پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سالاری مکی

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی خطاب به مداحان گفت: باید به جوانان حاضر در مراسم عزاداری اهل‌بیت (ع) تا حدی اجازه داد که با عشق و شور جوانی خود به سینه‌زنی و عزاداری بپردازند اما اگر فراتر از حد طبیعی برود ممکن است در کنترل کردن این شور دچار مشکل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، دبیر بنیاد عفاف و حجاب خراسان شمالی، امروز در نشست این بنیاد با مداحان، اظهار کرد: اگر ماجرای کربلا را از زوایای گوناگون موردبررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که ویژگی‌های اخلاقی متعددی ازجمله سخاوت، توجه به معنویات، گذشت، معرفت و دیگر خلقیاتی که در زندگی یک انسان آزاده و شریف می‌توان متصور شد، درصحنه کربلا ظهور و بروز پیدا کرده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به مجاهدت زنان و دختران درصحنه کربلا در کنار حضرت امام حسین (ع) و دیگر مردان حاضر در کربلا، خاطرنشان کرد: زنان و دختران ازجمله حضرت زینب (س) و دیگر بانوان حاضر در کربلا علاوه بر حضور درصحنه کربلا، در دوران پس از کربلا نیز در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کردند و موضع‌گیری‌های شجاعانه و دفاع از اسلام خود را آشکار ساختند.

وی افزود: مداحان اهل‌بیت و روحانیون حاضر در مجلس عزای امام حسین (ع) با هدایت و آشکاری سازی این‌چنین نکات مختص به بحث عفت ورزی و غیرت ورزی صحنه کربلا می‌توانند در کنار شور حسینی، شعور حسینی آن دسته از جوانانی که در هیئت‌های مذهبی حاضرشده‌اند را برانگیخته کنند.

حجت‌الاسلام سالاری در خصوص عزاداری و اشک ریختن در مراسم عزای دهه محرم بیان کرد: اشک ریختن در مراسم عزاداری اهل‌بیت مانند یک اهرمی معنوی در اختیار مسلمانان است و باید توجه کرد که اشک ریختن در مراسم عزاداری سیدالشهدا با دیگر گریه‌های دوران زندگی متفاوت است و حتی در برخی از مقالات پژوهشی نیز ازنظر روانشناسی به این نتیجه رسیده‌اند که گریه کردن در مراسم روضه سیدالشهدا (ع) درمان برخی از بیماری‌ها است.

وی تصریح کرد: مداحان و روحانیون حاضر در مجلس عزاداری امام حسین (ع) باید بدانند که در کنار سوگواری و اشک ریختن در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) که سبب پاکی روان عزاداران می‌شود باید تلاش کنند تا با پرداختن به مسائلی ازجمله مقوله عفت ورزی و غیرت گرایی به معرفت عزاداران نیز توجه کنند.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب خراسان ‌شمالی در خصوص اهمیت بینش ورزی در کنار شور محرمی گفت: اگر شمر لعنت الله علیه در جنگ صفین دچار مصدومیت شدیدتری می‌شد، در آن جنگ شهید می‌شد و از وی به‌عنوان یکی از شهیدان و فرماندهان شجاع و گران‌قدر اسلام یاد می‌شد؛ اما اکنون به‌عنوان یکی از ملعون‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام از وی یاد می‌شود.

وی افزود: از برخی افراد پرسیده می‌شود از حسین چه می‌دانید و در پاسخ می‌گویند، «کربلا، عاشورا، سر بریده و اسارت» و زمانی که در ادامه از آن‌ها پرسیده می‌شود از راه سیدالشهدا (ع) چه می‌دانید در پاسخ می‌گویند: «راهش بماند برای اهلش، مائیم و ذکر و جنونمان!» در پاسخ به این‌چنین افرادی باید گفت شمر هم اگر در جنگ صفین دچار زخم عمیق‌تری می‌شد شهید می‌شد و شاید در کنار دیگر شهدای اسلام الگوی ما قرار می‌گرفت اما راهش گم شد و مسیرش به کربلا رسید و دستش به خون سیدالشهدا آغشته شد. پس اگر راه را نشناسیم جنون ما را این‌چنین به پست‌ترین مراتب انسانی می‌کشاند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: باید به جوانان حاضر در مراسم عزاداری اهل‌بیت (ع) تا حدی اجازه داد که خود را دچار شور حسینی کنند و با عشق و شور جوانی خود به سینه‌زنی و عزاداری بپردازند اما اگر این حد فراتر از حد طبیعی برود ممکن است در کنترل کردن این شور دچار مشکل شد.

وی از مداحان و روحانیان درخواست کرد تا در کنار سخنرانی در خصوص اهمیت و اجر مواردی ازجمله احترام، اطعام، به پا داشتن نماز و دیگر اعمال صالحی که در فرهنگ عاشورایی به آن سفارش شده است، به مسئله عفت ورزی نیز به عزاداران آگاهی لازم داده شود.

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان یکی از مؤلفین و اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان یکی از علمای بزرگ اسلام که در مسئله عاشورا و آموزه‌های عاشورایی یکی از صاحب‌نظران کشور محسوب می‌شود می‌فرماید که سران بزرگ اسلام‌ستیز غربی با نظرسنجی و رایزنی در خصوص براندازی دین اسلام به این نتیجه رسیده‌اند که اساسی‌ترین و کارآمدترین ابزار برای از بین بردن دین اسلام، رواج بی‌حجابی و از بین بردن عفت در میان دختران و زنان مسلمان جوامع اسلامی است و برای رسیدن به این هدف خود اقدام به هزینه کردن مبالغ هنگفتی کرده‌اند.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب خراسان‌ شمالی در پایان این نشست از مداحان حاضر در جلسه درخواست کرد که در خصوص ترویج عفاف و حجاب در مراسم عزاداری ماه محرم پیشنهادها و راهکارهای خود را ارائه دهند و مداحان نیز راهکارها و پیشنهادهای خود را در این جلسه مطرح کردند و در خصوص پیشنهادهای ارائه‌شده، بحث و تجزیه‌وتحلیل صورت گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha