(ع) دست فرزندان خود حسن و حسین علیهم الاسلام را گرفت و نزد رسول‌الله(ص) رفتند درحالی‌که فرزندان از شدت گرسنگی می‌لرزیدند پیامبر(ص) از وضعیت آنان پرسید و حضرت علی(ع) نیز ماجرا را برای پیامبر(ص) تعریف کردند، پیامبر(ص) آن دو را در آغوش گرفت و نزد دختر خود فاطمه(ص) آمد و دید حضرت زهرا نیز در محراب به عبادت مشغول است و چهره مبارک ایشان زرد و چشمانش گود شده است.

وی ادامه داد:  پیامبر(ص) از دیدن صورت زرد و چشم گود افتاده حضرت زهرا(س) بسیار متأثر و غمگین شد و دست بندگی به‌سوی پروردگار بلند کرد و در این لحظه حضرت جبرئیل آمد و عرض کرد یا رسول‌الله (ص) آنچه خداوند در مورد اهل‌بیت(ع) تو عنایت کرده است بنگر، حضرت فرمود چه چیزی را بنگرم جبرئیل سوره "هل آتی" را درشان این خاندان بزرگ نازل کرد.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: بسیار نیکو است که ما نیز به تأسی خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) بپردازیم و در این ایام فرخنده خود و طلاب را به‌روزه گرفتن تشویق کنیم و غذای خود را برای همدردی  با نیازمندان در اختیار آنان قرار دهیم.

وی در پایان ابراز کرد: با توجه به اینکه نظر بزرگان به‌ویژه مقام معظم رهبری نیز بر این است که از اسراف گری پرهیزکرده و سفره مسئولان با طبقه ضعیف یکی باشد امیدوارم این حسنه به تأسی از بزرگان رونق پیدا کند و ما نیز بتوانیم در این راه از دین مبین تبلیغ کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha