جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیامک ره پیک

حوزه/ رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با تاکید بر لزوم بازنگری در برخی قوانین، گفت: بخشی از مشکلات و فساد ها مربوط به پاره ای از قوانین است که برای دهه های گذشته و با شرایط چند دهه قبل تصویب شده و در حال حاضر لازم است در این خصوص بازنگری های صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، سیامک ره پیک، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، در نشست خبری که ظهر امروز در محل پژوهشگده شورای نگهبان، در تهران برگزار شد، با اشاره به اولین همایش «چهل ساله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ ظرفیت‌ها، دستاوردها و چشم‌اندازها»، اظهار داشت: این همایش با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و لذا به علت استقبال خوبی که از این همایش شد تصمیم بر این شد که چند روزی مهلت این همایش تمدید شود.

وی با بیان این که قانون گرایی نقش مهمی در رسیدن به آرمان ها دارد، ابراز داشت: این همایش چند ماه دیگر و تقریبا در بازده زمانی تصویب قانون اساسی برگزار خواهد شد و از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این همایش دعوت شده است که تقریبا بیش از ۲۰۰ چکیده مقاله به این همایش ارسال شد.

ره پیک با بیان قوانین موجود که در شرایط امروزی باید بررسی و تصویب شود، افزود: بخشی از مشکلات و فسادها مربوط به پاره ای از قوانین است که برای دهه های گذشته و با شرایط چند دهه قبل تصویب شده و در حال حاضر لازم است در این خصوص بازنگری های صورت بگیرد.

وی با بیان نقش قانون در جامعه تاکید کرد: قانون در جامعه مثل بازی فوتبال است که اگر فردی قوانین بازی را رعایت نکند، علاوه بر داور مسابقه، دیگران نیز به رفتار هنجار شکنانه فرد خاطی اعتراض می کنند و لذا در جامعه نیز باید اینطور باشد که افراد از حقوق و وظایف خود آگاه باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد نظارت استصوابی گفت: بحث نظارت استصوابی یکی از موضوعات این همایش است؛ نظارت استصوابی یعنی نظارت موثر در چارچوب قانون اساسی که بر عهده شورای نگهبان است.

در ادامه؛ ره پیک در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص استفاده از پتانسیل حوزه علمیه در این همایش و بخصوص در پژوهشکده شورای نگهبان، اظهار داشت: ما در شورای نگهبان یک بخش با نام مجمع فقهی داریم که در قم مستقر است. این مجمع قبلا زیر نظر آیت الله مومن بود و در حال حاضر تحت اشراف آیت الله شب زنده دار فعالیت می کند.

وی در خصوص سازو کار این شورا گفت: مجمع فقهی مصوبات مجلس را از نظر حقوقی بررسی می کنند و قبل از تشکیل جلسه شورای نگهبان، نظرات این مجمع ارجاع می شود که بر تصمیمات شورای نگهبان موثر است.

وی افزود: قانون اسلامی سهم بسزایی در اداره کشور دارد، لذا در همایش «چهل ساله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ ظرفیت‌ها، دستاوردها و چشم‌اندازها» یک کمیته علمی و در شورای سیاست گذاری هم کارشناسان حوزوی با ما همکاری می کنند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha