جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مختاری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی، هدفش ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی است و در این راستا حرکت می کند و در این رابطه به توسعه رهبر انقلاب و مراجع تقلید در ارتباط به ایجاد وحدت بین مذاهب توجه می کند و آن را بکار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین مختاری پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی دانشگاه مذاهب اسلامی در قم گفت:  چند دهه است که کشور و مراکز علمی با یک سری اندیشه ها و تفکرات روشن فکرانه الحادی مواجه است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: تا قبل و اندکی بعد از انقلاب جامعه و مراکز علمی کشور گرفتار تفکر مارکسیسم بوده و در این عرصه توانسته ذهن های جوانان را درنوردند و افکار آنها را به خود مشغول کند.

وی بیان داشت: بعد از این تفکر، جامعه شاهد بروز و آشکار شدن تفکری دیگر از سوی غرب بود که توانسته بسیار مخرب تر عمل و جوانان زیادی را آلوده فکری کند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: در همین رابطه می توان به تفکر اگزیستانس که فلسفه هستی شناسی است اشاره کرد که در جای خود بسیار مخرب تر از تفکرات ماکسیسم است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در حال حاضر تفکرات و مفاهیمی مانند تجربه دینی، تسامح و تساهل و... که در مراکز علمی و دانشگاه وجود دارند، ناشی از همین تفکر اگزیستانس است.

وی بیان داشت: در این دسته که بیان شده، می توان افرادی مانند «سروش» را دیدکه دنبال توسعه دادن افکار اگزایس در جامعه ،مراکز علمی، فضای مجازی و دانشگاهی هستند. خطر تفکر اگزایس در جامعه علمی بسیار جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: تعارض علم و دین و عقل و وحی دو موضوعی مهم است که دو تفکر اگزایس و مارکسیسم در آن تضاد دارند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به رسالت مهم این دانشگاه در تربیت دانش آموختگان برای پاسخ گویی به شبهات و  تفکرات الحادی غرب، مانند اگزایس ومارکسیسم افزود: امروز روش سؤال از پژوهشگران حوزه دین فرق کرده و حتی نوع طرح سؤال متفاوت شده است، ممکن است افرادی در جامعه باشند که از احکام سؤال کنند، اما بخش غالب مردم دنبال فلسفه احکام می باشند. بنابراین باید بُعد اعتقادی، فلسفی و عقلانی تقویت شود تا بتوان پاسخ گوی خوبی به سؤالات بود.

وی بیان داشت: لازم است در کنار توجه به مباحث فقهی و مطالعه آن، نگاه دقیق تری به مباحث کلام جدید، تفسیرها شود. در واقع یادگیری احکام خود مسئله ای است و یادگیری فلسفه آن مسئله دیگر و به مراتب مهم تر برای پاسخ گویی به نیازهای امروز بشر و شبهاتی که در حوزه مارکسیسمی است که تنها هدف شان ایجاد خدشه در دین و افکار جوانان است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: امروز این نوع تفکرات  هجمه هایی را  به سمت مبادی، مفاهیم و بنیانهای تفکر دینی که همان هستی شناسی و در غالب معرفت شناسی در کلام و... است، برده اند و می خواهند مبانی و بنیانها را تخریب کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: مراکز علمی غرب در زمینه کلام جدید، مفاهیم، تفسیر، فلسفه ملاصدرا و اندیشه ابن سینا فعالیت های زیاد  علمی کرده اند و آگاهی دقیق از این مباحث دارند و حتی مباحثی را مطرح کردند که جنبه کاربردی داشته باشد. مثلا فلسفه را برای تعلیم اولاد به صورت انیمیشن تولید کردند.

وی بیان داشت: امروز غربیها پا را از این فراتر گذاشته و وارد فلسفه معنا شدند و فعالیت علمی گسترده ای را آغاز کردند، اما جامعه علمی و مراکز علمی کشور نتوانسته اند پا به پای آنها حرکت کنند و شواهد نشان می دهد خیلی دراین مباحث عقب هستیم و باید خیلی زحمت بکشیم و فعالیت علمی کنیم تا بتوانیم پاسخ گوی علمی غربیها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: امروز از بایسته ها و ضرورتهای علمی دانشگاه هایی چون مذاهب اسلامی، این است که اندیشه غربی ها را بداند، مطالعه کند و قلم بزند و در این عرصه  لازم است وارد مباحثی شویم که کمتر سایر مراکز علمی به آن پرداخته اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: فلسفه راه اندازی این دانشگاه همین مسئله ای است که عنوان شده و معتقدیم این دانشگاه، دانشگاه حاکمیتی است و فارغ التحصیلان آن از ملیت های مختلف می باشند و استقبال خوبی هم تا کنون از آن کرده اند و حتی زیر برگه فارغ التحصیلان را وزیر علوم امضا می کند، این مسئله نشان از جایگاه این دانشگاه است که در سایر دانشگاها این اعتبار وجود ندارد.

وی بیان داشت: از زمان مسئولیتم در این دانشگاه که دو سال می گذرد با وجود مشکلات زیادی، اما توانسته ایم کارهای بزرگی انجام دهیم که از جمله آن راه اندازی و توسعه دانشگاه مذاهب از دو به 8 دانشگاه، پذیرش طلاب به صورت اختصاصی برای مقطع تکمیلی، پذیرش تحصیلات تکمیلات علمی در این دانشگاه در قم، استقبال دانشجویان سایر ادیان و مذاهب از این دانشگاه و تحصیل در آن با هر نوع مذهب، استقبال 1 هزار و 50 نفر داوطلب برای پذیرش و تحصیل، پذیرش نهایی 140 نفر از بین این دانشجویان، اعتماد خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان در دانشگاه مذاهب و ... بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: این دانشگاه همه هدفش ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی است و در این راستا حرکت می کند و در این رابطه به توسعه رهبر انقلاب و مراجع تقلید در ارتباط به ایجاد وحدت بین مذاهب توجه می کند و آن را بکار می گیرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: مراجع تقلید، این کار دانشگاه را که در جهت وحدت افزایی مذاهب و تقریب شروع کرده، تعبیر به جهاد می کنند و خواسته رهبر انقلاب و این بزرگواران هم ایجاد وحدت و ترویج سیره اهل بیت(ع) است.  

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: در ارتباط با فعالیت های تقریبی، استقبال بسیار خوبی در دانشگاه زاهدان و کردستان قرار گرفته است و در همین رابطه از میان طلاب، اهل سنت هم جذب اختصاصی می شود و این کار شروع شده و در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس همان اندیشه خودشان مشغول تحصیل می شوند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در همین رابطه نوع نگاه ماموستا های آنها در نماز جمعه و ایراد خطبه ها فرق کرده است و اگر نوع تفکر این افراد عوض شود، جامعه هم عوض می شود.

وی بیان داشت: این دانشگاه به دنبال ایجاد همدلی و وحدت بین مذاهب و فعالیت تقریبی است و معتقدیم با خشونت کار به جای نمی رسد و اگر قرار است اسلام ناب وعلوم اهل بیت(ع) قولا وعملا به جامعه بشناسانیم و نشان دهیم، تنها راهی است که اهل بیت(ع) نشان دادند و بیان کردند و همان دوری از خشونت و همدلی بین همه مذاهب  است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: شاخصه این دانشگاه این است هر کسی براساس مذهب خود تحصیل می کند، کسی دعوت به مذهب دیگر نمی شود؛ مهم این است که در کنار هم باشیم و حرمتها حفظ شود و بر مشترکات همدیگر تأکید کنیم؛ توجه به همین مسئله باعث شده سایر مذاهب از کشورهای دیگر، از این دانشگاه برای تحصیل استقبال کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در این دانشگاه کسی دنبال این نیست، سنی، شیعه و بالعکس شود. کسی حق توهین به سایر مذاهب را ندارد.

وی بیان داشت: مقدمات راه اندازی شعبی از این دانشگاه درکشورهای اندونزی، سوریه، لبنان، روسیه صورت گرفته و تا جایی بشار اسد به اهمیت این قضیه بسیار پی برده بود و معتقد بود ای کاش این کار زودتر از این انجام می شد.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha