جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حرم امام رضا ع

حوزه/ مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از استقرار چادرهای هلال احمر و آمبولانس در بقاع متبرکه خبرداد و گفت: درمانگاه های شبانه روزی در برخی بقاع متبرکه خدمات رسانی می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام محمد نوروز پور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در رادیو اربعین گفت: زیارت امام رضا (ع) با پای پیاده از قدیم الایام مرسوم بوده اما چندسالی است که مسئولان دولتی، مردم، نهادها، هیئت های مذهبی و بقاع متبرکه تمهیداتی برای این حرکت خودجوش مردمی و خدمت رسانی به زائران رضوی فراهم می کنند.

وی افزود: برخی افراد از قدیم الایام موقوفاتی مانند خرید کفش برای زوار امام رضا (ع) داشتند کمااینکه تعدادی کفش برای زائران نیازمند پاکستانی اربعین حسینی نیز تهیه شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان داشت: در حال حاضر بقاع متبرکه و ایستگاه های ما در استان خراسان رضوی، سمنان، تهران، لرستان و خوزستان آماده پذیرایی از کلیه زائران امام رضا (ع) به ویژه زائران خارجی هستند و بعد از شهادت امام رضا (ع) و برای خروج از خراسان رضوی نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

این مقام مسئول از خدمات رسانی ۱۳۴ موکب به زائران پیاده رضوی در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان خبرداد و گفت: با توجه به پیاده روی زائران در مسیر استان خراسان رضوی ۶۵ موکب در این استان مستقر شده اند. هشت موکب در خراسان شمالی، شش موکب در خراسان جنوبی، ۲۵ موکب در گلستان و ۳۰ موکب نیز در استان سمنان به زائران خدمات دهی می کنند.

وی با اشاره به برپایی تعدادی موکب توسط روحانیون و طلاب اهل سنت در استان گلستان گفت: در حال حاضر برادران اهل سنت از زوار امام رضا (ع) در موکب ها پذیرایی می کنند.

حجت الاسلام نوروز پور با اشاره به نوع خدمات دهی در این موکب ها عنوان کرد: انواع خدمات فرهنگی در این موکب ها ارائه می شود. ۱۸۶ مبلّغ فرهنگی و مذهبی در موکب ها به صورت داوطلب حضور دارند و پاسخگوی مسائل شرعی هستند و نمازهای جماعت و سخنرانی و مراسم مذهبی را برگزار می کنند. علاوه براین، اتاق هایی با کار با کودکان نیز فراهم شده و هدایایی به آنها داده می شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: برنامه های ما در این ایام توسط "ستاد فرهنگی میقات الرضا، قدم های آسمانی تا امام مهربانی" در معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ و کمیته های مختلفی نیز تشکیل شده است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر اکثر زائران به مرزهای استان خراسان رضوی وارد شدند و بقاع متبرکه در استان خراسان رضوی در خدمت زوار هستند. کمیته نظارت و بازرسی سازمان، در کلیه مواکب نظارت دارند و در صورت هرگونه مشکل و کمبود اقدام می کنند که تاکنون مشکلی گزارش نشده است.

وی از استقرار چادرهای هلال احمر و تعدادی آمبولانس در بقاع متبرکه خبرداد و افزود: پزشکان و بهیاران و پرستاران در این چادرها مستقر هستند ضمنا برخی از بقاع متبرکه درمانگاه های شبانه روزی دارند و به صورت رایگان خدمات رسانی می کنند.

حجت الاسلام نوروز پور با اشاره به صفات بارز امام حسن مجتبی و امام رضا (علیهما السلام) بیان داشت: امام مجتبی (ع) فردی بسیار خوش اخلاق و سعه صدر و برخورد رئوفانه با جاهلان از صفات بارز حضرت بود. خوی ساده زیستی از خصوصیات بارز اخلاقی امام رضا (ع) است، بطوریکه امام (ع) کاخ را محل استقرار خود قبول نکردند و درون مسجد مستقر شدند. حضرت از خانه فقرا سرکشی و مشکلات و اختلافات خانوادگی مردم را با سخن نیکو حل می کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha