پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همکاری اروپایی ها در خرابکاری هسته ای در نطنز

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران پیشگام تولید پهپادهای ویژه دفاع هوایی در جهان شد

در واقع پهپادها به عنوان یک سکوی هواپایه شناسایی و رزمی همان نقش "گشت هوایی رزمی" را که هواپیماهای شکاری رهگیر سرنشین دار نظیر «اف-۴ فانتوم» و «اف-۱۴ تامکت» در دوران دفاع مقدس در کشورمان داشته و هم اکنون نیز در کنار «میگ-۲۹ فالکروم» دارند به عهده خواهد داشت که محدودیت های یک پهپاد از لحاظ حجم و وزن حسگرها و جنگ افزارهای قابل حمل منجر به برآورده شدن درصدی از نیازمندی های یک عملیات گشت هوایی رزمی خواهد شد. همانطور که در گزارش "کرار؛ مهاجم خستگی ناپذیر در برد ۱۰۰۰ کیلومتری" اشاره شده پهپادها با توجه به پرواز در ارتفاعات و سخت بودن شناسایی آنها توسط دشمن، بستر خوبی برای حمل موشک های هوا به هوا و ایفای نقش سکوی پدافند هوایی هواپایه هستند. دو مزیت اصلی چنین سامانه ای را می توان کاهش احتمال غافلگیری توسط دشمن با توجه به پرواز دائمی پهپادها و کاهش نقاط کور سامانه های زمین پایه با برقراری پوشش رزمی روی این مناطق بیان کرد.البته این کمتر بودن کارایی فعلی به نسبت جنگنده ها را به نوبه خود با توجه به مزایایی همچون در دسترس بودن تعداد زیاد پهپادها، توان رسیدن به مداومت پروازی بالاتر نسبت به جنگنده های سرنشین دار(حتی در صورت اجرای یک تا دو مرحله سوختگیری هوایی توسط جنگنده)، کمتر بودن احتمال شناسایی پهپاد توسط دشمن، ناچیز بودن هزینه هر ساعت پرواز پهپاد در مقایسه با جنگنده های در تحریم و خسارت بسیار کمتر در صورت بروز سانحه یا ساقط شدن پهپاد توسط دشمن(به جای جنگنده) جبران شده و حتی مزیت های حاشیه ای یا محسوس(بسته به توان پهپاد مورد استفاده) ایجاد می کند.با توجه به استفاده پهپاد کیان و نمونه هایی چون کرار از موتور جت و سرعت بالا که برای درگیری های سریع با جنگنده های دشمن مناسب است، این توانمندی کشورمان گسترده تر شده و حلقه دیگری به زنجیره قدرتمند دفاع هوایی کشورمان برای تمام ساعات شبانه روز اضافه خواهد کرد. البته هنوز پاسخ به این سوال که این پهپاد از چه سلاحی برای این ماموریت بهره  می گیرد در حال حاضر مشخص نیست ولی به نظر می رسد بهره بردن از موشک های دوش پرتاب در این طراحی و برای سرعت های بالا مناسب نخواهد بود اما می توان ترکیب یک سیستم اپتیکی برای هدف یابی در دماغه و سر جنگی انتحاری برای ایجاد نوعی دفاع هوایی یک بار مصرف و ارزان قیمت از کیان انتظار داشت.در عین حال، این نکته قابل اثبات است که جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و با رونمایی از چندین نمونه پهپاد با ماموریت های هواپایه و پدافندی، تبدیل به کشوری پیشگام و کم نظیر در این حوزه شده و نمونه های موجود در دنیا، علاوه بر معدود بودن، تنوع زیادی نیز ندارند که با ادامه این روند و نقشه راه، به زودی صنایع دفاعی و نیروهای مسلح ایران مبدل به رتبه نخست در حوزه دارا بودن و عملیاتی کردن چنین مدلی از پرنده های بدون سرنشین خواهند شد.

دست کثیف اروپایی ها در خرابکاری هسته‌ای لو رفت

وب‌سایت یاهونیوز گزارش مبسوطی به قلم دو خبرنگار و کارشناس به نام‌های کیم ستر و هویب مودرکولک منتشر کرد که نشان می‌دهد سیا و موساد چگونه در واردکردن ویروس استاکس‌نت به سامانه نرم‌افزاری تاسیسات هسته‌ای نطنز و خرابکاری در این تاسیسات، از کمک برخی کشورهای اروپایی استفاده کردند.نویسندگان در این گزارش به نقش سازمان اطلاعات هلند AIVD اشاره کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ماموران سازمان اطلاعات هلند از سال ۲۰۰۴ کار خود را با سازمان سیا وموساد در این باره آغاز کرده بودند. گفته شده‌است که دیدارهایی بین ماموران اطلاعاتی این سه کشور در لاهه برگزار شده است.افزون بر آن، گفته شده است که آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در تامین اطلاعات ضروری سازمان سیا و موساد برای تولید این ویروس همکاری داشته‌اند. از جمله شرکت زیمنس اطلاعاتی فنی درباره این سانتریفیوژ در اختیار این سازمان‌ها قرار داده است.سازمان اطلاعات هلند موفق می‌شود با یک مهندس ایرانی تماس برقرار کند. این فرد در دو مرحله در تولید و نصب این ویروس با سازمان اطلاعات هلند و از آن طریق با موساد و سیا همکاری داشته است.این مهندس ایرانی تا سال ۲۰۰۷ وظیفه گردآوری و اطلاعات لازمه برای موساد و سیا را برعهده داشته و پس از آن، وظیفه انتقال این ویروس را از طریق یک فلش‌درایو یواس‌بی برعهده گرفته است.تاسیسات اتمی نطنز از کنترل و نظارت امنیتی بسیار بالایی برخوردار بوده است. چون این سیستم به شبکه جهانی اینترنت متصل نبوده، امکان رخنه از بیرون به نرم‌افزارهای آن وجود نداشته است. از این رو، تنها راه ممکن دسترسی مستقیم به دستگاه‌های این تاسیسات بوده است.عملیات گردآوری و نصب ویروس استاکس‌نت با نام «بازی‌های المپیک» اجرا شد. هدف از این عملیات در گام نخست، خرابکاری در سیستم این تاسیسات اتمی بوده است. سیا و موساد بر آن بوده‌اند تا با خرابکاری در این تاسیسات کار نصب سانتریفیوژها را به تاخیر اندازند.خرابکاری‌ها در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله نخست، از طریق عملکرد استاکس‌نت فعالیت لوله‌های انتقال گاز به سانتریفیوژها مختل شده بود و در مرحله دوم، سرعت گردش و دوران سانتریفیوژها کاهش یافته و از این طریق سیستم آسیب دیده است.بر اساس اطلاعاتی که در این گزارش منتشر شده است عملیات «بازی‌های المپیک» عملیات مشترک سازمان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بوده است.به گزارش دویچه‌وله، اما آنچه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، نقش سازمان اطلاعات هلند بوده است. سازمان اطلاعات هلند AIVD همراه با سازمان اطلاعات انگلیس اطلاعاتی درباره شرکت‌های اصلی فعال در ساخت برنامه‌های هسته‌ای ایران در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غرب گذاشته بودند.

ایران در ردیف پنج قدرت برتر هیپنوتیزم جهان قرار گرفت

رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا "آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ایران" را به لحاظ سطح دانش هیپنوتیزم در زمره برترین کشورهای جهان معرفی و بیان کرد: ایران از جایگاه بالایی در حوزه درمان با استفاده از هیپنوتیزم در دنیا برخوردار است.دکتر مهدی فتحی افزود: کشورهای "آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ایران" به لحاظ برخورداری از متخصصان هیپنوتیزم بالینی، شمار پژوهشهای علمی در این حوزه و نیز تعداد عملهای جراحی با استفاده از هیپنوتیزم در سطح جهان برتر شناخته شده اند.

بازهم دست های وهابی های فارسی‌زبان علیه ایران رو شد

رژیم سعودی با پشتیبانی مالی از شبکه ماهواره‌ای "کلمه"، این تلویزیون فارسی‌زبان را مأمور کرده است که وهابیت تکفیری را در میان مخاطبان ایرانی ترویج دهد.سیاست‌گذاران و عوامل اجرایی این شبکه به‌صورت مداوم بنیان‌های اعتقادی مردم را آماج تخریب و شبهات قرار داده و در عین حال خود را دلسوز، آزادی‌خواه و هوادار حقوق اساسی ملت ایران جلوه می‌دهند.اما از آنجا که سرسپردگی‌شان به دشمن قابل کتمان نیست، در تمامی پرونده‌های مورد اختلاف بین ایران و بیگانگان، طرف مقابل را گرفته و به ایران پشت می‌کنند.مونه‌های متعدد این رویکرد را در پرونده هسته‌ای، اختلاف ایران و امریکا، تنش با عربستان، مبارزه با داعش، تحریم‌های ضدایرانی، رویارویی جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی و تهدیدات تل‌اویو علیه کشورمان، به‌وضوح دیده‌ایم.در همه موارد فوق، مفتی‌های وهابی فارسی‌زبان که در شبکه ماهواره‌ای کلمه به رژیم سعودی خدمت می‌کنند، به منافع ایرانیان پشت کرده و جانب دشمن را گرفته‌اند.البته بدیهی است که برای ظاهرسازی و جلب اطمینان مخاطب، مسیر توجیه‌تراشی و فریبکاری را پیش بگیرند.به‌عنوان نمونه، مدیران این شبکه در وب‌سایت عربی خود که طبیعتا بیشتر در معرض دید ولی‌نعمتان آن‌ها در ریاض است، از عنوان مجعول و سعودی‌پسند "خلیج ع.ر.ب.ی" به‌جای نام صحیح و تاریخی "خلیج فارس" استفاده می‌کنند تا خوش‌خدمتی نموده و بودجه بیشتری دریافت کنند. ولی همزمان برای جلب اطمینان بینندگان ایرانی، در تلویزیون فارسی خود بر درستی عبارت "خلیج فارس" صحه می‌گذارند.به‌تازگی "عقیل هاشمی" از برنامه‌سازان و مجریان اصلی این شبکه در پاسخ به انتقاد یکی از مخاطبان در خصوص همین رفتار «فریبکارانه و منافقانه»، از ارائه توضیح منطقی عاجز ماند و اظهار داشت: بله خلیج، خلیج فارس است؛ ولی این بحث را رها کنید و به مشکلات اصلی بپردازید! پیش‌تر هم "ابراهیم کیانی" یکی دیگر از مفتیان کت و شلواری شبکه کلمه، در برنامه‌ای زنده تصریح کرده بود: اینکه خلیج فارس است یا خلیج عرب، برای کسی آب و نان نمی‌شود!

فنلاند اولین گام خرید نفتی از ایران را برداشت

پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند با این ادعا که طرح پیشنهادی فرانسه برای ایران نشان از جدیت اروپا در ارتباط با تهران دارد، اجازه صادرات ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز برای تهران به موجب این طرح را منتفی ندانست.گفت «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با دعوت از «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در اجلاس گروه ۷، «بسیار شجاعانه عمل کرد».وی درعین حال این مساله را که بسته پیشنهادی به ایران، اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران و مجوز صادرات ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز برای تهران را شامل می شود، مورد تردید قرار نداد.به گزارش فایننشال تایمز، تهران بارها به امضاءکنندگان اروپایی برجام اعلام کرده است که باید برای نجات توافق هسته ای، راه هایی برای کمک به صادرات نفت ایران بیابند.ایران همچنین هرگونه مذاکرات مستقیم با آمریکا را به لغو تحریم های این کشور منوط کرده است.در این میان، تمهیدات طرف های اروپایی برجام برای تشکیل یک کانال مالی با ایران موسوم به «اینستکس» هنوز به نتیجه نرسیده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پی رحلت حاج شیخ میرزا پیام تسلیت صادر کردند

آیت الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی» از مراجع تقلید شیعه در پی رحلت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ «میرزا محمدباقر نظام» پیام تسلیتی صادر کرد.متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با کمال تأسف حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ میرزا محمدباقر نظام که از علمای برجسته فسا بودند، دار فانی را وداع گفتند. این عالم ربانی عمری را در خدمت اسلام و عالم تشیع و پرورش طلاب لایق گذراند و آثار او بحمدالله نمایان است. اینجانب این ضایعة مولمه را به همه علمای فسا و مردم با ایمان آن منطقه و بیت محترم ایشان تسلیت عرض می نمایم.خداوند روح او را با ارواح طیبه معصومین(ع) محشور گرداند و به همه بازماندگان و فرزندان ایشان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.»

پایتخت ابرهای تریاکی را کشف کرد

رییس کلانتری انقلاب از کشف چهار کیلو ابر آغشته به ماده مخدر تریاک و انهدام باند سه نفره قاچاق مواد مخدر خبر داد.سرهنگ پیمان لطیفی در این باره اظهار کرد: چندی پیش ماموران عملیات کلانتری انقلاب متوجه اقدامات مجرمانه یک باند سه نفره شد که در همین راستا رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.وی ادامه داد: با بررسی‌های لازم هدف این باند که متشکل از دو نفر مرد و یک نفر زن بود نیز مشخص شد. این افراد قصد داشتند تعدادی کیف صنایع دستی را که در دوخت آن از ابرهای آغشته به تریاک استفاده شده بود، از طریق پست به مقصدی مشخص ارسال کنند.سرهنگ لطیفی افزود: تیم عملیات این کلانتری طی یک عملیات غافلگیرانه هر سه عضو این باند را در یکی از دفاتر پستی منطقه مرکزی تهران دستگیر کردند. در همین محل نیز از آن‌ها تعداد شش عدد کیف دستی سنتی و یک عدد تخت تاشوی کودک کشف شد که تمامی قسمت‌های ابری این وسایل آغشته به تریاک بودند.رییس کلانتری انقلاب با اشاره به انجام بازجویی از این افراد نیز گفت: از عضو اصلی این باند که ٣٠ سال سن داشت و ساکن یکی از استان های شمال غربی کشور بود، بازجویی انجام شد و وی به اعمال مجرمانه خود اعتراف کرد. او در اظهارات خود مدعی شد که این روش را از یکی از دوستانش به نام «فاروق» یاد گرفته و قصد داشته است که مواد جا ساز شده را به کمک دوستانش «سارا» و «جاوید» از طریق پست به مقصدی مشخص ارسال کند.به گفته وی، عضو اصلی این باند در سال ٩٥ نیز قصد داشته با استفاده از همین روش مواد مخدر قاچاق کند، اما در شرق تهران دستگیر شده است.

نرخ حاشیه نشینی هم بالا رفت

کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در جلسه بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران، عنوان کرد: در حالیکه رشد جمعیت در شهر تهران به حدود 1درصد رسیده و در حالت تعادل قرار گرفته است، اما این امر در سکونتگاه های اطراف تهران از جمله اندیشه، پرند، هشتگرد، آبیک، رباط کریم، رودهن و بومهن رشد قابل توجهی داشته است.مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: افزایش رشد جمعیت در سکونتگاه های حاشیه شهر تهران حاکی از پدیده مسکن نایابی و انتقال ناگزیر برخی از گروه های اجتماعی و اقتصادی شاغل در تهران به سکونتگاه های پیرامون شهر است و این امر تأثیر بسزایی در بحث حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت و ایجاد سایر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی دارد.علی اکبری متذکر شد: طبق آمار بانک مرکزی، نرخ استیجار در شهر تهران به حدود 50درصد رسیده و به نظر می رسد جهش قیمت مسکن در یکسال گذشته موجب دشوار شدن خرید مسکن، افزایش تقاضا در بازار اجاره و در نتیجه حادتر شدن بحران افزایش جمعیت حاشیه نشین در شهر تهران شده است.مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با طرح این سؤال که آیا می توان به ایده ای برای تأمین مسکن برای گروه های اجتماعی مذکور در داخل شهر تهران رسید، تصریح کرد: با توجه به بند 21 ماده 55 قانون شهرداری ها مبتنی بر تأمین مسکن برای گروه های کم برخوردار، شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است که به عنوان پایلوت می تواند با همکاری وزارت کشور، پیشنهاد و طرحی را در این خصوص آماده نماید تا در نهایت در قالب آئین نامه به تصویب هیأت محترم وزیران برسد.علی اکبری با بیان این که مطالعات و پژوهش هایی در رابطه با تأمین مسکن اجتماعی در پایتخت توسط گروه های مختلف انجام شده، اظهار داشت: مطالعات و نمونه های مشابه جهانی در این خصوص گردآوری و بررسی شده اند و همچنین مصاحبه و گفتگوهایی نیز در این باره صورت گرفته که بر مبنای آن پیشنهاد اولیه ای تهیه شده است.لازم به توضیح است مسکن اجتماعی به واحدهای مسکونی اطلاق می شود که در قالب برنامه های حمایتی تولید و عرضه مسکن برای گروه های کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه احداث می شود و مسکن تملیکی، استیجاری و اجاره به شرط تملیک از انواع آن می باشد.

وثیقه مشمولان برای اربعین حذف شد

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: تمامی دانشجویان،‌ دانش‌آموزان و طلاب مشمول غیرغایب که قصد سفر به عتبات عالیات و شرکت در اربعین سال ۹۸ را دارند می‌توانند بدون سپردن وثیقه از کشور خارج شوند.سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: کلیه دانشجویان،‌دانش‌آموزان و طلاب مشمول غیرغایب که قصد سفر به عتبات عالیات و شرکت در اربعین سال ۹۸ را دارند می‌توانند بدون سپردن وثیقه از کشور خارج شوند.وی گفت: حتی کسانی که برگ اعزام به خدمت دریافت کرده‌اند از تاریخ ۷ مهر تا ۱۰ آبان سال جاری می‌توانند در سامانه پلیس ثبت‌نام کرده و مجوز خروج از کشور را اخذ کنند.

سند اجرایی حجاب و عفاف به ایستگاه پایانی رسید

شورای عالی انقلاب فرهنگی جزئیات سند اجرایی حجاب و عفاف را به عنوان متمم مصوبات قبلی تصویب کرد.اعضای این شورا که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تشکیل شد؛ جزییات سند اجرایی حجاب و عفاف را به عنوان متمم مصوبات قبلی در ۶ ماده شامل اهداف، تصریح بر اصالت مصوبات قبلی، راهبردها، ناظر بر وظایف دستگاه ها، ناظر بر وظایف عمومی دستگاه‌ها و ماده مربوط بر نظارت، ارزیابی و پایش مقررات حجاب و عفاف به تصویب رساندند.کلیات این سند در جلسه قبلی شورا به تصویب رسیده بود.اعضای شورای انقلاب فرهنگی همچنین در این جلسه انتخاب ۸ تن از روسای جدید دانشگاه‌های کشور را تصویب کردند.براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقایان دکتر سید مهدی ابطحی برای دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر حمید رضا رضایی آشتیانی برای ریاست دانشگاه صنعتی اراک، دکتر منصور زراء نژاد برای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دکتر کوروش نوذری برای دانشگاه مازندران، دکتر محمد کریمیان برای دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دکتر سید محمد جمالیان برای دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر حسین فرشیدی برای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و دکتر رشید حیدری مقدم برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان انتخاب شدند.رئیس جمهور در این جلسه همچنین به آقای محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش و عضو جدید شورا خیر مقدم گفت و از دکتر حسینی بخاطر حضور فعال در جلسات شورا در مدت سرپرستی این وزارت خانه قدردانی کرد.

بازار دارو نشت کرد

دارو به عنوان یک کالای استراتژیک و حیاتی، از اهمیت ویژه ای در همه کشورها برخوردار است. به طوری که کمبود چند قلم دارو، می‌تواند اوضاع و احوال دولت‌های درگیر چنین مشکلاتی را به هم بریزد. این در حالی است که ایران به واسط تکیه بر توان صنعت دارویی کشور، توانسته از فشارها کمبودهای دارویی، تا حدودی کم کند. اما، همان سه درصد داروهای وارداتی و همچنین مواد اولیه دارویی برای تولید داخل، باعث شده تا عده‌ای سودجو از تحریم‌ها برای خود کسب درآمد کنند. در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، موضوع وضعیت بازار دارویی کشور با حضور چند نفر از دست اندرکاران حوزه سلامت، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت که نکته قابل توجه این گفتگو، کوچک بودن بازار «ناصرخسرو» بود که غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، به آن اشاره کرد.آن گونه که این مدیر دارویی عنوان داشت، بازار ناصرخسرو آنقدر بزرگ نیست که بخواهیم آن را در بوق و کرنا کنیم. بنابراین، سوالی که باقی می‌ماند، این است که چرا بازار دارویی کشور همواره از سمت و سوی دلالان و سودجویانی که در ناصر خسرو نیستند، آسیب می بیند. این افراد چه کسانی هستند که به نام ناصرخسرو، جیب خود را از درآمدهای هنگفت فروش غیر رسمی دارو، پر می‌کنند.جعل مهر پزشکان، اجاره دفترچه بیمه، زد و بند برخی وارد کنندگان دارو، لابی افراد با نفوذ، و البته برخی داروخانه‌ها، از جمله مواردی است که گفته می‌شود منجر به فروش داروها در مجاری غیر رسمی می‌شود. اینکه چگونه داروها از بازار رسمی خارج شده و توسط نفوذی‌ها با چند برابر قیمت به بیماران فروخته می‌شود، سوالی است که متولیان حوزه سلامت یعنی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، باید پاسخ بدهند.این در حالی است که مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از شبکه دو سیما روی آنتن رفت، عنوان داشت که رصد بازار دوم دارو، وظیفه وزارت بهداشت نیست. اما، به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، می‌بایست در برخورد با ایجاد چنین بازارهای غیر رسمی دارویی در کشور، قدرتمندتر عمل کنند و اجازه ندهند در بازار رسمی دارویی کشور، نشتی ایجاد شود.محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که برخی پزشکان بعضی از داروهای وارداتی گران قیمت را نسخه می‌کنند، گفت: تقریباً هر روز ۳ الی ۴ نامه از پزشکان داریم که به ما اطلاع رسانی کردند که از مهر آنها سوءاستفاده شده است. وی با بیان این مطلب که ساخت یک مُهر کار دشواری نیست و کسانی که بخواهند سو استفاده کنند، قطعاً از مهر پزشکان هم سو استفاده می‌کنند، افزود: برای جلوگیری از جعل مهر پزشکان اقدام به ایجاد امضای الکترونیک برای همه پزشکان کرده‌ایم که این موضوع در حال انجام است و تا پایان سال تمام پزشکان به امضای الکترونیک دسترسی خواهند داشت.با این توضیحات معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، به نظر می‌رسد که بازار رسمی دارویی کشور تنها از یک جا نشتی ندارد و سودجویان توانسته اند با به کار بستن روش‌های مختلف، دارو را از مسیر قانونی توزیع خارج کنند.موضوع اجاره دفترچه‌های بیمه نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده پیرامون خروج دارو از بازار رسمی کشور است که البته مدیران بیمه‌ای چنین موضوعی را قبول ندارند. اما، به نظر می‌رسد که این احتمال دور از ذهن نیست که سودجویان از این روش نیز برای خروج دارو از مسیر قانونی توزیع، اقدام کنند.بازار چند هزار میلیاردی دارو در کشور، باعث شکل گیری «مافیایی» شده که البته وزیر بهداشت معتقد است این مافیا خارج از زنجیره شرکت‌های دارویی است. اما، هر چه هست، این مافیا وجود خارجی دارد و همواره بازار دارویی کشور را تحت الشعاع سودجویی‌های خود قرار داده و باعث شده تا بیماران، برای تهیه داروهای خاص و گران قیمت، دچار مشکل شوند.

مجازات تخلفات مجازی دانشجویان اعلام شد

شیوه‌نامه اجرایی جدید شورای انضباطی دانشجویان که بر اساس آیین‌نامه شورای انضباطی دانشجویان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است با امضای وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق معاونان فرهنگی و دانشجویی این دو وزارتخانه به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.در بخش تخلفات رایانه ای و مخابراتی آمده است: تخلفات در فضای مجازی شامل قبیل هک کردن، ویروسی کردن، سابوتاژ یارانه ای (تغییر، محو، متوقف سازی و ...)، تخریب رایانه (نرم افزاری یا ساخت افزاری) از طریق نفوذ به سیستم، جاسوسی کردن و دستیابی غیرمجاز به اطلاعات، ضبط صدا یا تصویربرداری های بدون مجوز یا انتشار آنها، فروش، افشا یا انتشار اسناد، اطلاعات یا داده های مربوط به دانشگاه است.همچنین تخلفات فضای مجازی شامل وارد شدن به حریم خصوصی افراد در فضای وب یا استفاده از اطلاعات، تصاویر یا محصولات صوتی و تصویری صفحات شخصی افراد حقیقی یا حقوقی (اعم از اخاذی، افشا، انتشار، ... یا تهدید به اقدام در این موارد یا موارد مشابه) شنود غیرقانونی، تهیه سایت ها و وبلاگ های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی می شود.تهدید و هتک حرمت اشخاص، اهانت به مقدسات دینی، نفوذ به سیاست های دولتی، ارسال ایمیل های مخرب، ایجاد دسترسی غیر مجاز یا اخلال در سطح دسترسی افراد، بارگذاری، دانلود یا انتشار موضوعات غیراخلاقی و کلیه جرایم عمومی در فضای وب از دیگر تخلفات فضای مجازی است.متخلف به تناسب تخلف، به یکی از تنبیهات بندهای ۴ تا ۱۰ (بجز بند ۶) محکوم می‌شود. تبصره: در صورتی که تخلف تکرار شود یا دارای ابعاد گسترده ای باشد به نسبت سطح تاثیر تخلف، تنبیه تا بند ۲۰ قابل تشدید است.دادن اطلاعات خلاف واقع یا کتمان واقعیات از روی عمد نسبت به خود، گروهک های محارب، مفسد یا افراد وابسته به آن ها متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ محکوم می شود اگر تخلف، تکرار یا منجر به انتفاع گروهک های مذکور شود، تنبیه تا بند ۱۴ قابل تشدید است.اگر بلوا و آشوب در محیط دانشگاه در جهت ضربه زدن به ارکان نظام باشد، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۳ تا ۱۳ (به جز بند ۶) محکوم می شود و چنانچه با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی یا با هدایت گروه های غیرقانونی خارج از دانشگاه باشد یا تکرار شود تنبیه تا بند ۲۰ قابل تشدید است.در صورت ارتکاب هر گونه رفتار خلاف شئون، منزلت و عرف مسلم که دانشگاهیان آن را مذموم بدانند متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ محکوم می شود و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۹ (به جز بند ۶) قابل تشدید است.تبصره یک: در صورت استعمال دخانیات در دانشگاه یا اماکن مرتبط، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۳ محکوم می شود و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۹ (به جز بند ۶) قابل تشدید است.در صورت استعمال مواد اعتیادآور (مخدر، توهم زا، روان گردان) یا استفاده از مشروبات الکلی، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۴ تا ۱۰ (به جز بند ۶) محکوم می شود و چنانچه تخلف تکرار شود یا در دانشگاه یا اماکن وابسته به آن صورت پذیرد یا آثار سوءعمومی داشته باشد تنبیه تا بند ۱۲ قابل تشدید است.تشکیل جلسه و دعوت از دیگران برای استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکی (یا مشارکت یا همکاری در این خصوص) متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۵ تا ۱۲ (به جز بند ۶) محکوم می شود و در صورت استفاده از اماکن وابسته به دانشگاه، به یکی از تنبیهات بندهای ۷ تا ۱۶ محکوم و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۱۸ قابل تشدید است.تبصره: شرکت در این جلسات به همراه استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکلی موجب تنبیه از بند ۴ تا ۱۲ (به جز بند ۶) می شود و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۱۴ قابل تشدید است.متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۳ تا ۵ محکوم می شود و در صورت عدم توجه به تنبیهات قبلی تا بند ۲۰ قابل تشدید است.تبصره ۱: اخذ آزمایش اعتیاد به صورت محرمانه از افراد مشکوک، با اجازه مکتوب معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه پیش از طرح پرونده مبنی بر اعتیاد الزامی است.متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ محکوم می شود و چنانچه دارای شاکی خصوصی باشد یا عفت عمومی را خدشه دار کند یا آثار علنی و مشهود داشته باشد یا در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۱۰ (به جز بند ۶) قابل تشدید است.

مجلس «حاجی میرزایی» و «مونسان» را کلیددار دو وزارتخانه کرد

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی «میراث فرهنگی و گردشگری» و «آموزش و پرورش»، موافقین و مخالفین علی‌اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی و همچنین دو وزیر پیشنهادی به ایراد نطق پرداختند و سپس رأی‌گیری از نمایندگان مجلس آغاز شد.بر این اساس، نمایندگان از مجموع ۲۵۵ رأی با ۱۶۳ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، به «علی‌اصغر مونسان» برای تصدی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رأی اعتماد دادند.همچنین «محسن حاجی میرزایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجموع ۲۵۵ رأی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موفق به کسب مجوز مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش شد.

ایران به مکمل آهن نانویی دست یافت

به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، سیاه شدن دندان و مشکلات گوارشی از جمله عوارض مکمل‌های آهن است.یک شرکت ایرانی مکمل نانویی برپایه لیپوزوم ساخته که تاثیر منفی روی سیستم گوارش نداشته و دندان را نیز سیاه نمی‌کند. لیپوزوم ساختار میکروسکوپی کروی داشته که غشاء فسفولیپیدی آن را محاط کرده است. به دلیل فضای خالی داخل لیپوزوم امکان حمل دارو و ترکیبات مغذی با این ساختار وجود دارد.ارسلان پاشاپور مدیرعامل این شرکت گفت: برخی کودکان برای تامین نیاز روزانه آهن از مکمل‌های حاوی آهن استفاده می‌کنند که این مکمل‌ها مشکلاتی نظیر سیاه شدن دندان دارد. ما سوسپانسیون حاوی نانولیپوزوم‌های ترکیبات آهن‌دار ساختیم که به دلیل لیپوزومال بودن، دندان سیاه نمی‌شود. همچنین این مکمل روی سیستم گوارش تاثیر نمی‌گذارد و مشکلات گوارشی رایج در مکمل‌های آهن را ندارد.وی ادامه داد: یکی از جذابیت‌های این مکمل، نانوساختار بودن آن است که موجب افزایش جذب می‌شود. در واقع ما در این مکمل با دو ویژگی مختلف مواجه هستیم، لیپوزمال بودن که موجب ممانعت از سیاه شدن دندان و سازگاری با سیستم گوارش می‌شود و نانومقیاس بودن که موجب افزایش جذب ترکیبات می‌شود.پاشاپور خاطر نشان کرد: در این مکمل، علاوه بر آهن از اسیدفولیک و ویتامین B۱۲ نیز استفاده شده است این در حالی است که نمونه‌های خارجی که با فناوری لیپوزومال ساخته شده‌اند، تنها حاوی آهن هستند.وی با اشاره به دیگر مزیت‌های این مکمل گفت: از دیگر مزیت‌های این فناوری، سوسپانسیون بودن آن است، در حالی که نمونه‌های خارجی به صورت پودر بوده و باید پیش از مصرف توسط مصرف کننده با آب ترکیب شده و به سوسپانسیون تبدیل شوند.به اعتقاد پاشاپور این مکمل قابلیت صادرات دارد که این شرکت پس از تولید و توزیع در داخل کشور، برای صادرات نیز برنامه‌ریزی خواهد کرد.این مکمل گواهی نانومقیاس را دریافت کرده و در حال طی مراحل برای گرفتن پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو است.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده از مرز ۲۵ کیلو گذشت

بعد از آن‌که ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی‌اش پایبندی خود به رعایت سقف ۳.۶۷ درصد را لغو کرد، ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۴.۵ درصد ایران از مرز ۲۵ کیلوگرم گذشته است.بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا تاریخ ۲۸ مرداد (۱۹ اوت ۲۰۱۹) آژانس راستی آزمایی کرده است که میزان ذخیره اورانیوم ۲۳۵ غنی‌شده تا ۳.۶۷ درصد *۲۴۱.۶ کیلوگرم بوده است.ذخایر اورانیوم ۴.۵ درصد ایران به ۲۵ کیلوگرم رسیداین گزارش می‌افزاید: ذخیره فوق شامل ۲۱۶.۵ کیلوگرم اورانیوم عنی شده تا ۳.۶۷ درصد از اورانیوم ۲۳۵ و ۲۵.۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۴.۵ درصد از اورانیوم ۲۳۵ است.ایران در ۱۶ تیرماه گام دوم در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد که بر اساس آن میزان درصد و غلظت غنی‌سازی خود را فراتر از ۳.۶۷ افزایش داد و بعد از آن به سرعت غنی‌سازی تا ۴.۵ درصد را آغاز کرد و در کمتر از دو ماه این ذخایر به بیش از ۲۵ کیلوگرم رسیده است.ذخایر آب سنگین ایران همچنان کمتر از ۱۳۰ تن است.هم‌چنین بر اساس گزارش آژانس، ایران هم‌چنان به اطلاع رسانی به آژانس در خصوص موجودی آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین HWPP ادامه و به آژانس اجازه داده است که بر میزان ذخایر آب سنگین ایران و مقدار آب سنگین تولید شده در HWPP نظارت کند.تا ۲۸ مرداد، آژانس راستی‌آزمایی کرد که مقدار آب سنگین تولید شده و مقدار در حال استفاده در این کارخانه ۱۲۵.۵ متریک تن است. در طول دوره گزارش‌دهی ایران بیش از ۱۳۰ متریک تن آب سنگین نداشته است.آژانس هم‌چنین تایید کرد که از زمان گزارش قبلی مدیرکل، مجموع ۲.۲ متریک تن آب سنگین از ایران خارج شده است و نیز ۲.۲ متریک تن آب سنگین را برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در ارتباط با تولید ترکیبات دوتریم برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار داده است.گزارش آژانس در بخش تحقیق و توسعه اعلام کرده است که در طول دوره این گزارش، آژانس راستی‌آزمایی کرده است: تا ۱۱ سانترفیوژ نسل ۴ نصب و با گاز UF۶ آزمایش شده‌اند، یک ماشین سانترفیوژ نسل ۵ نصب و با گاز UF۶ آزمایش شده است، تا ۳۳ ماشین سانترفیوژ نسل ۶ نصب شده‌اند که از آنها ۱۰ عدد با گاز UF۶ آزمایش شده است. یک ماشین سانترفیوژ نسل ۸ نصب و با گاز UF۶ آزمایش شده است. هم‌چنین بحث‌های فنی در خصوص ماشین‌های سانترفیوژ نسل ۶ در حال انجام است.

کشور رکورد آب شرب را شکست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه امسال مصرف آب شرب نه فقط در تهران بلکه در کشور رکوردزنی کرد، گفت: برای اینکه از رشد مصرف آب جلوگیری شود برنامه‌های ویژه‌ای برای تابستان سال آینده اجرا خواهد شد.محمدرضا بختیاری در پاسخ به این سؤال که برای اینکه مصرف آب شرب در تابستان سال آینده رکورد نزند آیا برنامه‌ای اجرا خواهد شد، گفت: از حدود ۶.۷ میلیارد مترمکعب آب شرب کشور یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون مترمکعب در استان تهران مصرف می‌شود که از این میزان نیز یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب سالانه در شهر تهران مصرف می‌شود. وی تأکید کرد: تابستان امسال نه فقط در تهران بلکه در کل کشور رکورد مصرف آب زده شد به طوری که در شهر تهران میزان مصرف حتی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب هم رسید.بختیاری با تأکید بر اینکه استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور از لحاظ منابع آبی است، اظهار داشت: رشد مصرف و رکوردزنی مصرف آب شرب تنها منوط به تهران نیست و این موضوع در کل کشور نیز امسال رخ داد پس آمار نشان می‌دهد که مردم باید در مصرف بهینه آب جدیت داشته باشند.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت مناسب بارش‌ها از یک سو و افزایش مصرف آب نشان داد که هنوز در فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه آب باید با مردم بیشتر صحبت کرد، گفت: در آسیب‌شناسی صورت گرفته که اخیراً انجام شده است متوجه شدیم که انگاره و تصور غلط بارش‌های مناسب امسال دلیل اصلی رکوردزنی مصرف آب در کل کشور و تهران بوده است.وی افزود: مردم تصور کردند که، چون امسال بارش‌ها خوب بوده است پس مشکل آب نداریم پس این وضعیت به ما متذکر شد که باید به فرهنگ بهینه مصرف آب از اقتصاد آب توجه بیشتری شود.بختیاری با اشاره به اینکه باید مردم در هنگام شست‌وشو و استفاده از آب شرب به این موضوع توجه کند که وضعیت آب کشور وضعیت خوبی نیست و زمان استفاده از آب را تا آنجا که می‌تواند کاهش دهند، گفت: برای تابستان سال آینده و اینکه رکورد مصرف آب شرب باز هم تکرار نشود برنامه‌های خوبی در حال پیگیری است که باید اجرا شود.

اژه ای دست به افشای تخلفات ارزی زد

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در محل سالن همایش ولیعصر دادگستری خراسان رضوی، اظهار کرد: در ایام ماه محرم و صفر باید با ولایت و حضرت سیدالشهدا (ع) تجدید بیعت کنیم تا بتوانیم در رکاب حسین (ع) بوده و تا آخر باقی بمانیم. ابعاد قیام امام حسین (ع)، سراسر درس، عبرت‌آموزی و الگویی برای بشریت است.معاون اول قوه قضائیه در ادامه عنوان کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها خوبی انجام شده بود، روند کار به قوه قضائیه محول نمی‌شد؛ در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار برای کنترل بازار ارز کشور هزینه شده که ۱۸ میلیارد آن برای سال ۹۶ بوده است، اما از این مبلغ چقدر برای کار مردم گره‌گشا بوده و چقدر به دست مصرف‌کننده رسیده است؟معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: در این شرایط به دستگاه‌های امنیتی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه متوسل شدند که بیاید و جلوگیری کنید که وضعیت بازار در زمینه مسئله ارز بسیار ملتهب است.محسنی اژه‌ای ادامه داد: نیروی انتظامی با کمبود نیرویی که دارد تعداد قابل توجهی از نیروهای آگاهی خودش را به صورت آشکار اختصاص به این کار داد و شبانه‌روز تلاش کردند تا برهم‌زنندگان بازار ارز را شناسایی کنند و در نهایت به این رسیدیم که زیر نظر بانک مرکزی دارند این کار را می‌کنند.محسنی اژه‌ای اظهار کرد: امروز که شیطان بزرگ شاخ و شانه می‌کشد، باید به بهترین نحو از ارز موجود خود استفاده کنیم.وی در پایان اضافه کرد: بخشی از پرونده‌های تحت رسیدگی قوه قضائیه شامل بحث واردات کسانی است که به قیمت دولتی، ارز دریافت کرده‌اند؛ که یا مطلقاً جنسی وارد نکرده‌اند یا جنسی را وارد کرده، نگه داشته و بعداً آن را با قیمت ارز روز یا بیشتر از آن فروخته‌اند.

واشنگتن گام بعدی ترور اقتصادی را برداشت

این اقدام ضد ایرانی آمریکا در شرایطی انجام می شود که فرانسه در صدد انجام اقداماتی برای حفظ برجام است و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم بارها از مذاکره و رسیدن به توافق سخن گفته است.اگرچه اقدامات پمپئو و جان بولتون برای ممانعت از هرگونه تماس یا گفت وگو برای حل مشکلی که تصمیم نابخردانه خودشان عامل آن شده است، تازگی ندارد اما همزمانی این تصمیم ها با تلاش های دیپلماتیک کشورها برای حفظ برجام، نشان می دهد؛ کاخ سفید به دنبال امریکنیسم است و چندجانبه گرایی تنها در صورتی معنا می یابد که مطابق خواست نامشروع و غیرقانونی دولت ترامپ باشد. وزیر خارجه آمریکا در گام نخست پس از نشست مشترک خبری ترامپ-مکرون با رسانه های همسو در آمریکا مصاحبه کرد و با بیان اظهارات اهانت آمیز، علاوه بر اینکه نشان داد ترامپ در حوزه سیاست خارجی دست برتر ندارد، بلکه پمپئو و تیم "ب" که اکنون متزلزل‌تر از گذشته شده‌اند، دست به هر کاری می زنند تا تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران پایان نیابد.وزیر خارجه ترامپ دلیل تصمیم امروز خود برای تحریم این صنعت علمی و فناوری غیرنظامی ایران را اتهام تکراری گسترش موشک های بالستیک و سلاح های کشتار جمعی برشمرده است در حالی که خود این کشور بزرگترین تولید کننده تروریسم در جهان است که اسناد آن در نهادهای بین المللی منتشر شده و مقامات فعلی و پیشین کاخ سفید هم به آن اعتراف کرده اند، اخیرا از پیمان موشک هسته ای میان برد خارج شد و یک موشک کروز آزمایش کرد.این اقدام آمریکا به شورای امنیت کشانده شد و روسیه و چین دو منتقد اصلی رفتارهای مخرب و تحریک آمیز آمریکا بودند و سایر اعضا هم به پیدایش خطر مسابقه تسلیحاتی هشدار دادند.در دستور اجرایی امروز وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این آژانس فضایی، دو ‌موسسه مرتبط با آن هم در فهرست تحریم ها قرار گرفته است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا، تلاش ایران برای ارسال ماهواره به منزله توسعه موشک های بالستیک دانسته شده و در صدد برآمده است تا آن را نقص برجام عنوان کند.شاید بر کسی پوشیده نباشد که برخی محدودیت های برجام در سال ۲۰۲۰ پایان می‌یابد و تیم "ب" به دنبال آن است تا با استفاده از واژه‌هایی که تاریخ مصرف آنها گذشته است بین فعالیت های علمی ایران با برخی مسایل پیشین که موجب قطعنامه‌های شورای امنیت شده بود، ارتباطی برقرار سازد.شاهد این ادعا تلاش های پمپئو برای متقاعد ساختن اعضای شورای امنیت به بازگرداندن قطعنامه ۱۹۲۹ است که البته چیزی بیشتر از آب در هاون کوبیدن نیست.

عراقچی شرط مذاکره با ۱+۴ را اعلام کرد

معاون سیاسی وزیر امورخارجه اظهار کرد: به دنبال تماس های تلفنی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه با ایران، به او تاکید شد که یا اروپا می بایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که پس از مذاکرات روز دوشنبه در پاریس هم اکنون در اسلوونی به سر می برد، در پاسخ به خبرنگاران گفت: محور مذاکرات با فرانسه در خصوص نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی در خصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله است.وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان که بارها اعلام کرده است تنها در صورتی به اجرای کامل برجام بر می گردد که قادر به فروش نفت خود و دسترسی و عواید ناشی از آن به صورت کاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد، و ابتکار فرانسه دقیقا در همین راستا است.عراقچی تاکید کرد: به دنبال تماس های تلفنی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه، به او  تاکید شد که یا اروپا می بایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.عراقچی اضافه کرد: میزان این خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان آخر سال میلادی است. بدین ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده معادل صد در صد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می کند.عراقچی در ادامه این گفتگو توضیح داد: بعد از دریافت ۱۵ میلیارد دلار جمهوری اسلامی آمادگی گفتگو با کشورهای ۱+۴ را دارد اما واقعیت آن است که هنوز در خصوص دستور کار این گفتگوها اختلاف نظرهای جدی بین طرفین وجود دارد.وی با اشاره به اینکه گفتگوها درخصوص تعیین دستورکار هنوز ادامه داشته و به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است، تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در رابطه با خطوط قرمز خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.عراقچی گفت: از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاکره مجددی در خصوص برجام صورت نخواهد گرفت اما اجرای مطلوب برجام می تواند موضوع گفتگوها باشد با توجه به اینکه طرف مقابل کوتاهی های جدی در این زمینه داشته است. همچنین امنیت در کلیه آبراه های بین المللی می تواند موضوع گفتگو باشد. جمهوری اسلامی ایران به شرط تامین امنیت و آزادی کشتی های خود در تمامی آبراه ها آمادگی دارد در خصوص امنیت و آزادی کشتی رانی در خلیج فارس و تنگه هرمز وارد گفتگو شود.عراقچی گفت:  از نظر جمهوری اسلامی صورت مسئله کاملا روشن است. اینکه اروپایی ها نفت ایران را می خرند، یا پیش خرید می کنند، یا خط اعتباری می دهند، خودشان می دانند و آمریکا. از نظر ما بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت.وی گفت بعید می داند کشورهای اروپایی تا قبل از ۱۶ شهریور بتوانند گام موثری بردارند بنابراین مرحله سوم کاهش تعهدات از سوی ایران در تاریخ مزبور آغاز خواهد شد. این مرحله شامل بخش مهمی از تعهدات ایران خواهد بود که در زمان خود اعلام خواهد شد.عراقچی در پایان این گفتگو به شایعات مطروحه در خصوص امکان ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی آتی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت چنین ملاقاتی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد و همانطور که جناب آقای دکتر روحانی هم تاکید کرده اند نه تنها امکان ملاقات دوجانبه وجود ندارد، بلکه قبل از بازگشت آمریکا به برجام و رفع مجدد تمامی تحریم های هسته ای اصولا زمینه ای برای حضور آمریکا در جلسات مذاکراتی ایران با کشورهای باقی مانده در برجام هم وجود ندارد.

کوبا به ایران پیوست

وزیر امور خارجه کوبا در دیدار با «رشید بیات مختاری» سفیر ایران در «هاوانا» بر همبستگی کشورش با ایران در برابر «تشدید اقدامات متجاوزانه آمریکا» تاکید کرد.به نوشته خبرگزاری «پرنسا لاتینا» «برونو رودریگز» رئیس دستگاه  دیپلماسی کوبا پس از دیدار با سفیر ایران در این کشور در توییتی ایران را «کشور دوست» خطاب کرد.این خبرگزاری نوشته است: «وزیر خارجه کوبا با سفیر ایران دیدار و بر همبستگی کشورش با ایران در شرایط تشدید اقدامات متجاوزانه آمریکا علیه آن کشور تأکید کرد.» برونو رودریگز خاطر نشان کرد که دو طرف در این دیدار بر تداوم تقویت روابط دیپلماتیک دوجانبه که قدمت چهل ساله دارد، تاکید کردند.بر اساس این گزارش، مقامات کوبا و ایران بارها تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تهدید به بی‌ثبات کردن کشورها و سرنگونی دولت‌ها با حربه‌ اعمال فشار را محکوم کرده‌اند .رئیس جمهور کوبا پیشتر نیز در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، برای ارتقای هرچه بیشتر روابط با ایران اعلام آمادگی کرده بود. کوبا از جمله کشورهایی است که به دلیل مواضع ضد امپریالیستی، همواره با اعمال فشار و تهدید از سوی دولت‌های آمریکا مواجه شده است. رئیس جمهور کوبا چندی قبل با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورش گفت که تحت فشار و تهدید تن به مذاکره با «دونالد ترامپ» نمی‌دهد.«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا اظهار داشت که هاوانا سیاست‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا علیه خود را نمی‌پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha