شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نمایشگاه عکس فاطمه رحیماویان

 حوزه/ فاطمه رحیماویان با بیان اینکه نقد چالش‌های جهانی، رسالت اصلی عکاسان دغدغه مند است، گفت: تلاش کردم چهره واقعی تروریست را به نمایش ساده عکس‌هایم  به نمایش گذارم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، هم‌زمان با فرا رسیدن سالروز حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز، یکی از عکاسان مراسم رژه نیروهای مسلح ۹۷ و در واقع تنها عکاس خانم آن واقعه تروریستی، اقدام به برپایی نمایشگاهی با موضوع «نقد تروریست» کرده است.

عکسی که باعث شد یک عکاس دیده شود

فاطمه رحیماویان تنها عکاس خانم مراسم رژه سال گذشته بود که اتفاقاً عکس آن توسط یکی از عکاسان دغدغه‌مند خوزستانی، «مهدی پدرام خو»، به ثبت رسیده است! و در واقع می‌توان گفت که اگر آن عکس ویژه به ثبت نمی‌رسید، امروز شاهد این همه بازتاب از حضور یک خانم در سخت‌ترین بحران و چالش شغلی، نبودیم.

رحیماویان هم‌اکنون اقدام به برپایی یک نمایشگاه عکس گرفته و به همین منظور، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، به سراغ این عکاس جوان، تازه‌کار و البته خوش‌ذوق رفته است.

نقد «تروریسم بین‌الملل» و «ارائه چهره واقعی آن‌ها در سطحی گسترده»

 وی هدف خود از برپایی نمایشگاه را اولاً نقد «تروریسم بین‌الملل» و «ارائه چهره واقعی آن‌ها در سطحی گسترده» عنوان کرد و گفت: به نظر من عکاسان علاوه بر رسالت شغلی، یک رسالت ذاتی دارند و آن نیز دفاع از حق و مبارزه با باطل به روایت تصویر است.

ورود عکاسان به موضوعات جدی و به تصویر کشیدن چالش‌های جهانی

فاطمه ادامه می‌دهد و می‌گوید: یک عکاس باید با استفاده از عکس خود وارد موضوعات جدی شده و علاوه بر به تصویر کشیدن چالش‌های جهانی، آن‌ها را به‌طور کاملاً منصفانه‌ای نقد کند. و من نیز تلاش داشتم با عکس‌هایم به موضوع تروریست بپردازم.

رحیماویان می‌گوید: ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز درگیر مسأله ترور بوده و ما باید به‌عنوان یک photographer به این مسأله ورود کنیم.

روایت یک شاهد عینی

وی با بیان اینکه عنوان نمایشگاه عکسم «روایت یک شاهد عینی است»، اظهارداشت: تلاش داشتم با عکس‌هایم روایتی ساده از هرآنچه که در حادثه تروریستی ۳۱ شهریور، رخ داده بود را به مخاطب ارائه کنم که امید دارم این اتفاق رخ داده باشد.

ای کاش دوربین بهتری داشتم...

رحیماویان، به مسأله حجاب در انجام فعالیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که در آن عکس دیدید، من حین تیراندازی با چادر روی زمین خوابیده بودم، و هیچ مشکلی هم از حیث راحتی و ابتکار عمل نداشتم، تنها مشکلم تجهیزات ضعیفی بود که به لحاظ مالی توان تأمین ابزارهای بهتر عکاسی را نداشتم. همیشه هم گفتم که ای کاش دوربین و لنز بهتری برای ثبت آنچه از چشمم می‌گذشت، داشتم.

پوشش و حجاب مانعی برای فعالیت های اجتماعی نیست

وی ادامه داد: به نظرم در جامعه ایران، هرکس با هر پوششی که بخواهد می‌تواند کار دلخواه خود را انجام دهد و بنده با پوشش خودم یعنی چادر، در خلال کار، با هیچ مشکلی مواجه نشدم!.

می توانم همچون مردان در سخت ترین بحران‌های اجتماعی فعالیت داشته باشم

رحیماویان، در پایان گفت: خیلی‌ها از دیدن اینکه یک خانم می‌تواند در سخت‌ترین شرایط کاری، عکاسی کند، متعجب می‌شدند! حتی برخی‌ها ابراز ناراحتی می‌کردند. اما مگر در زمان جنگ ۸ ساله، خیل کثیری از بانوان دوشادوش مردان مبارزه نکردند! پس امروز هم می‌توان در سخت‌ترین شرایط کاری، فعالیت اجتماعی داشت و مثمر ثمر بود.

لازم به ذکر است، نمایشگاه عکس «روایت یک شاهد عینی» تا هشتم مهرماه از ٢٩ شهریور تا هشت مهر از ساعت ١٨ الی ٢٣ در گالری کینو، واقع در اهواز، بلوار پاسداران، سه‌راهی فرودگاه، بین زاهد و وطن، پلاک ٣٨ پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha