پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی

حوزه/ مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی، پیش از ظهر امروز، در مدرسه مرعشیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی، در این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع)، آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ را گرامی داشت و گفت: محورهای اصلی آموزش در جامعةالمصطفی، به زبان و فرهنگ اختصاص دارد که اگر به خوبی به این ساحت پرداخته شود، فرصت بسیار ممتازی برای نشر معارف الهی در سراسر جهان فراهم خواهد نمود.

وی با تأکید به جایگاه ویژه علم در مکتب اسلام، اظهار داشت: در قرآن کریم، علم، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های برتری دانسته شده است. همه فقهای ما به مباح بودن آموختن هر دانشی ولو علوم غیردینی اذعان دارند، ولی برخی اندیشمندان بر استحباب یادگیری علم تأکید می‌ورزند که این دیدگاه، پیام آموزنده‌ای برای همه مسلمانان برای کسب دانش و معرفت به همراه دارد.

معاون آموزش المصطفی، علم همراه با عمل را سودمند دانست و یادآورد شد: علم‌آموزی، عمل و نشر آن، تکلیف است. البته علم و عمل و آموزشی مطلوب است که صبغه آن الهی باشد که در این صورت، براساس روایات، چنین انسانی در عالم حقیقت به بزرگی از او یاد می‌شود.

وی افزود: ممکن است در دنیا افراد بی‌ارزش بزرگ شمرده شوند، هر چند در حقیقت عظمتی نداشته باشند، ولی اگر شخصی در ملکوت آسمان‌ها عظیم باشد، به راستی بزرگ خواهد بود که این همان مفهوم کمال‌خواهی برای انسان است. امامان معصوم(علیهم‌السلام) به ما آموخته­اند که اگر به دنبال عظمت هستیم، باید برای خدا بیاموزیم، برای خدا تدریس کنیم و برای خدا به علم خود عمل نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، در پایان، ضمن بیان توصیه‌هایی برای طلاب علوم دینی، خواستار استفاده حداکثری طلاب از فرصت تحصیل در جامعةالمصطفی شد و برای دانش‌پژوهان مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی در سال جدید تحصیلی آرزوی توفیق نمود.

گفتنی است: در این مراسم، «حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری»، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه­های علمیه نیز در سخنانی، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام زین‌العابدین(ع) و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، به تشریح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و ابراز داشت: هر چند خطاب مستقیم بیانیه گام دوم انقلاب به ایرانیان است، ولی این بیانیه منشوری بین‌المللی به شمار می‌رود و برای ایرانیان و غیرایرانیان و به ویژه المصطفائیان، پیام‌های مهمی دربر دارد.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را چکیده و محصول چند دهه مطالعه، مبارزه، مدیریت و راهبری انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) دانست و ابراز داشت: بیانیه گام دوم به صورت خلاصه درباره انقلاب اسلامی و نظام انقلابی برگرفته از نظریه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) است. معظم‌له در این بیانیه، ابتدا به تشریح خاستگاه انقلاب اسلامی می‌پردازند و در ادامه، جایگاه انقلاب اسلامی را در گذشته، حال و آینده مورد بررسی قرار داده، راه رسیدن به آینده مطلوب را تبیین می‌نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی را براساس بیانیه گام دوم، مقصد اصلی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: اسلام تمدنی شاخص‌هایی دارد که جمع میان مفاهیمی مانند دنیا و آخرت، عدالت و پیشرفت، فرد و جامعه و... را ممکن می­سازد. تمام راهبردهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، با نگاه و رویکرد بین‌المللی است؛ برای نمونه، ایشان تصریح می‌نمایند برای رسیدن به علم تمدن‌ساز، باید مرزهای دانش را درنوردیم و بر قله‌های دانش جهان دست یابیم.

وی، در پایان، با تأکید بر این که بیانیه گام دوم، یکی از راهبردی‌ترین بیانیه‌های رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) است و باید مورد توجه جدی طلاب، استادان و مدیران حوزه علمیه قرار گیرد، اذعان داشت: برای عمل به این بیانیه لازم است تراز خود را در ساحت­های مختلف شناخت، گرایش‌ها و انگیزه‌ها و عمل، به سطح تمدنی ارتقا دهیم. فقه و تفسیر و سایر علوم ما باید تمدن‌ساز باشند. آموختن زبان و فرهنگ کشورها به منظور رساندن پیام تمدنی اسلام، رسالت بزرگی است که لازمه آن فهم و عرضه تمدنی است.

شایان ذکر است، در ابتدای این مراسم، «حجت‌الاسلام والمسلمین ساجد»، رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی نیز ضمن گرامی‌داشت فرارسیدن سال جدید تحصیلی، بر اهمیت علم‌آموزی تأکید کرد و گفت: اهمیت کسب علم و معرفت در اسلام بر کسی پوشیده نیست، ولی باید توجه داشت معرفت گوهری است که بدون آمادگی قلبی نصیب کسی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی این سال تحصیلی را به خوبی به پایان خواهیم رساند و می‌توانیم پرتلاش، به دنبال آموختن علم و فضیلت باشیم که در ابتدای سال، متفکرانه برای عمر خود برنامه‌ریزی و به دقت به آن عمل نماییم.

رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، فرصت حضور و تحصیل در جامعةالمصطفی را نعمتی برای طلاب و دانش‌پژوهان غیرایرانی دانست و گفت: باید شاکر باشیم در عصری قرار گرفته‌ایم که به برکت انقلاب اسلامی، زمینه بسیار مساعدی برای یادگیری علوم الهی فراهم شده است. طلابی که در این فضا پرورش می‌یابند، باید انتقال‌دهنده فرهنگ اسلام راستین و گفتمان انقلاب اسلامی باشند که مطابق با معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است.

وی تنها علم همراه با معنویت را برای بشر سودمند دانست و یادآورد شد: امروز به برکت جامعةالمصطفی، که تحقق آرزوی دیرینه عالمان بزرگ اسلام بوده است، در گوشه و کنار جهان مشعل‌های هدایت روشن شده است و دنیا ندای اسلام حقیقی را می­شنود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجد تحقق انقلاب اسلامی را مانعی برای توطئه خروج اسلام از مسیر اصلی آن دانست و گفت: انقلاب اسلامی بستر انتقال اسلام حقیقی را به دنیا فراهم آورد و جامعةالمصطفی حاصل این توفیق الهی است. مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی، فرصتی برای فراگیری زبان‌ها و فرهنگ­های گوناگون برای طلاب بافضیلت و بامعنویت حوزه علمیه و جامعةالمصطفی فراهم نموده است تا زمینه انتقال معارف الهی به اقصی نقاط عالم تسهیل گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha