پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مبلغ هجرت روستای «سرزه‌»

حوزه/ حجت الاسلام رسول برهانی نسب، یکی از روحانیونی است که دل از رفاه و آسایش شهر کنده و به عنوان روحانی طرح هجرت به روستای محروم «سرزه» از توابع ریگان استان کرمان رفته تا مرهمی بر محرومیت های مردم این روستا باشد و امید به زندگی را در دل آنان زنده کند.

خبرگزاری «حوزه» - کرمان/ روستای «سرزه» از جاده اصلی ریگان، ۴۵ کیلومتر فاصله دارد، اما به دلیل خاکی و همچنین نامناسب بودن جاده، این مسیر طولانی می شود؛ این روستا در نقطه مرزی با سیستان بلوچستان و شهرستان ایرانشهر قرار دارد و  محرومیت و فقر بر سر مردم این روستا سایه افکنده است و مسیرخاکی و صعب العبور آن در محرومیت روستا تاثیر به سزایی گذاشته است.

حجت الاسلام رسول برهانی نسب، یکی از روحانیونی است که دل از رفاه و آسایش شهر کنده و به عنوان روحانی طرح هجرت به روستای محروم «سرزه» از توابع ریگان استان کرمان رفته تا مرهمی بر محرومیت های مردم این روستا باشد و امید به زندگی را در دل آنان زنده کند.

وی در خصوص محرومیت منطقه‌ی تبلیغی خود به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان می گوید: این روستا از مناطق بسیار محروم استان کرمان است، البته عمده محرومیت این منطقه تنها به مشکلات مادی بر نمی‌گردد، بلکه محرومیت فرهنگی، علمی و مذهبی است که موجب بروز مشکلاتی همچون عدم خودباوری در بین مردم به ویژه جوانان شده و حتی سبب افزایش محرومیت مادی منطقه نیز گردیده است.

مبلغ هجرت روستای «سرزه» ریگان ادامه داد: تا حدود دو دهه پیش، عمده مشکلات فرهنگی و حتی بخشی از مشکلات مادی متوجه این منطقه نبود، اما به دلیل نزدیکی منطقه به مرز، بیکاری جوانان و وصلت شیعیان این منطقه با دیگر مذاهب و فرق (که غالباً مسائلی همچون قاچاق در نظرشان بی اهمیت بوده است) علاوه بر تشدید مشکلات، سبب گرایش مردم به معضلاتی مثل اعتیاد نیز شده است.

وی با ارائه آماری، ادامه داد: در حال حاضر از ۱۵۰ خانوار، تعداد تقریبی ۹۰ نفر از مردم در سنین ۱۸ تا ۵۰ سال (که اغلب آنها از جوانانند) بیکارند و متاسفانه این نیز موجب تشدید مشکلات یاد شده می‌شود.

حجت الاسلام برهانی، به فعالیت‌های خود اشاره کرد و گفت: در بدو ورود به منطقه، صرفاً به اجرای وظایف محوله از سوی معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان در امور فرهنگی و اجتماعی اکتفاء کردم، اما در کنار این فعالیتِ اجرایی، به شناسایی مشکلات منطقه، مسئله‌یابی، دسته‌بندی و اولویت بندی مشکلات روستا نیز همت گماردم.

وی علت این رویه را مشکلات فرهنگی منطقه دانست و ادامه داد: مشکلات منطقه که عمدتاً از محرومیت آن (از جمله: خرافات بیش از حد، بزهکاری، اعتیاد، بیماری‌ها و ...) نشات گرفته و می‌گیرد موجب شد تا چنین رویه‌ای اتخاذ شود، و فعالیت اجرایی‌ام در ماه‌های ابتدایی از محدوده‌ی وظایف الزامی مبلغین طرح هجرت تجاوز ننماید. همچنین در ابتدای فعالیت در روستا (در سال 1396) مشکلات اجتماعی همچون تفرقه شدید در بین مردم موجب دوری آ«ان از همدلی و یکپارچگی می‌شد و با توجه به این که تا آن زمان منطقه، روحانی نداشت نگاه مردم به روحانیت نیز نگاهی صرفا محدود به فعالیت در مسجد می شد.

وی ادامه داد: از این رو در وهله اول و در زمان ورود صرفاً به انجام وظایف تعریف شده از سوی معاونت تبلیغ پرداختم، اما در خلال مدت چند ماه، بررسی و کنکاش مشکلات و معضلات روستا مورد توجهم بود و این مشکلات را خانه به خانه و چهره به چهره مورد بررسی قرار دادم. و پس از آن برنامه ریزی برای حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت.

برهانی نسب افزود: در مرحله بعد به صورت ویژه بعد از اولویت بندی شناخت مشکلات و ایجاد راهکار برای آنها، نیازهای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و نیازهای بهداشتی، تعلیم و تربیتی و ایجاد مسئولیت پذیری در مردم پرداختم.

این روحانی جهادی اضافه کرد: مشکل بزرگ منطقه عدم خودباوری، مصرف‌گرایی اهالی و وابستگی به شهرها و مناطق بزرگ‌تر بود، اما با ایجاد روحیه تعاون، حس خودباوری و ... در ایجاد اشتغال در منطقه و در نتیجه توقف این رویه نامناسب تا حد قابل‌توجهی موفق وارد شدیم.

وی ادامه داد: پیش‌تر روستا فاقد مدرسه  متوسطه اول، لوله کشی آب شرب و سرویس بهداشتی عمومی بود، اما به همت مردم روستا و کمک خیرین نسبت به ساخت مدرسه، لوله کشی آب شرب و ساخت سرویس بهداشتی در روستا نیز اقدام نمودیم و اکنون این مشکلات مرتفع شده است. 

مبلغ روستای محروم«سرزه» با اشاره به وجود بیماری‌های مزمن در بین اهالی، خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های در این روستا، بررسی و فهرست کردن بیماری‌های مزمن و شایع در روستا (از جمله دیسک کمر، مشکلات ریوی، آسم و ...) و فرهنگ سازی آداب اسلامی برای رفع این مشکلات بود و به منظور تشویق بیشتر مردم در جهت روی آوردن به آداب اسلامی، آنان را به پرورش گیاهان دارویی و تولید و تهیه مواد خوراکی ارگانیک سوق دادیم.

وی با اشاره به فقر علمی در روستا، گفت: دانش آموزان نیز پیش از این نسبت به تحصیل علاقه چندانی نشان نمی‌دادند و معلم‌های مدارس نیز در ابتدا هیچ گونه همکاری در بهبود روند تحصیلی دانش‌آموزان نداشتند، اما به لطف خدا در حال حاضر نه تنها آموزگارانِ حاضر در روستا نگاه مثبتی نسبت به آموزش پیدا کرده‌اند و کمک زیادی به تحصیل دانش آموزان می‌کنند، بلکه دانش آموزان نیز علاوه بر ساعات درسی روزانه در هر روز به مدت تقریبی 2 الی 3 ساعت در کلاس های تقویتی و فوق برنامه شرکت می کنند.

برهانی نسب با جمع بندی فعالیت‌های صورت گرفته، افزود: به لطف خدا تا کنون کارهای مفید زیادی در روستا انجام شده است، ولی هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد و رسیدن به این نقطه مستلزم کمک همه جانبه مردم و مسئولین است.

مبلغ روستای محروم«سرزه» با اشاره به بعضی از مشکلات که کماکان در منطقه پابرجاست، ادامه داد: در این مسیر مشقت‌های زیادی کشیده شده و بعضی ها هنوز به خاطر منافع شخصی خود یا کنترل سایر مردم و یا غرایز دیگر بر این اعتقاد هستند که مردم در روستا باید مصرف‌کننده باشند. همچنین وظایف روحانی روستا را در نماز و روضه خوانی و حضور در مسجد خلاصه می کنند و اجازه مداخله در سایر امور را به روحانی نمی دهند، به طوری که چندین مرتبه به دلیل ورود بنده در مسائل غیر مسجد، به امام جمعه شهرستان ریگان شکایت بردند که با درایت و دوراندیشی ایشان، مانعی برای فعالیت‌های بنده ایجاد نشده است.

وی با اشاره به نقاط مثبت در مدت دو ساله تبلیغ خود در این منطقه، افزود با وجود مشکلات عدیده و کارشکنی تعداد معدودی از مردم، نقاط امید زیادی در منطقه (همچون همکاری و مساعدت اغلب جوانان منطقه در مسائل فرهنگی و اقتصادی و سایر فعالیت هایم و کمک ایشان به روند پیشبرد کار) وجود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اوزرا IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    سیروان(سیر+وان)هر کلمه ایی که اولش سی داشته باشد.تورکی است.مثل سیب.سینی.سیما.سینا.سینان.سینانداش(سنندج).سیمان.سی مرغ.سیچان.سیچوال++وان.گان.قان.غان.درآخر اسمهای تورکی می آید.ومعنای باغ می دهد.مثل لیقوان.کندوان.مریوان.ایری وان.نخجیوان.......افغان.موغان.دامغان.سپورغان.ابرغان.برغان.سوغان.دوغان.بوغان...وایقان.ممقان.دلیقان.لاریقان.خرقان(باغ بزرگ)...سمنگان.هرمزگان.رایگان(روستای ریگان کرمان) ایری میشه قان(روستای رومیشگان لرستان).سنگان....رومیشگان=ایری(بزرگ)میشه(جنگل)گان(قان.قانلیق.باغ)=باغ و جنگل بزرگ