پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یاد شهدا

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: امید که مسئولین فرهنگی به خود آیند و نامهربانی ها و بعضا غرض ورزی های اخیر در محو آثار و نام شهدا را پیگیری کنند و مسببان اصلی را توبیخ کرده هر چه توان دارند در بزرگداشت شهدا به کار گیرند که طبق فرموده مقام معظم رهبری «امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست».

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت:خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:« وَ مَن یُعَظِّم شَعَائِرَ اللهِ فَإِنَّهَا مِن تَقوَی القُلُوبِ/ هر کس نشانه های الهی را بزرگ دارد این خود نشان از تقوای دل او(دلدادگی به خدا )ست».

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: یکی از شعائر دین الهی که بالاترین شعائر است نثار خون و جان در راه خداست که به فرموده نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بالاتر از آن خیری نیست.

وی تصریح کرد: این نشانه خوبی برای تشخیص اهل حق و باطل است. یعنی آن که به اصل جهاد و شهادت اهمیت می دهد عشق می ورزد، برای شهید و شهادت ارزش قائل است طبق فرموده قرآن نشان حقانیت و اهل حق بودن و متقی بودن اوست و آن که برای این "بالاترین خیر" ارزشی قائل نیست و یا احیانا با آن مخالف است و با آن مبارزه می کند با همان ملاک، اهل تقوی و ارزش نهادن به دین نیست.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان اظهار کرد شهید همان طور که خود در زندگیش روشنگر راه انسان هاست و یاریگر حق و حقیقت است پس از شهادت نیز در درجه بالاتر پشتیبان حق و حقیقت و اهل حق است، لذا حضرت امام خمینی (قدس سره) فرمودند: «شهداء ذخایر عالم بقاء هستند».

حجت الاسلام شریفی خواه در ادامه بیان کرد: همچنین شهید مطهری رضوان الله علیه می فرماید: «اگر یک انسان مصلح و یک انسان عارف را با هم ممزوج کنند که از ایشان انسان دیگری ساخته شود آن شخص سوم همان "شهید" است». معنای این سخن خیلی بلند است، یعنی که شهدا همان انسان های عارف مصلح و در حقیقت عصاره های ناب جامعه ی انسانیت هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: باید دید چرا در برهه کنونی در کشور ما در برخی گوشه و کنار- در برخی دستگاه ها و نه بدنه جامعه و آحاد ملت- نه تنها بزرگداشتی از شهدا نمی شود بلکه جریان هایی در حال محو آثار شهدا هستند باید پرسید چرا؟

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: این را باید در آثار شهید و شهادت جستجو کرد، بلند بودن نام و فرهنگ شهید و شهادت چه آثاری دارد که اهل باطل را مجبور به مبارزه با این فرهنگ کرده است؟

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان افزود: در کلمات بزرگان دین آثاری برای فرهنگ شهید و شهادت آمده که وقتی بررسی می کنیم می بینیم درست در مقابل جبهه اهل باطل است و اهداف آنان را هدف قرار می دهد لذا مجبورند برای ادامه حیات خود با فرهنگ شهید و شهادت مقابله و مبارزه کنند آن هم در زمانی که جبهه باطل روز به روز در اثر مجاهدت همین شهدا رو به زوال است.

حجت الاسلام شریفی خواه به برخی از این آثار ارزشمند اشاره کرد و بیان داشت: برخی از آثار شهادت از این قرار است که باید در جامعه اسلامی ما هر روز زنده تر و پویا تر از گذشته زنده نگاه داشته شود:

1)حضرت امام راحل می فرمایند: «ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد». یعنی روحیه جهاد و شهادت اثرش مقاومت در برابر دشمن و تسلیم نشدن تا پای جان است و این برای جبهه  باطل بزرگ ترین خسارت است و در این روزگار باید هم مهره های جبهه باطل با نام شهدا و سیره آنان مبارزه کنند.

2) مقام معظم رهبری حفظه الله می فرمایند: «امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند».

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان عنوان کرد: طبق این فرمایش اگر روحیه شهادت بین جوامع اسلامی رشد یابد قطعا دیگر جایی برای رشد و ماندگاری استکبار و استثمار نخواهد بود و این است که اهل باطل را با شهدا روبرو کرده و آنان سراسیمه و دیوانه وار کمر همت به محو آثار شهدا بسته اند اما باید بدانند که "یریدون لیطفؤوا نورالله بأفواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون" (سوره الصف/آیه 8 ) خداوند نور خود را تمام خواهد کرد و به کمال خواهد رساند.

وی افزود: مقام معنوی شهید و گسترش این فرهنگ با فرهنگ مبتذل غرب که مسخ کننده انسان ها و تأمین کننده منافع طاغوت هاست در تضاد است مقام معظم رهبری حفظه الله می فرمایند: «اساسا جهاد واقعی و شهادت در راه خدا، جز با مقدمه ای از اخلاصها و توجه ها و جز با حرکت به سمت "انقطاع الی الله" حاصل نمی شود».

حجت الاسلام شریفی خواه اظهار کرد: شهید اطاعت و بندگی خدا را در زندگی خود نهادینه کرده و مزد این نوع زندگی این نوع مرگ است. این نوع زندگی که همه اش ارتباط با خداست با زندگی پر از شهوت و دنیاطلبی طاغوت ها و اهل باطل قابل جمع نیست لذاست که باطل پرستان و شهوت پرستان و دنیا طلبان با شهید میانه خوبی ندارند و با او مبارزه می کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان تصریح کرد: ما وظیفه داریم بر اساس تعالیم اسلام و قرآن و همین طور عرف عقلای عالم از سرمایه های فرهنگی خود پاسبانی و قدرشناسی کنیم که این موضوع حتی در جوامع غربی هم رواج دارد چرا که آنان از سربازان کشته شده در جنگ ها که برای دفاع از خاک خود و لو در راه باطل کشته شده اند تکریم می کنند، چرا ما نباید از شهدای خود که با تمام وجود در راه اعتلای کلمه حق و عزت و عظمت کشور اسلام جان خود را با شناخت کامل ایثار کرده اند احترام و تکریم کنیم و با دشمنان آنان مبارزه ی جدی داشته باشیم؟

حجت الاسلام شریفی خواه در پایان گفت: امید که مسئولین فرهنگی به خود آیند و نامهربانی ها و بعضا غرض ورزی های اخیر در محو آثار و نام شهدا را پیگیری کنند و مسببان اصلی را توبیخ کرده هر چه توان دارند در بزرگداشت شهدا به کار گیرند که طبق فرموده مقام معظم رهبری «امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha