چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پیمانکار مصری که فروش آب به تل آویو را فاش کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مصر فروش مخفیانه نیل به تل آویو را فاش کرد

«محمد علی» هنرپیشه و پیمانکار سابق ارتش مصر از احتمال فروش مخفیانه آب توسط دولت این کشور به رژیم صهیونیستی خبر داد.به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی دولت مصر را متهم کرد که اقدام به حفر تونل‌هایی مخفیانه در زیر کانال سوئز کرده که چه بسا برای انتقال آب به یک طرف خارجی است.محمد علی در گفت وگو با وب سایت «میدل ایست‌آی» افزود: مهندسانی که در ساخت این تونل‌ها سهیم بوده‌اند به من گفتند که این طرح برای مصر میلیاردها دلار هزینه داشته است.وی خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد هدف از احداث این تونل‌ها فروش آب به یک طرف خارجی باشد و این در حالی است که مردم مصر به دلیل احداث سد النهضه از سوی اتیوپی بر روی رودخانه نیل، با کمبود آب روبه‌ روهستند.این پیمانکار پیشین ارتش مصر که اخیرا  دست به افشاگری‌هایی علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری زده است، هم‌اکنون در اسپانیا به سر می‌برد.وی همچنین احتمال داد که این تونل‌های مخفیانه انتقال آب، سر از شبه جزیره سینا درآورد.وی از السیسی خواست در این باره به مردم پاسخ دهد و طرفی را که آب این تونل‌ها به آن فروخته می‌شود، معرفی کند."محمد علی" ماه گذشته میلادی (سپتامبر) با انتشار ویدیوهایی در شبکه های مجازی اقدام به افشاگری علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری و رهبران این کشور کرد و مردم مصر را به برگزاری تظاهرات در جمعه ۲۹ شهریور فراخواند و در همین راستا شمار بسیاری از شهروندان مصری همان روز در میدان «تحریر» قاهره تظاهرات برگزار کردند.

مانورهای محرمانه نظامی ناتو فاش شد

یک روزنامه آلمانی گزارش کرد، رزمایش‌های نظامی محرمانه ناتو در این کشور چند ماه پس از آنکه آمریکا از پیمان نیروهای اتمی میان برد موسوم به "INF" خارج شد، در حال برگزاری است.روزنامه کرونن تسایتونگ نوشت، متحدان ناتو در حال برگزاری این مانورهای محرمانه نظامی در آلمان هستند که هدفش رویایی با یک سناریوی نبرد اتمی است. در جریان این رزمایش‌ها پرسنل نظامی از جنگنده‌هایی استفاده کردند که می‌توان آن‌ها را با تسلیحات اتمی در صورت بروز یک جنگ تجهیز کرد.شاخه هوابرد ارتش آلمان از جنگنده‌های تورنادو در این رزمایش استفاده کرده است. در صورت وقوع یک وضعیت اضطراری، موشک‌های اتمی B. ۶۱ بر روی این جنگنده‌ها نصب می‌شوند تا با هرگونه اقدام دشمن مقابله کنند.این روزنامه همچنین مدعی شد که خطر یک سناریوی جنگ اتمی در حال حاضر بالاتر از سه دهه گذشته است و علتش هم لغو پیمان ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه است.دو کشور مکررا یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده و آمریکا پس از اعلام اینکه این پیمان را در فوریه ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآورد رسما دوم اوت سال جاری میلادی از آن خارج شد.

لابی صهیونیستی بازهم استیضاح ترامپ را عقب انداخت

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره کندی روند استیضاح ترامپ، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجلس نمایندگان آمریکا به خصوص نانسی پلوسی به دنبال استیضاح ترامپ هستند می توان احتمال تحقق این امر را قوی دانست.او افزود:لابی صهیونیستی در سیاست‌های آمریکا تاثیر زیادی دارد، بر همین اساس هم می توان گفت که رییس جمهور آمریکا هم به لابی های سران این رژیم متوصل شده و در نتیجه مسئله استیضاح ترامپ برای مدتی به تعویق افتاده است.هانی زاده ادامه داد:صحت این موضوع که نمایندگان عضو حزب دموکرات به صورت جدی استیضاح ترامپ را دنبال می کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد که رئیس جمهور آمریکا بازیگر بسیار ماهری است که توانسته قانون را دور زده و شرایطی را فراهم کند تا لابی صهیونیستی با تاثیر گذاری روی مجلس نمایندگان این کشور ، مسئله استیضاح او را مسکوت بگذارد، اما با تمام این تفاسیر باز هم پرونده همچنان باز خواهد بود.کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت ترامپ پایدار نیست و احتمال دارد تا انتخابات ۲۰۲۰ پرونده او مطرح و در نهایت استیضاح شود. در واقع این پرونده به گونه است که امکان استیضاح و برکناری رییس جمهور آمریکا را ممکن می سازدبا این حال رایزنی‌هایی در حال انجام است تا خود ترامپ استعفا داده و از این مسند کنار برود تا هزینه های احتمالی را کاهش بدهد.او ادامه داد: طبق قانون ایالات متحده آمریکا  اگر رئیس جمهوری استعفا دهد از مزایای ریاست جمهوری تا پایان عمر برخوردار خواهد بود، ولی اگر استیضاح شود از این مزایا بهره ای نخواهد برد. در حال حاضر این موضوع در دست رایزنی است که آیا ترامپ حاضر به استعفا است یا استیضاح ؟هانی زاده تصریح کرد: وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون اسنادی در اختیار دارند که به عقیده آنها می‌تواند منجر به برکناری ترامپ شود، ولی از آنجایی که وزیر دفاع و وزیر خارجه واشنگتن از نزدیکان ترامپ هستند، حاضر به ارائه مدارک و اسناد مربوط به تخلفات این فرد نیستند.نشریه پولیتیکو به نقل از منابع (آگاه) اعلام کرد نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر سران دموکرات این مجلس رای گیری مجلس نمایندگان در خصوص مجاز بودن استیضاح رئیس جمهور آمریکا را به تعویق انداختند.پلوسی در این باره گفت در این زمان، رای گیری در صحن مجلس نمایندگان در خصوص استیضاح ترامپ ضرورتی ندارد.در خبری دیگر؛ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد نمی‌تواند «در این زمان» با درخواست‌های مجلس نمایندگان درباره ارائه اسناد مرتبط با موضوع استیضاح ترامپ همکاری کند.

کلاف برگزیت باز هم گره خورد

پارلمان انگلیس برخلاف نظر دولت جانسون متممی را تصویب کرد که دولت را ملزم می‌کند برای تمدید مهلت خروج با اتحادیه اروپا مذاکره کند. به این ترتیب علیرغم تلاش جانسون، انگلیس نمی‌تواند در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج شود.بوریس جانسون اعلام کرد برای تمدید مهلت برکسیت با اتحادیه اروپا وارد مذاکره نمی‌شود و می‌کوشد به هر نحو ممکن لندن را در موعد مقرر یعنی ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند.حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در توئیتی نوشت: پارلمان دوباره به تأخیر در اجرای برکسیت رأی داد. نخست وزیر خواستار مهلت دیگری نخواهد شد. او به رهبران اتحادیه اروپا خواهد گفت نباید تاخیر دیگری در کار باشد و ما باید برکسیت را با توافق جدید در تاریخ ۳۱ اکتبر اجرایی کنیم تا کشور بتواند به سمت جلو حرکت کند.بنابر مصوبه امروز پارلمان انگلیس، تصمیم‌گیری درباره خروج تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به تعویق افتاده است.به دنبال این تصمیم پارلمان انگلیس، اتحادیه اروپا از لندن خواست هرچه سریعتر گام بعدی خود را در مورد برکسیت تشریح کند.یک منبع ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد تعویق جدید برکسیت به نفع هیچکس نیست.مجلس عوام انگلیس برای بررسی متن توافقنامه برکسیت تشکیل جلسه داد. برای نخستین بار پس از جنگ فالکلند در ۳۷ سال پیش بود که نشست مجلس عوام در روز شنبه (روز تعطیل در کشورهای اروپایی) برگزار شد. این در حالی است که هزاران نفر امروز با تجمع در مرکز لندن خواستار برگزاری همه پرسی در خصوص اجرای برکسیت شدند. معترضان با تجمع در «لیین پارک» و در دست داشتن پرچم‌های اتحادیه اروپا و حمل پلاکاردهایی خواستار توقف اجرای برکسیت شدند. این معترضان قرار است سپس از مرکز شهر لندن روانه پارلمان انگلیس شوند. از زمان روی کار آمدن دولت جانسون، وی همواره تاکید کرده که با یا بدون توافق کشورش را در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

عربستان به اتباع لبنانی خود خروج فوری زد

سفارت عربستان در لبنان از شهروندان و اتباع این کشور خواست، ضمن حفظ هوشیاری و احتیاط از اماکن درگیری در لبنان دور شوند و همچنین خواستار خروج اتباع خود از لبنان در نزدیک ترین زمان ممکن شد.اعتراض ها از شب گذشته و به دنبال تصمیم دولت لبنان برای افزایش مالیات از جمله وضع مالیات بر استفاده از اپلیکیشن های رایگان تلفن همراه آغاز شد و به زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تن از نیروهای امنیتی و معترضان منجر شد.از صبح امروز نیز موج اعتراض ها در بیروت و مناطق دیگر لبنان از سرگرفته شد و معترضان با آتش زدن لاستیک ها جاده های اصلی و بین المللی و خیابان ها را بستند.

جانسون پارلمان را تهدید کرد

حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس اعلام کرد علی‌رغم رأی پارلمان به تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا،‌ بر مبنای توافق جدید با بروکسل، برگزیت را در تاریخ از پیش تعیین شده اجرایی خواهد کرد.حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون»، در حساب رسمی توئیتر خود نوشت: «پارلمان دوباره به تأخیر در اجرای برگزیت رأی داد. نخست وزیر [از اتحادیه اروپا] خواستار تأخیر نخواهد شد. او به رهبران اتحادیه اروپا خواهد گفت نباید هیچ تأخیر دیگری ایجاد شود و ما باید برگزیت را در تاریخ ۳۱ اکتبر با توافق جدیدمان اجرایی کنیم تا کشور [انگلیس] بتواند به سمت جلو حرکت کند».قانون‌گذاران پارلمان انگلیس در جلسه ویژه به متممی رأی دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌کند.جانسون در تلاشی فشرده توانسته بود با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه امروز، آن را در پارلمان تصویب کند. اما پس از تصویب متمم «لتوین» دولت طبق تهدید قبلی پارلمان را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بیهوده دانست.طبق برنامه اعلام شده جانسون برای اجرای برگزیت، دولت در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک پارلمان گفت: «با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت] مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی‌تواند مرا مجبور به این کار کند».پیش از جانسون، «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرداکنون با رأی پارلمان به تمدید مهلت اجرای برگزیت، گزینه‌های محدودی پیش روی جانسون قرار دارد. او می‌تواند بدون توجه به مصوبات پارلمان برگزیت را بدون توافق اجرایی کند یا زیر بار رأی قانون‌گذاران رفته و برای خروج از اتحادیه اروپا تا سال آینده میلادی صبر کند. همچنین جانسون می‌تواند به امید ایجاد تغییر در ترکیب پارلمان انگلیس، انتخابات عمومی زودهنگام برگزار کند یا طبق پیشنهاد حزب رقیب کارگر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بار دوم به همه‌پرسی بگذارد.طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

منتقد سرسخت ترامپ درگذشت

«الایجا کامینگز» نماینده مریلند در مجلس ایالات متحده و رئیس نظارت این نهاد قانون‌گذاری روز ‌پنج‌شنبه در سن ۶۸ سالگی درگذشت.بنا به بیانیه دفتر کامینگز، وی در ساعت دو و ۴۵ دقیقه بامداد به وقت محلی در بیمارستان جان هاپکینز، به علت مشکلات طولانی سلامتی درگذشت.روزنامه بالتیمور سان گزارش داد که وی پس از عملی جراحی که پیشتر گفته بود تنها یک هفته او را از میادین دور نگاه می‌دارد، نتوانسته بود به کار خود بازگردد.کامینگز از جمله منتقدان سرسخت «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا بود.وی که دموکرات و از کهنه کاران مجلس نمایندگان آمریکا بود، چهره ای کلیدی در روند تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ محسوب می شد و به تازگی در معرض انتقادهای شدید رئیس جمهور آمریکا قرار داشت.کامینگز در منصب رئیس کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا، هدایت چند روند تحقیقاتی در مورد تعاملات ترامپ از جمله تحقیق مرتبط با فعالیت اعضای خانواده رئیس جمهوری در کاخ سفید را برعهده داشت.

اردوغان نامه توهین‌آمیز ترامپ را به زباله دان تاریخ انداخت

نامه ترامپ به اردوغان که در آن در حین پیشنهاد میانجی‌گری میان آنکارا و کردهای سوریه به رئیس جمهوری ترکیه توهین کرده است، افشا شد.«تریش ریگان» مجری شبکه خبری «فاکس‌بیزینس» نامه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای او را که حاوی ادبیاتی غیرمتعارف و در برخی موارد دور از ادب است، منتشر کرد.ترامپ در این نامه که به تاریخ 9 اکتبر (17 مهرماه) است، خطاب به اردوغان نوشته است:بیایید برسر توافقی خوب همکاری کنیم! شما نمی‌خواهید مسوول کشتار هزاران نفر باشید، من هم نمی‌خواهم مسوول ویران کردن اقتصاد ترکیه باشد – که قطعا انجام خواهد داد. من قبلا یک نمونه کوچک در ارتباط با کشیش برونسون نشانتان دادم.من به سختی برای حل برخی از مشکلات شما تلاش کرده‌ام. جهان را تحقیر نکنید. شما می‌توانید توافق خوبی داشته باشید. ژنرال مظلوم [فرمانده کرد نیروهای کرد سوریه] مایل است با شما مذاکره کند، او حتی مایل است امتیازهایی بدهد که هرگز در گذشته نمی‌دادند. من یکی نسخه از نامه او به خودم را که تازه دریافت کرده‌ام به صورت محرمانه برای شما می‌فرستم.اگر این کار را به طرح درست و انسانی انجام دهید، تاریخ نگاه مطلوبی به شما خواهد داشت. [اما] اگر اتفاق‌های خوبی نیافتد، تاریخ برای همیشه شما را به عنوان شیطان خواهد دید. کله‌شق نباشید! احمق نباشید!بعدا با شما تماس می‌گیرم.ترامپ پیشتر در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری ایتالیا از این نامه و گفت‌وگوی خود با فرمانده کرد سوری خبر داده و گفته بود که احتمال دارد نامه را منتشر کند.رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه را اعلام کرد، به ترکیه هشدار داد در صورتی که در این عملیات از چارچوب مورد نظر واشنگتن خارج شود، با ویرانی کامل اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.رئیس جمهوری آمریکا این هفته در پیامی توئیتری تحریم را یکی از گزینه‌های پیش روی واشنگتن دانست، اما در عین حال پیشنهاد میانجی‌گری برای صلح میان کردها و آنکارا را داد.رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هفدهم مهرماه جاری از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد که بر اساس ادعای ترکیه به محل تجمع نیروهای تروریستی تبدیل شده بود.

ژاپن به ائتلاف دریایی آمریکا "نه" گفت

یک روزنامه ژاپنی اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد به جای پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس، نیروهای دفاعی خود را با هدف حفاظت از کشتی های تجاری اش به تنگه هرمز اعزام کند.روزنامه آساهی ژاپن روز جمعه در گزارشی هدف از اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به خلیج فارس را حفاظت از کشتی های تجاری این کشور عنوان کرد.روزنامه یومیوری ژاپن نیز پیشتر به نقل از مقامات آگاه این کشور گزارش کرده بود که دولت ژاپن نه در پاسخ به دعوت رئیس جمهوری آمریکا، بلکه در صورت موافقت ایران به تنگه هرمز نیرو می فرستد.ائتلاف بین المللی دریایی آمریکا در خلیج فارس به اصطلاح حفاظت از کشتی‌های تجاری، نفتکش‌ها، تضمین دریانوردی امن، تجارت جهانی و حمایت از منافع کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف را هدف خود قرار داده تا به این ترتیب امنیت و سلامت کشتی‌های تجاری که از گذرگاه‌ها عبور می‌کنند را تضمین کند.هدف ادعایی از ایجاد ائتلاف دریایی آمریکا، تأمین امنیت عبور و مرور کشتی های تجاری در تنگه هرمز، باب المندب، دریای عمان و خلیج فارس عنوان شده است.تاکنون عربستان، امارات، انگلیس، استرالیا و بحرین کشورهایی بودند که علی‌رغم تلاش‌های آمریکا آمادگی خود را برای پیوستن به این ائتلاف اعلام کرده‌ بودند

دیدبان حقوق بشر به اروپایی ها هشدار داد

"دیدبان حقوق بشر" به کشورهای اروپایی نسبت به انتقال صدها نفر از عناصر گروه تروریستی "داعش" از زندان های "نیروهای دمکراتیک کرد" در سوریه به عراق هشدار داد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان ابراز نگرانی کرد که برخی از کشورهای اروپایی که نمی خواهند اتباع خارجی عضو داعش به این کشورها بازگردند، سعی در انتقال آنها به عراق دارند، بخصوص پس از اینکه ترکیه عملیات نظامی خود را علیه کردهای سوریه در شمال این کشور آغاز کرده و اروپایی بیم دارند که عناصر داعش از فرصت استفاده کرده و فرار کنند."بلقیس والی" پژوهشگر امور عراق در دیدبان حقوق بشر گفت که کشورهای اروپایی نباید برای انتقال اتباع داعشی خود به عراق تلاش کنند.وی از دولتهای فرانسه، دانمارک، آلمان، انگلیس و کشورهای دیگر خواست تا اتباع داعشی خود را برگردانند و آنها را به عراق منتقل نکنند .بسیاری از کشورها پیشتر خواستار انتقال اتباع خود به عراق برای محاکمه بودند. دادگاه عراق تابستان گذشته 11 نفر از اتباع فرانسوی عضو داعش را که در سوریه بازداشت و برای محاکمه به دادگاه عراق تحویل داده شدند را به اعدام محکوم کرد.نیروهای دمکراتیک کرد در جریان آزادسازی شهرها و روستاهای تحت اشغال داعش در سوریه، 12 هزار تروریست عضو این گروه را بازداشت کردند که در میان آنها 2500 تا 3 هزار داعشی از 54 کشور جهان هستند.تشکیلات کردها در شمال سوریه پیشتر از فرار 785 خانواده داعشی از اردوگاه "عین عیسی" در حومه "رقه" پس از حمله توپخانه ای ترکیه خبر داد.نیروهای دمکراتیک سوریه پیشتر تهدید کرده بودند که اگر ترکیه به حملاتش ادامه دهد، دیگر نگهداری از مظنونین به عضویت در گروه تروریستی داعش، "اولویت" آنها نخواهد بود.نیروهای ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه در عملیاتی به نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال سوریه حمله کرد. "رجب طیب اردوغان" این اقدام را عملیات علیه گروه های تروریستی "حزب کارگران کردستان ترکیه" (پ. ک. ک) و "یگان‌های مدافع خلق" (ی. پ. گ) بیان کرد.دولت سوریه با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه مناطق شمال شرق این کشور از آمادگی ارتش برای مقابله با هر چالشی خبر داده است.خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، ارتش این کشور با توافق با کردها وارد شهر "منبج" در حومه شمال شرقی حلب در شمال غرب سوریه شده است.

عربستان با طرح صلح عمران‌خان موافقت کرد

رادیو پاکستان اعلام کرد: اسلام آباد و ریاض با تعامل و رایزنی تنگاتنگ به منظور پیشبرد طرح "عمران خان"‌ برای تضمین برقراری صلح و امنیت در منطقه موافقت کردند.طبق اعلام رادیو پاکستان، این توافق در جریان نشست های جداگانه عمران خان، نخست وزیر پاکستان، با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه و "محمد بن سلمان"، ولیعهد عربستان حاصل شد.عمران خان که در راس هیئتی بلندپایه به ریاض سفر کرده بود، صبح امروز به اسلام آباد بازگشت.رادیو پاکستان افزود، خان در دیدار با سران سعودی از تمایل پاکستان برای کمک به تلاش های مربوط به تنش زدایی بین عربستان و ایران سخن گفت و بر اهمیت پرهیز از درگیری نظامی و ضرورت تعامل سازنده با همه طرف ها تاکید کرد.سران عربستان نیز به نوبه خود از تلاش های خان در زمینه اشاعه صلح و تاثیر طرح او بر اوضاع منطقه تقدیر کردند.پادشاه و ولیعهد سعودی همچنین بر تعهد خود به روابط نزدیک با پاکستان و تعمیق همکاری دوجانبه در همه حوزه ها، ‌ از جمله تجارت، انرژی، امنیت و دفاع، تاکید کردند.

کنگره جلوی راهبرد ترامپ را گرفت

دموکرات‌های کنگره آمریکا و جمعی از همکاران جمهوریخواه، در اقدامی فراحزبی، قطعنامه‌ای را در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه معرفی کردند.این تازه‌ترین اقدام کنگره آمریکا برای نشان دادن مخالفت عمیق با تصمیمی است که ترامپ یک هفته پیش گرفت، مبنی بر اینکه نظامیان آمریکایی را از شمال شرق سوریه عقب کشید تا راه را برای تهاجم نظامی ترکیه علیه کردهای سوری باز کند.قطعنامه طی بیانیه‌ای از سوی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنا ارائه شد. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: همواره گفته‌ایم هرچند قطعاً تحریم لازم است، بسته تحریمی به خودی خود برای جبران این فاجعه انسانی، کفایت نمی‌کند.گفتنی است، وزارت خزانه‌داری آمریکا دو روز پیش، سه وزیر و دو وزارتخانه ترکیه را تحریم کرد.همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ امروز چهارشنبه در کاخ سفید، میزبان رهبران مجالس نمایندگان و سنا و همچنین رؤسای کمیته‌های نیروهای مسلح و سیاست خارجی کنگره برای بحث پیرامون سوریه است.

آمریکا در سوریه دست به خودزنی زد

سرهنگ «میلس کاگینز»، سخنگوی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضدداعش در عراق از انجام یک بمباران از پیش برنامه‌ریزی شده برای از بین بردن مهمات و تجهیزات نیروهای آمریکایی در یکی از پایگاه‌های این کشور در شمال سوریه پس از ترک این پایگاه توسط نیروهای مزبور خبر داد.بر اساس گزارش رویترز، جنگنده‌های «اف-15 ای» در بمباران محل پایگاه سابق نیروهای آمریکایی مشارکت داشته‌اند.این پایگاه در راستای سیاست دولت ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه تخلیه شده بود. اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه پس از آن انجام شد که اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هفدهم شهریورماه از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی نام رمز این عملیات را «چشمه صلح» خواند و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه، «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی» است.رئیس‌جمهور آمریکا گفته که قصد دارد نیروهای آمریکایی را به کشور بازگردانده و به جنگ‌های بی‌پایان پایان دهد.

سنا از طرح آمریکایی برای تحریم ترک ها پرده برداشت

«لیندسی گراهام» رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا و «کریس ون‌هولن» از نمایندگان حزب دموکرات در سنا در یک نشست خبری مشترک جزئیات طرح خود برای وضع تحریم علیه ترکیه به بهانه حمله ارتش این کشور به شمال شرقی سوریه را اعلام کردند.بر اساس اظهارات این دو سناتور آمریکایی، در صورت به تصویب رسیدن طرح آنها علیه ترکیه در سنا، بخش‌های انرژی و نظامی ترکیه و همچنین دارایی‌های مقامات ارشد این کشور در آمریکا هدف تحریم قرار خواهد گرفت و سفر این مقامات به آمریکا نیز محدود خواهد شد. لیندسی گراهام که از نمایندگان بانفوذ حزب جمهوری‌خواه در سنا محسوب می‌شود، تحریم‌های پیشنهادی علیه ترکیه را «گسترده و شدید» خواند و گفت: «ما از آنچه رئیس‌جمهور در رابطه با تحریم ترکیه انجام داد، تشکر می‌کنیم. ما اینجا هستیم که آن را تقویت کنیم؛ یعنی کاری را که رئیس‌جمهور انجام داد، تکمیل کنیم. کنگره می‌خواهد بسیار قاطعانه بگوید که در برابر شدیدترین اقدام ممکن [اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه] تحریم وضع خواهد کرد.»

سید حزب الله به استعفای دولت رای منفی داد

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی امروز خود نسبت به تشدید بحران در این کشور هشدار داد و اعلام کرد که این جنبش با استعفای دولت موافق نیست. وی در ادامه سخنان خود به تحولات کنونی این کشور و اعتراضات مردمی اشاره و اعلام کرد: همه در لبنان چه کسانی که در دولت فعالیت می کنند و چه کسانی که در خارج از دولت هستند باید نسبت به اوضاع جدی پیش روی کشور احساس مسئولیت کنند. برخی از رهبران و گروه های سیاسی لبنان از هر گونه مسئولیت گذشته و کنونی شانه خالی می کنند و عواقب را روی دوش دیگران می اندازند. دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: کشور با خطر واقعی روبرو است. خطر اول فروپاشی مالی و اقتصادی و خطر دوم وقوع انفجار مردمی در نتیجه راهکارهای اشتباه است. کسی که به دنبال یافتن راهکار است، آن را فقط در اعمال مالیات بر فقرا و افراد کم درآمد می بیند. بحث من درباره همه مالیات ها نیست بلکه مالیات بر فقرا است.‎ ما لبنانی ها می توانیم جلوی فروپاشی اقتصادی و مالی را بگیریم و اینکار نیاز به اراده و عزم و ایثار و اخلاص دارد‎.وی افزود: برخی اصرار می کنند که اصلاحات از طریق TVA و مالیات های جدید و تعدیل در حقوق شهروندان باشد و اگر اصلاحاتی جز این نباشد، این بدان معنا است که کشور به سمت بحرانی واقعی حرکت می کند اما باید گفت که وضعیت اینطور نیست. اقدامات رسمی نشان می دهد که تنها فقرا نباید فداکاری کنند بلکه رهبران و بانک ها نیز باید این کار را انجام دهند. ما از برخی بانک ها آزرده خاطر شده ایم؛ اما حرف و حدیث های مطرح شده در خصوص اینکه حزب الله به سمت اجرای برخی اقدامات علیه بانک ها پیش می رود، درست نیست. ملت لبنان فداکاری را می پذیرد؛ منوط به اینکه نه تنها اقشار فقیر، بلکه همگان آن را انجام دهند. دبیرکل حزب الله لبنان از تداوم کار دولت فعلی حمایت کرد و گفت: ما استعفای دولت کنونی را تایید نمی کنیم‎ اگر دولت استعفا دهد، این بدان معنا خواهند بود که دولتی درکار نخواهد بود و تشکیل آن ممکن است دو سال زمان ببرد.‎ نیروهای سیاسی بعد از استعفای دولت همان ها باقی خواهند ماند و تغییر برخی اسامی چیزی را تغییر نمی دهد.‎ در بحث تشکیل دولت، بیش از وزراء، گروههای سیاسی مهم هستند. نصرالله در ادامه افزود: «برخی از دولت تکنوکرات سخن می‌گویند، در چنین شرایطی که لبنان در آن به سر می‌برد، دولت تکنوکرات دو هفته نیز دوام نمی‌آورد و هر کسی خواستار چنین دولتی باشد اولین فردی است که آن را ساقط می‌کند و باید دولت به کار خود با روح و مسیر جدید ادامه دهد و از اتفاقاتی که در دو روز گذشته در لبنان رخ داد عبرت بگیرد.» وی ایده برگزاری انتخابات زود هنگام را نیز رد کرد و گفت که این کار چیزی را تغییر نمی دهد جز اینکه بودجه زیادی می‌طلبد. سید حسن نصرالله در خطاب به معترضان با بیان اینکه حزب‌الله به فریادها و اعتراضات شما احترام می‌گذارد؛ تأکید کرد: «بدون شک پیام شما به همه مسئولان رسید و و در طی ساعات آتی واتس آپ نیز شروع به کار خواهد کرد. اهمیت جنبش مردمی شما این بود که خودجوش و صادقانه بود.‎ هیچ کسی در پس پرده تظاهرات مردمی نبود؛ نه احزاب و نه سفارتخانه ها.‎ جنبش مردمی شما فراتر از طوایف و مذاهب بود.‎ قدرت جنبش مردمی این بود که جدا از احزاب سیاسی بود.

پیشنهاد خلع سلاح اتمی آمریکا به پیونگ یانگ ارائه شد

مقامات آمریکایی در مذاکرات اخیر در سطح کاری با مقامات پیونگ‌یانگ در استکهلم طرحی طولانی مدت را برای کمک به کره شمالی به منظور ساخت یک منطقه توریستی در ازای خلع سلاح هسته‌ای ارائه کردند.روزنامه "هانکوک ایلبو" به نقل از یک دیپلمات ارشد اهل کره جنوبی گزارش کرد، مذاکره‌کنندگان آمریکایی طی این گفتگوها طرحی را برای توسعه منطقه توریستی "کالما" ارائه کردند. این روزنامه اما بیان نکرده که واکنش مقامات کره شمالی به این طرح چه بوده است.به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، رهبر کره شمالی برای تکمیل ساخت اقامتگاهی تفریحی در منطقه ساحلی "وُنسان کالما" در تلاش بوده است. در ماه اوت، پاک پونگ جو، یکی از اعضای اصلی کمیته سیاستگذاری حزب حاکم کره شمالی از این منطقه دیدار کرد تا کارگران را تشویق کند که از این مکان در ساحل شرقی این کشور، "مکانی دیدنی" بسازند.مذاکرات استکهلم که اوایل ماه اکتبر برگزار شد، نخستین مذاکرات در حدود هشت ماه اخیر میان آمریکا و کره شمالی بود اما نتیجه خاصی در پی نداشت.

سانسور "BBC" لو رفت

رسانه انگلیسی ایندیپندنت، در گزارشی جدید اعلام که طبق آخرین آمار اعلام شده، تعداد شهروندان بریتانیایی که قربانیان برده‌داری مدرن هستند، تنها در طول یک سال ۷۲ درصد افزایش یافته است. ۹ روز پیش بود که  BBC فارسی با استناد به پژوهش موسسه غیرانتفاعی واک فری، ایران را دهمین کشور دارای برده داری مدرن در دنیا معرفی کرد. همچنین در ادامه این گزارش ایران جزو پنج کشوری است که برای مبارزه با برده‌داری کمترین اقدام را انجام می دهد.BBC در این گزارش برای اثبات سخنان خود به ارائه آمار و اطلاعات  غلط و منحرف کننده روی می آورد و با آسمان و ریسمان بافتن سعی می کند با انتشار تصاویر کودکان کار در کنار تصاویر شهدای مدافع حرم، ایران را به برده داری مدرن و سوء استفاده از کودکان متهم کند.نکته جالب توجه آنجاست که در گزارش BBC هیچ اشاره ای به یکی از بزرگترین کشورهای برده دار دنیا یعنی انگلیس نمی شود.اما روز گذشته رسانه انگلیسی ایندیپندنت، در گزارشی جدید اعلام که طبق آخرین آمار اعلام شده، تعداد شهروندان بریتانیایی که قربانیان برده‌داری مدرن هستند، تنها در طول یک سال ۷۲ درصد افزایش یافته است و این آمار به نگرانی در مورد اقدامات باندهای مواد مخدر که به ویژه کودکان و افراد آسیب پذیر را استثمار می‌کنند، دامن زده است.سازمان خیریه «سَلوِیشِن آرمی» که از طرف وزارت کشور مامور تامین خانه‌های امن و حمایت از قربانیان برده داری مدرن است، می‌گوید تعداد قربانیان انگلیسی که از طریق استثمار وادار به کارهایی از جمله ارتکاب جرم و جنایت شده‌اند، از ژوئیه ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹ ، ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.یاکوب سوبیک از نهاد «ضد برده داری بین الملل» به ایندیپندنت گفته است: « عملیات باندهای مواد مخدر با استفاده از کودکان بسیار نگران کننده است. کودکان به آسانی با هدیه و وعده یک زندگی پرزرق وبرق فریب می‌خورند، اما به زودی به تله جنایات مرتبط با  مواد مخدر می‌افتند و اگر بخواهند فرار کنند با خشونت‌های شدید مواجه می‌شوند.»امیلی کِنوِی، مشاور ارشد سازمان «تمرکز بر استثمار کاری» (فلکس)، نیز به ایندیپندنت گفته است: «با توجه به «شکست فاجعه بار» بریتانیا در سرمایه گذاری روی بازرسی و نظارت بر کار، جای تعجب نیست که استثمار «شایع و رو به افزایش» است.»حال جای این پرسش است که چرا BBC فارسی علیرغم ادعای خود مبنی انتشار بی طرفانه اخبار و اطلاعات سراسر دنیا، این آمار فاجعه بار برده داری مدرن در انگلیس را سانسور کرده و خبر آن را در رسانه خود اعلام نمی کند؟!

رهبر انقلاب کلید اصلاح دنیا را به دست عزاداران اربعین دادند

در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیئت‌های دانشجویی از سراسر کشور بود و دانشجویان عزادار در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، همنوا با زائران کربلای معلّی فریاد «لبیک یا حسین» سر دادند.حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مراسم در سخنان کوتاهی با تشکر از مراسم عزاداری پرشور و باصفای جوانان، خطاب به آنان گفتند: صفا و نورانیت شما عزیزان بسیار مغتنم است و بنده همواره از خداوند متعال مسألت می‌کنم که ما و شما را همواره در مسیر مستقیم ثابت‌قدم بدارد، چرا که اگر شما در این مسیر حق ثابت‌قدم باشید، کشور و دنیا اصلاح و بشریت از منافع آن بهره‌مند می‌شود.همچنین حجت‌الاسلام سعدی سخنران مراسم، گفتمان مقاومت ملت ایران را برگرفته از مقاومت حسینی(ع) خواند و افزود: جریان سلطه و استکبار به‌دنبال آن است که به‌وسیله تریبونهای پرشمار تبلیغاتی خود، جای حق و باطل را عوض کند اما همچنان‌که حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) در کوفه و شام با سخنان روشنگر خود حکومت اموی را رسوا کردند، امروز نیز باید تریبونهای جریان حق، حرف اسلام و انقلاب را با قدرت بیان و القائات نظام سلطه را افشا کنند.در این مراسم همچنین آقایان حنیف طاهری و مطیعی به قرائت زیارت اربعین و ذکر مصیبت و نوحه بر مصائب حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و اهل‌بیت ایشان پرداختند.در پایان مراسم، نماز ظهر و عصر به‌امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

آژیر وضعیت اضطراری در شیلی به صدا درآمد

«سباستیان پینرا» رئیس جمهوری شیلی، پس از ناآرامی‌ها به خاطر افزایش قیمت بلیط مترو، در سانتیاگو پایتخت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. او در یک نطق تلویزیونی دلیل این تصمیم خود را حملات جدی و پیاپی معترضان به قطارهای شهری و زیرزمینی در پایتخت شیلی عنوان کرد.وضعیت اضطراری در پایتخت شیلی باعث محدودیت موقت حقوق شهروندی مردم خواهد شد. اعلام وضعیت فوق‌العاده از جمله این امکان را به وجود می‌آورد که افراد مظنون بتوانند بیش از معمول در بازداشت نگه داشته شوند.معترضان پیش از اعلام وضعیت اضطراری در سانتیاگو بسیاری از ایستگاه‌های مترو در پایتخت شیلی را به آتش کشیدند و خسارت‌های زیادی به آنها وارد کردند.این معترضان که بخش زیادی از آنها را دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، در برابر ورودی ایستگاه‌های مترو سنگرهایی از آتش ساختند و بدین‌گونه در خیابان‌ها هم خسارت‌های زیادی به بار آوردند. در این میان دست‌کم یک اتوبوس به آتش کشیده شد و پلیس با باتوم و گاز اشک‌آور به مقابله با تظاهرکنندگان پرداخت.مقام‌های مسئول در پی این ناآرامی‌ها تردد مترو در پایتخت شیلی را متوقف کرده‌اند.

اولین همکار داخلی آمدنیوز لو رفت

«محمد حسین رستمی» جوان 34 ساله‌ای با هیبت کاملا حزب‌اللهی بود که چندی قبل خبر بازداشت شوک آورش به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی رسانه ای شد.رستمی بزرگ‌شده شهرری است و با تاسیس وب‌سایت «‌عماریون» در فضای رسانه ای شناخته شد. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق پیرامون هدف تاسیس وبسایت عماریون گفته بود: «رسالت اصلی خود را در مبارزه با شیطان بزرگ آمریکای جهان‌خوار می‌دانیم».به گفته خودش کار رسانه‌ای را از 14سالگی آغاز کرده است و البته تعریفش از کار رسانه ای به افشاگری خلاصه می شود! از «جریان انحرافی» تا «ظریف» سوژه های افشاگری وب سایت عماریون به مدیریت رستمی بود. افشاگری های تند و تیزی که بسیاری از آنها خلاف واقع بود.رستمی چندی قبل با انتشار یک عکس جعلی مدعی شده بود که همسر دوم ظریف به جرم جاسوسی بازداشت شده است. خبری که به سرعت در فضای مجازی پیچید و البته مشخص شد که نه زن دومی در کار است و نه اتهام جاسوسی مطرح شده است.رستمی که ظاهرا بین احمدی نژاد و مشایی تفکیک قائل بود، اخبار و پرونده های متعددی در مورد مشایی منتشر کرده بود. می‌گوید چون اسناد دقیق داشتم هیچ وقت از من شکایت نکردند اما بعدا ارتباطاتش با برخی افراد منتسب به جریان انحرافی سوال برانگیز شد.وی که در سال 96 چند مدتی به جبهه های سوریه رفته بود، ناگهان به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شد.در آن زمان آمد نیوز درباره رستمی نوشت: «او با اتهامات واهی به هشت سال زندان محکوم شده است. و به خاطر پیگیری یکی از سرداران ارشد سپاه پاسداران به زندان افتاده است. رستمی در پی نزاع‌های متعدد درون قدرت در جمهوری اسلامی و قربانی کردن نیروهای بی‌حاشیه و خدوم در ساختار حاکمیت توسط سرداران و نیروهای ارشد امنیتی ایران بازداشت شده است».حالا مشخص شده که وی از همدستان روح الله زم بوده است. ارتباطی که مانند جاسوسی برای موساد هیچ سنخیتی با ظاهر سازی های محمدحسن رستمی ندارد!هنوز مشخص نیست که وی از ابتدا هویت واقعی خود را پنهان می‌کرده و یا در مرور زمان دچار تغییر شده است.موضوعی که واکاوی آن می تواند خطر نفوذ و ظاهرگرایی را به خوبی نشان دهد.

اتحادیه اروپا جواب تعرفه سنگین ترامپ را داد

سیسیلیا مسلمستروم با انتقاد جدی نسبت به سیاست آمریکا در اعمال تعرفه بر 7 و نیم میلیارد دلار کالا از اتحادیه اروپا در قالب مناقشه شرکت‌های هواپیماسازی دو طرف اعلام کرد که این اتحادیه راهی به جز تلافی این سیاست آمریکا ندارد.وی تاکید کرد: ما نسبت به تصمیم آمریکا در اعمال تعرفه بر کالاهای اروپایی ابراز تاسف می‌کنیم و این مسئله راهی به جز اعمال تحریم‌های مشابه علیه آمریکا برای ما باقی نگذاشته است. این مقام اروپایی تاکید کرد: اقدام آمریکا چرخه تامین قطعات هواپیما بین اروپا و آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و به ‌آسیب دیدن حوزه‌های مختلف اقتصادی در هر دو طرف منجر خواهد شد.ملمستورم گفت: دو طرف باید به جای تشدید تنش به سمت حل اختلافات در قالب مذاکره روی بیاورند.وزیر اقتصاد آلمان نیز درباره تعرفه‌های آمریکا گفت: که اروپا باید در این زمینه آرامش خود را حفظ کرده و از گسترش تنش جلوگیری کند.آمریکا با چراغ سبز سازمان تجارت جهانی اعمال تعرفه بر 7 و نیم میلیارد دلار کالا از اتحادیه اروپا را آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha