جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب تفسیر سوره برائت

حوزه/ کتاب تفسیر مقام معظم رهبری در مورد سوره برائت، در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسمی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، رضا خوراکیان، مسئول نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مشهد در این مراسم گفت: این دفتر از دهه هفتاد با هدف تدوین و انتشار آثار مقام معظم رهبری، تدوین منظومه محتوایی و اندیشه معظم له آغاز به کار کرد و از سال  ۸۵نمایندگی آن در مشهد ایجاد شد.

وی ادامه داد: با زیرساخت هایی که در سال های اخیر ایجاد شده و ظرفیت های بی نظیری که در حوزه های علمیه و مراکز علمی مشهد وجود دارد، امکان تربیت پژوهشگر با محور رهبران انقلاب اسلامی در زمینه های علوم قرآن و حدیث و... وجود دارد.

خوراکیان با اشاره اینکه دفتر نمایندگی مشهد، مزیت هایی دارد که از جهاتی کم نظیر می باشد، افزود: مراکزی مانند حوزه های علمیه می توانند در زمینه تدوین دست نوشته ها و مطالب منتشر نشده از رهبر معظم انقلاب که حجم قابل توجهی وجود دارد و به قبل از انقلاب مربوط می شود، همکاری کنند.

وی در ادامه با اشاره به کتاب تفسیر سوره برائت گفت: این کتاب، یادداشت ها و آرشیو صوت های رهبر معظم انقلاب در سال 50 و 51 در جلسه های تفسیر ایشان در مدرسه میرزا جعفر می باشد که از سوی شاگردان معظم له ارائه شده است.

خوراکیان با بیان اینکه مطالب این کتاب چندین بار بازخوانی شده است، ابراز کرد: می توان گفت که این تفسیر در تراز تفاسیر مدنظر رهبر انقلاب می باشد و حوزه علمیه برای تدریس کتاب در مدارس اعلام آمادگی کرده است.

مسئول نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای در مشهد، خاطر نشان کرد: این کتاب به همت شاگردان رهبری و اساتید دانشگاه رضوی زیر نظر اساتید حوزه علمیه خراسان گردآوری شده است.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه‌ی «میرزاجعفر» مشهد  شروع شد.

در این جلسات سوره‌های مبارکه‌ی مائده، انفال، برائت و آیاتی از سوره‌ی مبارکه‌ی یونس مورد تفسیر و تبیین قرار گرفت. تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی برائت از اوایل سال ۱۳۵۱ آغاز و حدوداً تا بهمن ۱۳۵۱ ادامه یافت.

این درس تفسیر که یکی از دو درس تفسیر در حوزه علمیّه‌ی مشهد در آن روزگار بود، به‌طور معمول در روزهای تعطیلی دروس رسمی حوزه یعنی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در «مدرسه‌ی میرزاجعفر» از مدارس علمیّه‌ی در محدوده‌ی حرم مطهّر و بعدها در مسجدی در «پایین خیابان» و سپس مسجد قبله، برگزار میشد.

روش بکار رفته در این جلسات تفسیری، روش اجتهادی است که در آن بر استفاده و راهیابی به مقصود آیات با استفاده از تفکر و تعقل تاکید شده است. ضمن این که در کنار روش عقلی استفاده از روش تفسیری قرآن به قرآن و بهره‌گیری معتنابه از روایات کاملا مشهود است.

این جلسات به دلیل مضمون و محتوای روشنگرانه و کاربردی آن در زنده کردن روح اسلامی در مخاطبان از سوی رژیم طاغوت به شدت مورد توجه و کنترل بوده است.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha