جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علی عباسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عباسی، در پیامی به مناسبت آغاز فصل تازه‌ای از پویش علمی طلاب جامعةالمصطفی العالمیة، بر تلاش و مجاهدت‌های بی شائبه و مخلصانه محصلان علوم دینی تأکید نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه متن پیام رئیس جامعةالمصطفی العالمیة به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله

دانش‌پژوهان ارجمند المصطفی، برادران و خواهران گرامی

با سلام و تحیت و آرزوی توفیق و تایید الهی برای شما در عرصه علم اندوزی و در آستانه فصل تازه‌ای از پویش علمی نکاتی چند را تقدیم‌تان می‌کنم:

    تغییر از سنت های الهی حاکم بر هستی است و هر انسانی در فرصت عمر خویش میتواند با بهره گیری از عقل فطری و نقل وحیانی، ابدیت را برای خویش به گونه‌ای رقم زند که به سعادت ابدی و جلوس در مقام «مقعد صدق عند ملیک مقتدر» دست یابد. تقوای عملی و ورع از محارم الهی، قلوب آدمیان را در معرض انوار الهی قرار می‌دهد تا با جلوه‌های کمالی روشنایی یابد. آدمی در مسیری سیر می‌کند که ره‌توشه آن تقوای الهی و معرفت علمی است که با عمل صالح قوت می‌یابد.

بی‌گمان فرصت جوانی فرصتی استثنایی است که شرایط تغییر، فراهم‌تر و آمادگی بهره‌مندی از نفحات الهی بیشتر است. از همین روست که فصل جوانی را می بایست فصل شکفتن و نوروزان جان و روان آدمی دانست و از آن به تمام و کمال بهره برد؛ چرا که این فرصت بی بدیل و بی تکرار چون ابری زود گذر است وتمر مرّ السحاب.

امروز دل های شیفته شما چنان شوق پرواز تا ملکوت دانایی را دارا است که خانه و کاشانه مألوف را رها کرده و تن به مهاجرت داده‌اید. البته این گام نخست در دانایی و دارایی جان و روان های اهل تعلیم است که می بایست با تزکیه آمیخته شود؛ زیرا تعلیم بی تزکیه و تزکیه بی‌تعلیم اثربخش نیست.

    طلبه «حوزه انقلابی» که مد نظر گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مدظله العالی است، می‌بایست در میدان علم و عمل برای بسط معنویت و عدالت برای همه بشریت و به ویژه برای هموطنان خود تلاش کند و « تلاش علمی» را با «رسالت اجتماعی» بیامیزد.

    نظریه پردازی در همه عرصه ها و حوزه ها می بایست به عنوان یک هدف بلند مد نظر قرار گیرد و آموزش‌ و پژوهش ما، انسانی عالم و عامل و دین شناسی ژرف نگر را بسازد که بتواند نیازهای جوامع بشری را بشناسد و برای این مشکلات راهکار و راه حل ارائه نماید. اجتهاد فراگیر در همه عرصه ها است که هویت علمی المصطفی را شکل می‌دهد.

    آموزش همانگونه که با پرورش آمیخته است و تعلیم بی تزکیه اثربخش نخواهد بود؛ می‌بایست با پژوهش و تحقیق نیز آمیخته باشد تا غایتی فراتر از آموزش محض تحقق یابد و از طریق تحقیق و پژوهش ظرفیت بهره‌گیری از علم برای خود و دیگران فراهم آید. بهره گیری از روش علمی فقاهتی و اجتهادی مانند فقه جواهری می تواند قلمروهای نو را نیز در برگیرد و به نیازهای جدید و نوشونده بشریت پاسخ های علمی و عملی مبتنی بر مبانی و آموزه‌های وحیانی ارائه دهد. البته شکی نیست که مانایی و پویایی فقه اسلامی به عنوان فلسفه و سبک زندگی تنها در گرو بهره‌مندی از روش های علمی ساختارمندی است که در طول بیش از هزار سال به دست آمده و تکامل یافته است. با اعتماد و تکیه بر روش اجتهادی اصیل نه تنها مرزهای دانش فقه گسترش می‌یابد، بلکه می‌توان حضور دین را به عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی انسان‌ها توسعه داد.

    علوم انسانی و اجتماعی امروز مبتنی بر پیش فرض‌ها و اصولی است که بر خاسته از جهان‌شناسی و انسان‌شناسی خاص دوره جدید است. برای دستیابی به مرجعیت علمی المصطفی در این عرصه ضروری است که اصول و مبانی متقنی که می تواند تکیه گاه شکل‌گیری علوم انسانی در تراز گفتمان انقلاب اسلامی باشد شناسایی و تدوین شود.

    چنان که بارها از سوی امامین انقلاب اسلامی بیان شده، این انقلاب بر آن است تا الگوی فرهنگی ـ اجتماعی اسلامی مبتنی بر رویکرد تمدنی را در جهان معاصر بازسازی و بازآفرینی کند. در گام دوم انقلاب اسلامی ما وظیفه داریم که با این آرمان تمدنی به نظریه پردازی و تولید فکر بپردازیم.

    جامعه المصطفی می بایست به عنوان مرکزی با مرجعیت جهانی گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالت شناخته شود. دست‌یابی به چنین مرجعیت علمی از رسالت‌ها و ماموریت‌های حوزه های علمیه از جمله جامعه‌المصطفی در عرصه بین المللی و گفتمانی است. این مهم تنها در سایه غنا و عمق علمی و رعایت همه شاخص ها و ضوابط «آموزش پژوهش محور» در همه مراحل آموزش امکان پذیر است. این رویکرد باید در همه سطوح تصمیم سازی تا تصمیم گیری و اجرا مدنظر قرار گیرد.

در پایان، بار دیگر آغاز سال تحصیلی جدید را به همه فعالان عرصه تعلیم و تزکیه از طلاب، فضلا، استادان و مدیران و همه رهجویان حقیقت و جویندگان معارف قرآنی و اهل بیتی در جامعه المصطفی العالمیه در سرتاسر جهان تبریک گفته و سالی سرشار از سعادت و توفیق روز افزون برای همه شما عزیزان از خدای منان مسئلت می نمایم و هم چون گذشته تلاش و مجاهدت های بی شائبه و مخلصانه شما را ارج می نهم و سپاس می گویم.

و آخر دعوینا ان الحمد لله رب العالمین

علی عباسی

شهریورماه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha