جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ امام جمعه همدان با اشاره به این که گاهی از مواقع تفسیر هایی از مذهب می شود که نیازمند توجه  بیشتر هستیم، گفت: هیچ کسی کودک همسری را قبول ندارد و نمی شود در مورد آن به مذهب استناد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در  در یازدهمین اجلاس تخصصی حقوق کودک، در همدان با اشاره به این که این جلسه در مورد حقوق کودکان است، اظهار داشت: اولین بحث قابل طرح این است که یکی از علت هایی که در بحث تعریف از حقوق، چه حقوق بشر و چه حقوق کودک با آن مواجه می شویم تعارضاتی است که با اسناد بین اللمل وجود دارد. علت این موضوع  آن است که ما در مبانی فلسفه فقه و فلسفه حقوق اسلام بین حق و بین اختیار، قائل به تفکیک می باشیم.

امام جمعه همدان تصریح کرد: یک انسان می تواند خودکشی کند، اما آیا این حق را دارد که آن را انجام دهد و یا اینکه بچه در ۹ سالگی می تواند ازدواج کند، اما آیا حق دارد این کار انجام دهد؟. اعتقاد ما بر این است که حق به تمام داشته های انسان اطلاق می شود که در تناسب با تکامل او تعریف می شود و بتواند او را به کمال برساند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر این که باید در بحث تعریف حق کودکان به تکاملات کودک نیز توجه کنیم، ابراز داشت: گاهی از مواقع ما در بن بست به دنبال حقایق هستیم و در آن جا راهکارهای مختلف را طراحی می کنیم، در حالی که راه اصلی خروج از بن بست است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به این که البته تمدن امروز بشری کاملا قابلا نفی نیست، یادآور شد: در بسیاری از موارد بشر در کوچه بن بست به دنبال برنامه برای خود است.

وی علت این مشکل را در مهندسی فرهنگی دانست و گفت: هیچ کسی کودک همسری را قبول ندارد و نمی شود در مورد آن به مذهب استناد کرد، چرا که شرایط اجتماعی آن روز با امروز متفاوت می باشد.

امام جمعه همدان با بیان این که امروز جوانی که در سن ۱۸ سالگی و در اوج نیازهای خاص خودش وارد دانشگاه می شود، شرایط برای ازدواج او فراهم نیست اظهار داشت: اگر مشاهده می کنیم که سن ازدواج به ۳۶ سال رسیده است، علت را در نحوه مدیریت فرهنگی باید جست و جو کرد.

وی بیان داشت: در اسلام حق برای انسان حتی قبل از تولدش وجود دارد، به طوری که اگر آقایی از دنیا برود و این احتمال وجود داشته باشد که همسرش حامله است، از لحاظ مذهب و فقه ورثه باید ارث آن فرزند را کنار بگذارند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که شریعت تنها فقه نیست، یادآور شد: فقه ما ازدواج در ۹ سالگی را فی نفسه ممکن است جایز بداند، اما اینکه فی نفسه چیزی جایز باشد به این معنی نیست که شریعت آن را توصیه می کند. فقه حداقل ها را بیان کرده، اما معنای آن توصیه شرعی نیست، البته تحقق حق برای کودک نیز وابسته به شرایطی است.

امام جمعه همدان خاطر نشان کرد: ممکن است کودک حقی داشته باشد و اما اجازه اعمال حق را به او ندهند و نیازمند عقل منفصله باشد به این شکل که پدرش به عنوان عقله منفصل باید مصلحت سنجی کند.

وی با اشاره به این که گاهی از مواقع تفسیر هایی از مذهب می شود که نیازمند توجه  بیشتر هستیم، اظهار داشت: شریعت این موضوعات را وابسته به مصلحت سنجی کرده است، به طور مثال این ازدواج باید از لحاظ فضای عقلایی به نفع این خانم باشد و ضمنا قابل اثبات هم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تاکید کرد: مذهب و فقه شیعه مبتنی بر عقلانیت و مبتنی بر فضای عقلایی است و این موضوعی است که نباید فراموش شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha