پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام‌جمعه شیراز، تصرفی شدن موقوفات را سبب ایجاد مشکلات دانست و گفت: این حجم موقوفات که استان فارس در اختیار دارد، یک ششم موقوفات تمام ایران است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطف‌الله دژکام، ظهر امروز در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس که به مناسبت دهه وقف در دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه یک کار بزرگ دینی و فرهنگی در زمینه فرهنگی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، اظهار داشت: باید از تلاشگران در این عرصه تشکر کرد.

وی ضمن تشکر از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس جهت انجام فعالیت های فرهنگی، افزود: حضور مجموعه اوقاف در فعالیت های فرهنگی چشمگیر بوده است و این حجم موقوفات که استان فارس در اختیار دارد، یک ششم موقوفات تمام ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: گستره استان فارس نسبت به کشور کمتر از آن چیزی است که موقوفات دارد، این عمل کاشف از مسئله ای است که مقام معظم رهبری فرمودند فارس در قله است و کار وقف، کار فرهنگی است.

وی عنوان کرد: وجود این همه رقباتی که در استان فارس است نشان از این دارد که از لحاظ فرهنگی در این استان بسیار فعالیت شده است، همچنین اینکه اولین وقف از ۷۰۰ سال گذشته رقم خورده که دارای سند بوده است، البته شاید موقوفاتی دیگر بوده که سند آن نیز وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام خاطرنشان کرد: برخی نکات پیرامون وقف نیاز به اندیشیدن دارد، اگر می خواهیم استان فرهنگی باشیم و در قله بمانیم باید حرف های لازم را بزنیم و تاثیرگذار در جهان اسلام باشیم، شهر همانطور که از قدیم تاثیرگذار بوده اکنون نیز است اما می خواهیم این تاثیرگذاری را باید نمود دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد اوقاف باید به سمت کم شدن رقبات متصرقفی باشد، تاکید کرد: اصل قرار دادن اداره اوقاف برای نظارت بر وقف است، اگر بیان کردیم که می خواهیم متولی وقف باشیم، چه کسی باید به شما نظارت کند؟، اگر مشکلی در عرصه تولیت وقف پیدا شد، باید شما جلوگیری کنید، اما اینکه شما نقش متولی را دارید چه کسی باید بر شما نظارت داشته باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه تصرفی شدن موقوفات مشکل ایجاد می کند، ابراز کرد: اوقاف نهاد نظارتی است و باید این جایگاه تقویت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha