جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاندار قم در دانشگاه ادیان

حوزه/ استاندار قم گفت: این‌که با یک فکر به صورت امنیتی برخورد شود، شدنی نیست و از رده خارج است و از راه‌حل‌هایی است که جواب نمی‌دهد، در دنیای امروز فکر را با فکر و اندیشه را با اندیشه پاسخ می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، بهرام سرمست، استاندار قم با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب در سخنانی از وجود چنین دانشگاهی در استان قم ابراز خرسندی کرد و افزود: دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه‌ها که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، ضرورتی بود که بر اساس چندین سال تجربه اجرایی و دانشگاهی بنده و احساس وجود شکاف و فاصله بین این دو نهاد، شکل گرفت و احساس کردیم که این ارتباط باید برقرار شود.

وی گفت: نفس راه‌اندازی این دفتر یک قدم است؛ ولی اجرایی، عملیاتی و تأثیرگذاری‌اش فرآیندی را می‌طلبد که زمان‌بر است و نیازمند همکاری خود دانشگاه‌ها نیز هست. از طرف دیگر اعتقادی که باید دستگاه‌های اجرایی به این موضوع داشته باشند، به‌شدت از طرف مدیریت استان پیگیری  می‌شود.

استاندار قم درباره زمینه آشنایی خود با دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بنده از سال ۷۱ به بعد درگیر بحث‌های مطرح در دانشگاه ادیان و مذاهب بوده‌ام؛ بحث پلورالیزم دینی موضوعی بوده که همواره مطالعه کردم و به‌نوعی درگیر آن بوده‌ام و آن زمان در جریان نبودیم که در حوزه علمیه در خود قم چنین پتانسیلی وجود دارد، ولی امروز که توفیق خدمت در این استان را پیدا کرده‌ایم و می‌دانیم چنین دانشگاهی در آن است، باید گفت که این دانشگاه یک فرصت برای استان، کشور و هم برای مجموعه نظام مدیریتی کشور است.

وی افزود: اولاً به لحاظ مکانی، انتظار همین بود که واقعاً در قم چنین دانشگاهی تأسیس شود، هرچند حوزه‌های علمیه هستند ولی رویکرد این دانشگاه که هم از حوزه بهره می‌گیرد و هم از دانشگاه، متناسب با رویکرد دانشگاه‌های جهان است؛ دانشگاه‌های امروز دنیا به این سمت پیش می‌روند که به صورت غیردولتی و غیرانتفاعی شکل گیرند و بیشتر موضوع محور باشند و یک برند و موضوع خاصی را دنبال کنند. به نظرم این‌که این رویکرد در دانشگاه ادیان و مذاهب انتخاب شده است، با رویکرد کلی توسعه دانشگاه‌ها در جهان هم‌ساز است و از این نظر می‌توان امیدوار بود که ما اقتضائات جهانی را در تأسیس این دانشگاه دریافت کرده‌ایم.

استاندار قم در دانشگاه ادیان

استاندار قم هم‌چنین گفت: این‌که یک فکر را به صورت امنیتی با آن برخورد شود، شدنی نیست و از رده خارج است و از راه‌حل‌هایی است که جواب نمی‌دهد. بنابراین در دنیای امروز، فکر را با فکر جواب می‌دهند و دانشگاه ادیان و مذاهب از این نظر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مسئله دیگر این‌که درست است که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما پتانسیل‌های بالایی است ولی این دانشگاه می‌تواند به صورت تخصصی محور تمام فعالیت‌های علمی و فرهنگی باشد. به لحاظ متدولوژیک و پارادایم غالب هم امروزه بحث گفت‌وگوی ادیان و مذاهب یک اصل به شمار می‌رود.

وی افزود: آن زمان گذشت که فوکویاما پایان ایدئولوژی و آخرین انسان و بعد هانتینگتون جنگ و برخورد تمدن‌ها را مطرح کردند؛ بعد از این‌ها، گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد و امروز هم گفت‌وگوی ادیان و تقریب ادیان مطرح شده است. گفته می‌شود اگر تمام پیامبران دوباره گرد هم بیایند و دین خود را عرضه کنند، همه در یک راستا شمرده می‌شوند. این سخن  درستی  است و در پیش گرفتن تقریب مذاهب، یک رویکرد جهانی است.

رئیس شورای اداری استان اظهارکرد: امروز به خاطر برخوردهای ایدئولوژیک و خشونت‌باری که بشر از آن آسیب دیده نیاز به گفت‌وگو است و البته سطح این دیالوگ باید فراتر رود و به یک گفتمان مشترک میان تمام ادیان و مذاهب برسیم. برخورد نرم، علمی و فکری با این مسائل، اقتضای جامعه جهانی است، لذا بحثی که این دانشگاه دنبال می‌کند، به‌جا، به‌موقع، مناسبت و هم نیاز است.

سرمست با اشاره به زمینه همکاری دو مرکز گفت: ما در باب کمیسیون اقوام و فرق، نیاز به تعامل داریم، یکی از محورهای ارتباط دفتر ارتباطات استانداری و دانشگاه می‌تواند کمیسیون اقوام و فرق باشد؛ حتی کمیسیون اقوام و فرق استان قم می‌تواند یک سکوی پرش برای کل کشور باشد؛ یعنی الگویی باشد تا بتواند تمام کشور را تغذیه کند. چنین انتظاری از ما و از قم است.

وی گفت: در مباحث اقوام و فرق در کشور، هنوز اصحاب فکر چندان درگیر موضوع نشده‌اند و لازمه‌اش این است که این دانشگاه فراتر از یک دانشگاه وارد و ظاهر شود و این زمینه در استانداری فراهم شده است؛ ما دوست داریم دانشگاه ادیان و مذاهب حتماً در این زمینه مشارکت کند و باید گفت‌وگوهایی در استان شکل بگیرد و نهایتاً بتوانیم اثر این گفت‌وگوهای علمی را در جامعه هم ببینیم. این می‌تواند محور همکاری‌های ما باشد.

استاندار قم در دانشگاه ادیان

استاندار قم با اشاره به موضوع گردشگری دینی نیز گفت: گردشگری دینی واقعاً مهم و درست است اما بهره‌برداری چندانی از آن نشده است و این‌ها باید جایی خودش را نشان دهند؛ خروجی این بحث‌ها باید در قالب‌های مختلف مثل نشریات یا گفت‌وگوهای دینی مطرح شود. استانداری هم انتظار دارد از خروجی‌ این‌ها بهره‌مند شود.

وی ضمن تقدیر از عملکرد ریاست دانشگاه و بیان این مطلب که فلسفه وجودی این دانشگاه برای ما بسیار مهم است، گفت: اهمیت این دانشگاه را به خوبی درک می‌کنم و وجود آن در این استان یک نعمت است و بنا داریم از این نگاه حمایت کنیم؛ انتظار داریم باب ارتباطی که باز شده است، هم‌چنان گشوده بماند و محل مراوده باشد. درخواست می‌کنیم در کارگروه ها و کمیسیون‌ها حضور فعال داشته باشید تا به شبهات، جواب علمی و منطقی داده شود.

سرمست بیان کرد: این کار شدنی است و این پتانسیل در این دانشگاه است و باید از آن استفاده کنیم. همکارانی برای آن انتخاب کرده‌ام که همه دانشگاهی و آشنا با این ادبیات هستند و می‌توانند با اساتید شما هم‌کلام شوند. این گفت‌وگو باید در وهله اول بین آنان شکل بگیرد. این آمادگی در استان در نهایت درجه است و می تواند در کشور الگو باشد و ما چنین انتظاری از شما داریم.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha