پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کریم اکبری مبارکه

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در جنگ نرم دیگر تسلیحات ایفاگر نقش نیست، بلکه ابزار ارتباطی در این رابطه حرف اول را می زند؛ اتفاقی که نمود آن را شبکه‌های فارسی زبان ماهواره می بینیم.

کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: سیمای ایران در شرایط فعلی بیش از هر زمانی دیگری نیازمند فیلم‌های خانوادگی است، چون امروز دشمنان سعی دارند با هدف قرار دادن نهاد خانواده به این سرزمین ضربه زنند.  گواه این ادعا نیز رفتاری است که در 40 سال گذشته از جانب دشمنان این ملت مشاهده کرده‌ایم.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی قدرت‌های بزگ سعی کردند با ایجاد تفرقه به انقلاب  ضربه بزنند. فتنه‌هایی ابتدای انقلاب گواه این امر بود که خوشبختانه از بین رفت. در مرحله بعد آنها تصمیم گرفتن با جنگ تحمیلی ملت ایران را به زانو در آورند، اما در این زمینه نیز شکست خوردند. در ادامه راه‌های دیگری چون جنگ اقتصادی را پیش گرفتند که هم اکنون نیز به صورت شدیدتر مد نظر است، اما راهکاری جدید آنها تمرکز روی فرهنگ این سرزمین است. برای همین با حمایت از شبکه‌های فارسی زبان، ماهواره تلاش می‌کنند. مردم را گونه‌ای دیگر تربیت کنند تا در آینده مطیع خواسته‌های آنها باشند.

بازیگر سریال «امام علی» ادامه داد: برای مبارزه با چنین هجمه‌ای متاسفانه ما راه غلط را پیش گرفته بودیم که هم اکنون به آن واقف شده‌ایم و سعی کرده‌ایم با زبان فرهنگ و هنر به آن پاسخ دهیم. برای درک بهتر به برخوردهای سلبی که با ماهواره می‌شد اشاره می کنم. این برخوردها به هیچ وجه کارکرد نداشت و تنها جیب کسانی را که در این حوزه کار می کردند را پر می‌کرد، ولی در چند سال اخیر می‌بینیم با ساخت برنامه‌های سرگرم کننده دیگر مردم کمتر بیننده سریال‌های ماهواره‌ای هستند.

این بازیگر ادامه داد: در گذشته‌ای نه چندان دور، شاید ما به صورت هفتگی سه یا چهار سریال برای پخش داشتیم، اما امروز هر روز شاید دو مجموعه روی آنتن شبکه‌های مختلف ‌می‌رود. این امر دیگر مخاطب را از محصولات خارجی بی‌نیاز کرده و پایبند سریال‌های داخلی می‌کند، البته امیدوارم تلویزیون در امر فیلمسازی نیز توجهات لازم را انجام دهد، زیرا فیلم‌های سینمایی خارجی به راحتی قابل دسترش شده‌اند، برای همین اگر اجازه دهیم نسل جوان مخاطب این آثار باشد سلیقه آنها را به سمت تولیدات خارجی متمایل کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: نکته قابل تامل در این بحث به این امر بر می‌گردد که برخی رسانه‌های داخلی به نوعی ترویج دهنده فیلم‌های خارجی شده‌اند، البته می‌دانم آنها می‌خواهند تماشاگر نسخه اصلاح شده را تماشا کند، اما به هر حال پخش گسترده فیلم‌های و سریال‌های آمریکایی در شبکه‌های اینترنتی به هر حال سلیقه جوانان را به سمت آن کارها متمایل خواهد کرد.

اکبری مبارکه با بیان این‌که باید به حوزه سینما و تلویزیون نگاهی کارشناسانه داشت، بیان کرد: برخی‌ها متصورند در شرایط فعلی که دشمن جنگ اقتصادی را جدی کرده است باید تمام سرمایه کشور را در این حوزه متمرکز کرد، در صورتیکه موضوع فرهنگ باید به صورت ویژه‌تر مد نظر قرار گیرد، چون اگر ما در این بخش بتوانیم فرهنگی‌سازی درست داشته باشیم مطمئناً در مباحث اقتصادی هم به موفقیت خواهیم رسید.

وی متذکر شد: در کنار نهادهای فرهنگی و هنری باید نهادهای اقتصادی هم در حوزه هنر ورود کنند. برای مثال با سرمایه گذاری روی کارهای ارزشی به نوعی نقشه‌های دشمن را بر ملا کنند. برای مثال فرض کنید اگر بتوانیم فیلم‌هایی تولید کنیم که در آن به تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران اشاره‌ای درست شود، معتقدم نتیجه دریافتی بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

این بازیگر در انتها تاکید کرد: جدا از نکاتی که بر شمردم ذکر یک نکته هم ضروری است، آنهم اینکه هنرمندان این سرزمین، شریف‌ترین هنرمندان جهان هستند، برای همین باید به آنها ارج و بها دهیم. این را به خاطر خودم نمی‌گویم، چون من کارمند آموزش و پرورش هستم و به نوعی استقلال مالی خود را دارم، اما عواملی در سینما و تلویزیون وجود دارند که زندگی خود را از این راه می‌گذراند، پس حمایت از فیلمسازی به نوعی خدمت به جامعه هنری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha