پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام دیرباز

حوزه/ کتاب «استنباط‎های فلسفی از آیات و روایات»، اثر قرآنی و حدیثی حجت الاسلام والمسلمین دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری به همت جهاددانشگاهی واحد استان قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ،حجت‌الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه قم است در این کتاب به بررسی استنباط‌های فلسفی و کلامی از آیات به ویژه روایات یا الهیات نقلی، پرداخته است.

منابع این نوشته بطور عمده روایات اعتقادی است که در کتاب‌های اصول کافی و توحید صدوق آمده است که مجموعه آنها در کتاب بحارالانوار جمع شده و مصدر این نوشته است.

شناخت خداوند متعال، گرایش و علاقه به او از طریق فطرت، مهمترین استدلال‌های مطرح شده در قرآن و روایات برای آشناساختن بیشتر انسان با خدای متعال و به نحوه اثبات وجود او بعنوان غنی‌ بالذات، حتمی‌الوجود، کمال مطلق، بررسی میزان و چگونگی توانایی انسان نسبت به شناخت ذات خداوند متعال برخی موضوعات این کتاب را تشکیل می‌دهند.

از جمله پیش‌فرض‌های کتاب استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات آن است که تعالیم الهی برای تعطیل کردن فعالیت های معرفتی بشر نیامده است بلکه هدف تقویت ابزارهای معرفتی بشر و نشان دادن محدودیت‌های این ابزارها بوده است، در همین راستا مفروض آن است که ما معرفت‌های بدیهی ونظری داریم که یکی از مصادیق معرفت‌های بدیهی اصول اولیه قواعد استنتاج منطقی است.

مفروض دیگر آن است که در محدوده کلی معرفت‌های بدیهی، آنچه در قرآن و روایات آمده نه تنها ناسازگار با این بدیهیات نخواهد بود بلکه اساس روی آوردن به قرآن و روایات مبتنی بر همین بدیهیات و از جمله بر معرفت وگرایش فطری بشر نسبت به خدای متعال است.

روشی که در این کتاب ۱۹۹صفحه ای بکاررفته است تبیین مدلول مطابقی، تضمنی و التزامی آنهاست.این نوشته بخاطر محدودیت در حجم، در دو جلد ارائه خواهد شد؛ جلد دوم باعنوان معرفی صفات خاص خداوند در روایات و معرفی افعال خداوند با همین روش تدوین و عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha