چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کنفرانس جشنواره غدیر

حوزه/ در حاشیه هشتمین جشنواره غدیر آستان مقدس علوی اقدام به برگزاری کنفرانس فرهنگی با عنوان "کتیبه های شعری فارسی و ترکی حرم مطهر علوی" نموده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، در حاشیه هشتمین جشنواره غدیر آستان مقدس علوی اقدام به برگزاری کنفرانس فرهنگی با عنوان "کتیبه های شعری فارسی و ترکی حرم مطهر علوی" نموده است.

در این کنفرانس رضوان صاحب معاون تولیت آستان علوی، فاتح الکرمانی عضو هیئت مدیره آستان و تعدادی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه حضور داشتند.

دکتر عبد الهادی الابراهیمی از مسئولین آستان علوی گفت: در حاشیه جشنواره غدیر، کنفرانسی با عنوان "کتیبه های فارسی و ترکی حرم مطهر علوی" برگزار کردیم که در آن امیر الکلابی مدیر گروه زبان فارسی دانشکده زبان های دانشگاه کوفه حضور داشت.

وی افزود: در این کنفرانس موضوع کتیبه ها و قصائد شعری موجود در صحن مطهر علوی که به زبان فارسی، ترکی و عربی نوشته شده و هنوز به مرحله ترجمه نرسیده، مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد یک گروه متخصص برای ترجمه این کتیبه ها و حفظ آن تشکیل شود.

دکتر الکلابی مدیر گروه زبان فارسی اشاره کرد: در این کنفرانس مهم ترین کتیبه هاشی شعری فارسی، عربی و ترکی که بر روی گنبد و ایوان طلای حرم حضرت امیرالمومنین (ع) حکاکی شده، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همچنین به مهم ترین شعرایی که در خصوص امیرالمومنین(ع) شعر گفتند، پرداخته شد، گفت: از جمله این شاعران، "عرفی شیرازی" شاعر قرن دهم هجری است که قصیده وی بر روی ایوان نوشته شده و در آن حرم مطهر و هیبت و زیبایی آن را توصیف کرده است و شاعر دیگر "محمد زکی ندیم" شاعر قرن دوازدهم که شعر وی بر روی گنبد مطهر حک شده است.

الکلابی تصریح کرد: ما طرحی داریم که قرار است این ابیات شعری را ترجمه و در کتابی منتشر شود تا مراحل بازسازی حرم مطهر علوی به ثبت برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha