یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفاع مقدس

حوزه/ آزاده دوران دفاع مقدس گفت: در طول تاریخ، روحانیت شیعه پیشتاز در مبارزه با ظلم و ستم، بی عدالتی ها و عرصه های جهاد در راه خداوند بوده و افتخار آفرینی در تاریخ حوزه های علمیه داشته است.

خبرگزاری «حوزه» - مشهد/ یکی از جلوه های ایثارگری روحانیت، حضور در جبهه های دوران دفاع مقدس است. حضوری که با تقدیم شهیدان، جانبازان و آزادگان افتخاری بزرگ را برای این قشر تاثیرگذار برجای گذاشت. خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد نظر به هفته دفاع مقدس در راستای گرامیداشت یاد و نام شهیدان و پاسداشت ایثارگران و رزمندگان به ویژه روحانیت همیشه در صحنه و ایثارگر با تعدادی از فداکاران و رزمندگان آن دوران مصاحبه ای را ترتیب داده است که به سمع و نظر می رسد.

حجت الاسلام غلامحسین کمیلی، از آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در هفته دفاع مقدس با بیان این که روحانیت اصیل و انقلابی همانگونه که در پیروزی انقلاب نقش کلیدی و محوری داشته است، در دوران اسارت نیز ماموریت الهی خود را به خوبی ایفا کرد، گفت: کسی که اندک مطالعه تاریخی و پیشینه روحانیت  داشته باشد، در می یابد که از گذشته های دور پرونده روحانیت شیعه درخشان و برجسته بوده است.

وی با بیان این که در طول تاریخ، روحانیت شیعه پیشتاز در مبارزه با ظلم و ستم، بی عدالتی ها و عرصه های جهاد در راه خداوند بوده و افتخار آفرینی در تاریخ حوزه های علمیه داشته است، تصریح کرد: مرحوم امام خمینی(ره) در منشور روحانیت که بسیار پرمحتوا بوده و شایسته است تا در حوزه های علمیه بر روی آن کار شود، اشاره می کنند که چه تلاش های گسترده ای را روحانیون شیعه در طول تاریخ در راستای مبارزه با طاغوت ها و مستکبران زمان خویش داشته اند.

این آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس با بیان این که نقش روحانیت در مقاطع تاریخی مختلف همچون دوران نهضت امام راحل(ره) اساسی و کلیدی بوده است، بیان کرد: فداکاری های امام راحل(ره) و یارانشان، پرچمداری روحانیت معزز حوزه های علمیه و همگامی و همراهی مردم انقلابی در پیروزی و به ثمر نشستن این انقلاب نقش چشمگیری داشته است.

حجت الاسلام کمیلی با بیان این که یکی از ارکان مهم ثمردهی انقلاب، پیشگامی روحانیت در طول تاریخ بوده است، ابراز کرد: روحانیت بزرگواری همچون شهید مطهری، شهید مفتح، امام خامنه ای(مد ظله العالی)، شهید بهشتی و سایر افرادی که دور امام پرانه وار در راستای حمایت از انقلاب فعالیت داشتند در به ثمر نشستن انقلاب تلاش های زیادی را متحمل شدند.

وی با بیان این که روحانیت اصیل هیچ گاه سازش کار با طاغوت ها و جنایتکاران عالم نبوده و در برهه های مختلف نیز نسبت به شرایط زمانه فعالیت هایی را در راستای آگاه سازی و بصیرت افزایی مردم دنبال کرده است، خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان تلاش زیادی داشتند تا انقلاب را نابود کنند اما موفق نشدند.

این آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس ادامه داد: هنگامی که رژیم بعث جنگ را بر کشور اسلامی تحمیل کردند، همه مردم و از جمله روحانیت با ندای رهبر و مقتدای خودشان امام خمینی(ره) در این مبارزه حضور پیدا کردند.

حجت الاسلام کمیلی با بیان این که روحانیت گستره زیادی داشتند و جمعیتشان در رده های مختلف گسترده بود، عنوان کرد: برخی از طلاب حوزه به صورت مبلغ و برخی دیگر در قالب رزم به میدان رفتند که از این میان عده ای گرچه به حسب ظاهر معمم نبودند، اما سلاح به دست گرفتند و در میدان رزم علاوه بر کارهای فرهنگی و معنوی، در بعد نظامی هم وارد شدند.

وی ادامه داد: برخی از طلاب مدرسه امام صادق(ع) و مدرسه سلیمانیه در دوران دفاع مقدس حضور ارزشمندی در جبهه های حق علیه باطل داشتند آنطور که اگر احساس نیاز در جبهه ها بود به میدان می رفتند و در غیراینصورت در کلاس های درس و بحث حاضر می شدند و انصافا نیز در طول دوران دفاع مقدس در نبرد با رژیم بعث خوش درخشیدند.

این آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس افزود: با تلاش و مجاهدت فرهنگی و معنوی و بصیرت دهی روحانیون و به ویژه سید آزادگان، مرحوم شهید ابوترابی، در اردوگاه های اسراء فعالیت های مخفی گسترده ای از جمله آموزش قرآن و نهج البلاغه صورت می گرفت و یا به مناسبت هایی مانند محرم، رمضان، دهه فجر و... و. روحانیت معزز حوزه در اجرا و برگزاری جلسات، نشست ها و برنامه ها در محیط اردوگاه فعالیت های ویژه و چشمگیری را دنبال می کردند.    

حجت الاسلام کمیلی با اشاره به حضور پرشور روحانیت در دفاع مقدس، ابراز کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) که فرمودند جنگ ما یک گنج بود، در همین راستا حوزه های علمیه باید بیش تر بر ثبت و ضبط خاطرات افرادی که منصوب به روحانیت در دوران دفاع مقدس حضور و نقش داشتند، تلاش کنند که اگر مجموعه این چنینی ساماندهی شود، خروجی ارزشمندی حاصل شده و در مجموع، جایگاه و منزلت روحانیت برای آیندگان شناخته می شود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha