جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: معرفت، تصدیق و تسلیم سه عنصر پیش برنده  هرساله عاشقان سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی است.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در کلامی زیبا می فرمایند: « إنَّکُم لا تکونوا صالِحین حتّی تَعرفوا/ انسان نمی تواند صالح باشد  مگر بشناسد. ولا تعرفون حتّی تُصَدِّقون/نمی‌توانید معرفت پیدا کنید مگر اینکه تصدیق کنید و لا تُصَدِّقون حتّی تُسَلِّموا/معرفت تصدیق تسلیم. پس نخستین وظیفه کسانی که در پیاده روی شرکت می کنند معرفت است. دومین تصدیق برای رسیدن به درجه بالای  ایمان در زیارت اربعین، تسلیم است. در واقع ملاک شناخت افراد در درجه تسلیم در برابر ولایت می باشد.

الگوی گفتمان مقاومت اسلامی

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در ادامه سخنان خود بیان کرد: حضور در صحنه و ابراز آمادگی برای مبارزه و مانور قدرت به منظور تغییر شرایط از ضروریات امت واحده بویژه شیعیان است. امروز مسلمانان به این مهم رسیده اند  که ظرفیت و توانایی‌های بی‌نظیری دارند که با استفاده از آن، می‌تواند شرایط را هر قدر که بد و مصیبت بار باشد، تغییر دهند.

این استاد حوزوی تصریح کرد: این واقعیت در باورهای اسلامی موجود است؛ مثل مفاد آیه «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(سوره رعد/ آیه 11) لکن در عصر جدید و با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و بعد چهل سال مقاومت جمهوری اسلامی در برابر استکبار جهانی و پیروزی‌های محور مقاومت، این حقیقت به عنصری تحرک‌بخش و کارآمد تبدیل شده است.

«مهدی‌باوری» و «مهدی‌یاوری»

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: اظهار اشتیاق، نیاز و اضطرار به ظهور منجی عالم بشریت(عج) است. در حقیقت نهضت انتظار؛ پیوست فرهنگی مراسم عظیم اربعین می‌باشد و ایجاد تمدن جهانی مهدوی، یکی از اهداف برپایی تجمع جهانی اربعین است.

وی ادامه داد: امروز عمده‌ شیعیان می‌دانند که انتظار فرج به منزله‌ کنار نشستن و تماشا کردن نیست، بلکه انتظار فرج با جهاد و مبارزه و اصلاح جامعه پیوند خورده است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار خاطرنشان ساخت: شهید آوینی در اولین شمارۀ ماهنامۀ «سوره» بعد از رحلت حضرت امام (ره) در مقاله‌ای با عنوان «داغ بی‌تسلّی» جمله‌ی کلیدی را را با این مضمون نوشت: «امام(ره) به ما آموخت که انتظار در مبارزه است و این بزرگ‌ترین پیام او بود»(آغازی بر یک پایان، نشر ساقی، ص 7).

حجت الاسلام حکیمی فر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وجود نظام اسلامی و توفیقات بزرگ آن در ایران، منطقه و دنیا، با محوریت فقیه جامع الشرائط و نایب امام زمان(ع)، این زمینه را فراهم ساخته تا نه تنها بتوان برای تغییر نسبی شرایط قدم برداشت بلکه به سمت مهیا ساختن زمینه ظهور منجی (عج) نیز حرکت کرد. بنابراین، راه‌پیمایی اربعین، قدرت‌نمایی شیعه در تغییر سرنوشت و آینده‌ی دنیاست، به‌خصوص حضور گسترده جوانان در این مراسم، بخش مهمی از مقدمات ظهور است؛ به فرمایش امیرالمؤمنین(ع): «یاران مهدی(عج) جوان‌اند و کهن‌سالان، در میان آنان، مانند سرمه در چشم و نمک در زاد و توشه، اندک هستند»(أصحابُ المَهدِیِّ شَبابٌ لا کُهولٌ فیهِم إلاّ مِثلَ کُحلِ العَینِ وَالمِلحِ فِی الزّادِ(الغیبة للطوسی/ ص476)).

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار اظهار داشت: هرچند راه‌پیمایی اربعین ثمرات مبارک زیادی مثل به رخ ‌کشیدن عظمت، قدرت و اتحاد جریان اسلام ناب، و ایجاد رعب در دل دشمنان داخلی و خارجی داشته و دارد لکن این مراسم هنوز به باروری و ثمردهی کامل نرسیده است و تا ظهور امام زمان(عج) باید این مراسم امتداد داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha