جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هشتمین جشنواره غدیر حرم امیرالمومنین(ع)

حوزه/ هشتمین جشنواره غدیر با حضور نمایندگان عتبات مقدسه و بیوت مراجع عظام تقلید برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، هشتمین جشنواره غدیر با حضور یوسف الشیخ راضی تولیت آستان مقدس علوی، نماینده دیوان وقف شیعه، استاندار نجف اشرف، مسئولین امنیتی و خدماتی استان، نمایندگان عتبات مقدسه و زیارتگاه های شریف، نماینده مراجع عظام تقلید، شخصیت های حوزوی، دانشگاهی، اجتماعی و رسانه ای برگزار شد.

در این مراسم از گلدسته جنوبی حرم مطهر علوی رونمایی شد و به دنبال آن تولیت آستان علوی، شیخ حیدر السهلانی نماینده دیوان وقف شیعی، دکتر احمد النفیس پژوهشگر اسلامی مصر، محمد ذبیح کریمی مدیر اجرایی پروژه های مهندسی عتبات مقدسه عراق سخنرانی کرده و سپس گروه تواشیح آستان علوی به سرود خوانی پرداخت و حیدر رازق شمران قصیده سرایی کرد.

تولیت آستان علوی: عید غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست، بلکه یک واقعه اعتقادی است

مراسم افتتاحیه با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شد و سپس یوسف الشیخ راضی به سخنرانی پرداخت و  عید الله اکبر عید غدیر و روز منصوب شدن امام علی(ع) به عنوان جانشین رسول اکرم (ص) و امیر مومنین را به محضرت مقدس منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج)، مراجع عظام و تمامی مومنین تبریک گفت.

وی در سخنان خود گفت: روزی که باب امامت به روی امت اسلامی گشوده شد، روزی است که  اکمال دین و اتمام نعمت بر مسلمانان واقع شد که بدون آن رسالت اسلام کامل نیست و این روز روز غدیر است که اهل زمین و آسمان از آن باخبر هستند.

الراضی ادامه داد: عید غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست، بلکه یک واقعه اعتقادی است که یکی از ار ارکان شریعت محمدی اصیل است و دین اسلام پایان تمامی ادیان است، لذا باید یک فرد باشد که علم، فقه، اخلاق و حکمت رسول اکرم (ص) به همراه داشته باشد؛ چه کسی غیر از مولا امیرالمومنین علی (ع) این صفات قدسی نبوی را به همراه دارد که به منزله هارون برای موسی است.

تولیت آستان علوی اشاره کرد: به مناسبت عید غدیر، گلدسته جنوبی و ایوان جنوبی حرم مطهر حیدری که با تلاش های بزرگ و استثنایی برادران ایرانی و کادر فنی آستان ترمیم و طلاکاری شد، به مرحله افتتاح رسید و این کار به مدت یک سال و نیم به طول انجامید و بر صبغه عمرانی و تاریخی آن تاکید شد.

 دیوان وقف شیعی: وظیفه دینی ما حفظ غدیر و انتقال آن به نسل آینده است

شیخ حیدر السهلانی به نمایندگی از سید علاء الموسوی رئیس دیوان وقف شیعی عراق سخنرانی کرد و گفت: انصار و مهاجرین بار ها حدیث غدیر و تاکید حضرت رسول اکرم (ص) را بر خلافت و ولایت حضرت علی (ع) بر مومنین شنیده بودند.

وی با بیان اینکه عظمت روز غدیر و حوادث آن و بیانات حضرت نبی اکرم (ص) در خصوص امام علی(ع) و اهل بیت (ع) مورد اختلاف مسلمانان نیست، اشاره کرد: رنج های امروز امت اسلامی در نتیجه روی گردانی از اوامر الهی و سخنان رسول اکرم (ص) در حق اهل بیت و امیر المومنین (علیهم السلام) است، لذا وظیفه دینی ماست که این حقیقت را حفظ کرده و از آن دفاع کنیم و برای رساندن آن به نسل های آینده تلاش کنیم و اجازه ندهیم مورد تحریف و نابودی قرار گیرد.

شیخ السهلانی تصریح کرد: علمای ما از قدیم تا اکنون برای حفظ حقیقت غدیر تلاش های بسیار زیادی کرده و صد ها کتاب، مجموعه و دانشنامه نوشته اند.

دکتر النفیس: غدیر آغاز شناخت مومنین و کسانی که با رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) مخالفت کردند، است

دکتر احمد النفیس پژوهشگر اسلامی مصر در سخنان خود به فضیلت روز غدیر و فضیلت اهل بیت (علیهم السلام) اشاره کرد و گفت: آن بزرگواران مانند درختی هستند که همواره میوه آن به اذن الهی در دسترس است و آن از امیرالمومنین (ع) آغاز و به حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) منتهی می شود.

وی افزود: حضرت نبی مکرم اسلام(ع) در روز غدیر فرمودند: « من کنت مولاه فعلیٌ مولاه»، و این آغاز شناخت مومنین و کسانی که با رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) مخالفت کردند، است تا حجت بر همگی تمام شود و خداوند متعال به وسیله امیرالمومنین علی (ع) دین خود را یاری کند.

مدیر اجرایی پروژه های مهندسی: وجود همکاری مشترک ایران و عراق در جهت خدمت به زائران عتبات مقدس

محمد ذبیح کریمی مدیر اجرایی پروژه های مهندسی در ستاد بازسازی عتبات و عالیات در سخنان خود عید قربان و عید سعید غدیر را تبریک گفت و بر وجود همکاری مشترک ایران و عراق در جهت خدمت به زائران عتبات مقدس تاکید کرد.

وی اشاره کرد: حضور میلیونی زائران در عتبات مقدس، مشارکت و همکاری همگی را در توسعه حرم های مطهر ضروری کرد و این امر با حمایت حضرت آیت الله سیستانی و همکاری آستان مقدس علوی انجام گرفت.

کریمی افزود: خدمات گسترده ای به زائران ارائه شده که بارزترین آن ساخت شبستان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است و همکاری میان ستاد بازسازی و آستان علوی نتایجی بسیار شگفت انگیزی به دنبال داشت که منجر به اتمام مرحله اول ترمیم گلدسته جنوبی حرم امیرالمومنین (ع) شد.

 در بخش دیگر حیدر رزاق شمران به قصیده سرایی و شعر خوانی در خصوص عید غدیر و در مدح حضرت مولای متقیان علی (ع) پرداخت.

در پایان تولیت آستان مقدس علوی در کنار مهمانان و زائران، از گلدسته جنوبی حرم مطهر رونمایی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha