جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس اخلاق نماینده ولی فقیه در استان همدان

امام جمعه همدان گفت: آیت الله، حجت الاسلام، مهندس و دکتر گفتن جزو واقعیات نیستند، این ها موضوعاتی همانند سراب اند که اگر به دنبال این مطالب برویم باید بدانیم که کلاه بر سر ما رفته، چرا که برای هیچ خوشحال شده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در کلاس درس اخلاق که در استانداری همدان برگزار شد با تاکید بر اینکه بیانات امام علی (ع) را اگر هر روز هم تکرار کنیم باز هم درس جدیدی می توان از آن گرفت یادآور شد: دستور های حضرت دستور های اخلاقی است که مدیران باید به آن توجه کنند.

وی افزود: تمام تعالیم انبیا و اولیا را اگر در یک کلمه خلاصه کنیم آن کلمه، تقوا است و لذا اولین دستوری که حضرت به آن تاکید دارند نیز دستور به تقوا و رعایت تقوا است.

امام جمعه همدان ایستادن بر سر این کلمه را کار بسیار سختی عنوان کرد و گفت: مقاومت در برابر هواهای نفسانی از آن جایی که انسان دائما در برابر هجوم هوای نفس است بسیار سخت است تا جایی که انسان هوای نفسش تبدیل به خدایی ساختگی خواهد شد.

وی هوا پرستی را زمینه بت پرستی دانست و ابراز داشت: آیت الله جوادی آملی در این زمینه به زیبایی نقل کرده اند که هر معصیتی را که انسان انجام می دهد یک نوع بت پرستی است چرا که خداوند گفته است این کار را نکن اما انسان با گوش دادن به هوای نفسانی خود آن را انجام می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: شاید انسان بتواند در برابر فسادی که در ادارات وجود دارد مبارزه کند اما ایستادگی در مقابل خود و هوای نفسانی خود کاری است سخت که از آن به تقوا یاد می شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به نماز در جامعه و خصوصا در ادارات یادآور شد: اگر مسئول ادارات در نماز شرکت کند طبیعتا باقی بخش ها تمایل پیدا می کنند تا در نماز حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی بیانات امیرالمومنین(ع) را چراغ راه بشر دانست و گفت: امروز همه دنیا به دنبال آن هستند که راه سعادت را برای بشر تعریف کنند اما تفاوت فرمایشات امام علی(ع) با دیگران در این است که امام چیزی را می گوید که قطعا اتفاق خواهد افتاد و این راه، راه سعادت است، اما دیگران به دنبال مطرح کردن تخیلات خود هستند.

وی با بیان این که اعتبارات دنیا همانند سراب است اظهار داشت: کسی که از خداوند فرار می کند و به سمت غیر می رود همانند کسی است برای آب به سمت سراب حرکت می کند و وقتی که به سراب می رسد می فهمد که به جز پوچی چیز دیگری به دست نیاورده است.

امام جمعه همدان یادآورشد: آیت الله، حجت الاسلام، مهندس و دکتر گفتن، جزو واقعیات نیستند این ها موضوعاتی همانند سراب است که اگر به دنبال این مطالب برویم باید بدانیم که کلاه بر سر ما رفته، چرا که برای هیچ خوشحال شده ایم.

وی بیان این موضوعات را به معنی نفی توجه به زندگی دنیوی ندانست و گفت: تنها راه سعادت بشر این است که دنبال رو مسیری باشیم که امیرالمومنین (ع) برای ما ترسیم کرده اند تا هم آخرت و هم دنیای ما با سعادت همراه شود.

وقت اذان وقت اختصاصی خداوند

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تبریک هفته دولت خاطر نشان کرد: این جمله شهید رجایی در زمینه نماز بسیار معروف است که به نماز نگویید من کار دارم، به کار بگویید که وقت نماز است.

وی با اشاره به این که وقت اذان وقت اختصاصی خداوند است اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) در پاریس و در بحبوحه انقلاب در زمان مصاحبه خود هنگامی که صدای اذان را شنیدند مصاحبه را ترک و به نماز ایستادند و این کارها است که باید الگویی برای ما باشد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: فلسفه خلقت ما عبودیت است تا جایی که اگر 24 ساعت روز هم به این کار بپردازیم باز هم جا دارد، چرا که هستی باید مظهر عبودیت باشد.

وی با تاکید بر این که همه هستی باید تجلیگاه عبودیت خداوند باشد بیان داشت: یکی از مظلومیت های خدا این است که در سوره شمس یازده بار قسم می خورد تا ما یک جمله را باور کنیم و لذا جا دارد که بشر به این فکر کند که چه بلایی به سرش آمده که خداوند باید برای اثبات خودش هم قسم بخورد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی یادآور شد: این عالم، عالمی است که شروعش با زمین خوردن انسان شروع شده است و ما اگر توجه نکنیم بازهم زمین خواهیم خورد بنابراین باید در همه حال مراقب رفتار خود باشیم.

وی فلسفه زمین خوردن انسان را در رشد او عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات این زمین خوردن باعث می شود که انسان بلند شد و همانند دانه ای که باید میوه دهد ثمره عظیمی خواهد داد اما گاهی اوقات هم اگر مراقب نباشد بر روی زمین می ماند و دیگر توانایی بلند شدن را نخواهد داشت.

امام جمعه همدان نماز را اعلام بندگی انسان دانست و خاطر نشان کرد: حضور ما در نماز به معنی اعلام بندگی ما است و باید از آن به عنوان محک بندگی انسان نام برد چرا که آن چه در نماز به آن فکر می کنیم نشان دهنده آن همان موضوعی است که در ساعت های قبل از نماز به آن مشغول بوده ایم.

وی تاکید کرد: هیچ واجبی به اندازه نماز تنظیم کننده عبودیت انسان نیست و کسی که در توجه به نماز اول وقت همت ویژه ای داشته باشد در بسیاری از کارها موفق تر خواهد بود.

نظام اسلامی زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) باشد

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که عالم سیاستمداران و دولت های فراوانی را به خود دیده است بیان داشت: هر دولت نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد اما باید به یاد داشت بنا بر فرمایش حضرت علی (ع) آن گونه که امروز شما در مورد دولت های قبل قضاوت می کنید در آینده دیگران هم در مورد شما قضاوت خواهند کرد.

وی یادآور شد: به زیبایی امام علی (ع) می فرماید که همانگونه که دولت های قبل تبدیل به یک خاطره شدند شما هم به خاطره تاریخی تبدیل می شوید و لذا باید مراقب باشید که آیندگان در مورد شما چگونه قضاوت می کنند.

امام جمعه همدان به تبیین وظیفه حکومت اسلامی در قبال جامعه پرداخت و گفت: نگاه امام خمینی(ره) به نظام اسلامی این است که خدمت به مردم تنها وظیفه مسئولان نیست و آن ها باید زمینه را برای ظهور حضرت حجت (عج) فراهم کنند.

وی در پایان به شخصیت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در کتاب زمزم عرفان که در مورد آیت الله بهجت می باشد از ایشان جمله ای نقل شده است که من از امام خمینی اسراری را می دانم که تا به حال به کسی نگفته و نخواهم گفت و لذا واقعا باید امام(ره) را مردی اسرار آمیز که دارای نفس قدسی است نامید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha