جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی عباسی
حجت الاسلام علی عباسی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: حوزه‌ها و مراکز علمی خواهران باید ارائه دهنده یک الگوی تازه از حضور زن مسلمان در مناسبت‌های مختلف علمی، اخلاقی و اجتماعی تمدن نوین اسلامی باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی که در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با بیان اینکه حادثه کربلا و عاشورا در تاریخ بشریت فراموش ناشدنی، جاوید و ماندگار است، اظهار کرد: این حادثه به شیعیان اختصاص ندارد و می توان بیان کرد ماجرای تاریخی است که برای همه انسانهای آزادیخواه و حقیقت جو درس آموز است.
وی خاطرنشان کرد: این حادثه الهام بخش بوده و روز به روز بر دایره تأثیر آن افزوده شده و در راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) بخشی از الهام بخشی آن تاریخی و ماندگار است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه انقلاب اسلامی را موجی از امواج حادثه کربلا خواند و گفت: در حقیقت انقلاب اسلامی را یکی از محصولات، آثار و نتایج حادثه تاریخی کربلا میدانیم و انقلاب جهانی و بین‌المللی است که فراتر از مرزها یک پیام جهانی دارد.
وی با بیان اینکه امروز جبهه بزرگی از انسان‌های آزاده در ذیل پرچم سیدالشهدا(ع) در نقاط مختلف عالم گرد هم آمدند، عنوان کرد: انقلاب پرچم عقلانیت، معنویت و عدالت را افراشته و دلهای مختلف در نقاط مختلف عالم دلداده این پیام هستند.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: بخشی از ناامیدی‌های امروز که در جبهه مقابل انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود و دشمنان به خود اجازه نمی‌دهند در برابر انقلاب اسلامی مستقیم حضور پیدا کنند ناشی از درس‌های دوره ایستادگی است و فهمیدند جبهه ایستادگی مقتدرتر از آن است که با این توطئه‌ها از بین برود.


رویارویی فرهنگی و علمی، چالش مسلمانان کنونی
رئیس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: چالش مسلمانان کنونی از صنف رویارویی فرهنگی و علمی است و بیش از هر زمان دیگر مراکز علمی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و المصطفی به عنوان مرکز علمی حوزه‌ای بین المللی در برطرف کردن چالش و دنیای جدید نقش‌آفرین هستند و نقش شما در توسعه این فرهنگ، پیام و گفتمان در دنیای امروز تعیین‌کننده است.
وی با تأکید بر توسعه پیشرفت و اقتدار علمی به عنوان پیش‌نیازهای ساخت تمدن جدید و بازسازی تمدن اسلامی، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هدف بزرگ و والای انقلاب اسلامی را ایجاد و ساخت و نوسازی تمدن معنوی و الهی و مبتنی بر اخلاق، معنویت و علم قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: با وجود همه سختی‌ها و تنگناها شاهد پیشرفت های  علمی برای انقلاب بوده‌ایم که سبب تعجب دشمنان و امیدواری دوستان انقلاب شده است. باید به سمت توسعه علمی، پیشرفت‌ها و اقتدار علمی حرکت کنیم زیرا علم اقتدار ایجاد می‌کند. کسی که به علم دست پیدا کرد به اقتدار دست پیدا می‌کند. کسانی که با علم ارتباط برقرار نکردند و توسعه و پیشرفت علمی به دست نیاوردند، دیگران بر آنها تسلط پیدا می‌کنند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه راه  اقتدار و ارائه تمدن جدید به بشریت از راه علم، توسعه و اقتدار علمی می‌گذرد، گفت: علوم انسانی شامل فرهنگ، تمدن و اداره و مدیریت کردن حیات اجتماعی انسان است و از هر علمی تأثیرگذارتر در تمدن، ساخت جامعه و فرهنگ علوم است.

ارائه یک الگوی تازه در تمدن نوین اسلامی و تمدن گام دوم انقلاب
 وی خاطرنشان کرد: امروز در تمدن جدید سرمایه‌گذاری جدی نسبت به فرهنگ خاصی در ارتباط با بانوان صورت گرفته است و یکی از آسیب‌زاترین بخش‌های تمدن جدید در ارتباط با موضوع زن و خانواده مطرح می‌شود که با عنوان پیشرفت، توسعه و دفاع از حقوق زنان است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تأکید بر حرکت در مسیر ارائه یک الگوی تازه در تمدن نوین اسلامی و تمدن گام دوم انقلاب گفت: الگوی تازه‌ای از حضور یک زن مسلمان علمی، اخلاقی و اجتماعی یکی از اجزای مهم تمدن اسلامی است و این الگو را مراکزی مانند شما می‌سازند.
وی عنوان کرد: در نظر داریم در عین پیشرفت علمی ارزش‌های اخلاقی و معنوی در کنار حضور تأثیرگذار و سازنده اجتماعی برای بانوان با حفظ جایگاه خانواده داشته باشیم و این الگو به تعلیم و ترویج و انتشار به عالم نیاز دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه در طرح تحول آموزشی المصطفی قلمروهای علمی المصطفی در ۶ حوزه بزرگ دانشی تقسیم و ترسیم شده است، گفت: فقه و اصول، قرآن و حدیث، تاریخ و سیره، حکمت و کلام، فلسفه و عرفان از جمله حوزه های دانشی است. زبان و فرهنگ از دیگر حوزه‌ها است که مجتمع تخصصی مسئولیت پیشبرد این دانش را بر عهده گرفته است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه بنت الهدی به عنوان محور آموزش خواهران جامعة المصطفی در همه این حوزه‌ها باید ورود پیدا کند گفت: بر اساس آمارها حدود 40 درصد فراگیران و دانش‌پژوهان المصطفی خواهران هستند که عدد قابل توجهی است که از افتخارات حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی است که می‌تواند الگوی زن مسلمان، دانشمند، فاضل، با اخلاق و در عین حال توانمند برای حضور در عرصه‌های علمی بین المللی را ارائه کند.
وی یادآور شد: در طرح تحول آموزشی این نگاه نسبت به آموزش و رشد علمی خواهران طراحی شده و بدون تردید نقش مجتمع بنت‌الهدی و اساتید و برنامه‌ریزان و خواهران که در حقیقت نقش‌آفرینان این صحنه هستند، تعیین‌کننده است.


۳۱۳/۶۱
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha