پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله ری شهری

حوزه/ رئیس موسسه دارالحدیث، یکی از ویژگی های تفسیری رهبر معظم انقلاب را پایبندی به قواعد بیان کرد و گفت: در روش تفسیری ایشان یک ابتکار وجود دارد که تفسیر کاربردی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محمدی ری شهری، امروز در آیین رونمایی از کتاب تفسیر سوره برائت رهبر معظم انقلاب، در دانشگاه علوم اسلام رضوی مشهد، یکی از ویژگی های تفسیری مقام معظم رهبری را پایبندی به قواعد بیان کرد و گفت:  در روش تفسیری ایشان یک ابتکار وجود دارد یعنی این تفسیر کاربردی است و می توان  مفاهیم سیاسی و اجتماعی قرآن را به دست آورد.

رئیس موسسه دارالحدیث با بیان اینکه از این کتاب به عنوان پژوهش ناب درسی می توان بهره برد، افزود: علاوه بر اینکه ساده سازی مفاهیم در آن دیده می شود، تفاوت تفسیر و زیر ساخت های تفسیری در نگاه نخست را می بینید و می توان نگاه ترویجی به آن داشت.

تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه این کتاب، محتوای آیات را به مخاطب منتقل می کند، ابراز کرد: این تفسیر ابعاد و زوایای متفاوتی دارد و در کنار این امر که جامعیت و همگونی در این تفسیر رعایت شده و تسلط بر زبان فارسی یکی دیگر از محاسن آن می باشد، مطلب اضافه بیان نشده است.

آیت الله ری شهری در ادامه پیشنهادهایی در زمینه کامل شدن کتاب ارائه و خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که بهتر است ارجاعات، آدرس ها و منابع به صورت کامل استخراج و منابع ترجمه مشخص شود و طراحی کتاب تغییر کند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه‌ی «میرزاجعفر» مشهد  شروع شد.

در این جلسات سوره‌های مبارکه‌ی مائده، انفال، برائت و آیاتی از سوره‌ی مبارکه‌ی یونس مورد تفسیر و تبیین قرار گرفت. تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی برائت از اوایل سال ۱۳۵۱ آغاز و حدوداً تا بهمن ۱۳۵۱ ادامه یافت.

این درس تفسیر که یکی از دو درس تفسیر در حوزه علمیّه‌ی مشهد در آن روزگار بود، به‌طور معمول در روزهای تعطیلی دروس رسمی حوزه یعنی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در «مدرسه‌ی میرزاجعفر» از مدارس علمیّه‌ی در محدوده‌ی حرم مطهّر و بعدها در مسجدی در «پایین خیابان» و سپس مسجد قبله، برگزار میشد.

روش بکار رفته در این جلسات تفسیری، روش اجتهادی است که در آن بر استفاده و راهیابی به مقصود آیات با استفاده از تفکر و تعقل تاکید شده است. ضمن این که در کنار روش عقلی استفاده از روش تفسیری قرآن به قرآن و بهره‌گیری معتنابه از روایات کاملا مشهود است.

این جلسات به دلیل مضمون و محتوای روشنگرانه و کاربردی آن در زنده کردن روح اسلامی در مخاطبان از سوی رژیم طاغوت به شدت مورد توجه و کنترل بوده است.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha