پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پهباد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مقام معظم رهبری پرده از طراحی دشمنان منطقه برداشتند

حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظ امنیت را مسئولیت مقدس و حساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برشمردند و با اشاره به طراحی دشمنان برای سلب امنیت از برخی کشورهای منطقه، گفتند: دلسوزان عراق و لبنان بدانند اولویت اصلی آنان، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز بدانند مطالبات بحق آنها فقط در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تامین است. فرمانده کل قوا یکی از عرصه های سرافرازی ارتش را پشتیبانی از جبهه مقاومت در سال های اخیر دانستند و خاطر نشان کردند: این نقش آفرینی مهم در آینده و در وقت خودش اعلام خواهد شد.ایشان تحول در سازماندهی و در تاکتیک های عملیاتی و در فکر و فرهنگ و جهت‌گیری‌ها را از دیگر ویژگی های بارز ارتش جمهوری اسلامی خواندند و سپس در خصوص وظایف آینده نیروهای مسلح از جمله ارتش، نکاتی را بیان کردند.رهبر انقلاب اسلامی به تبیین مختصات یک ملت آزاده پرداختند و گفتند: ملتی که آزادانه اراده، و آزادانه عمل کند و منافع حقیقی خود را به‌درستی تشخیص دهد و با استقلال، اراده و عمل، آن منافع را تامین کند، یک ملت آزاده است.حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از مختصات ملت آزاده را «تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن» خواندند و افزودند: یکی از برنامه های دشمن، تغییر محاسبات مسئولان و مؤثران فکری و همچنین آحاد مردم است تا منافع حقیقی و ملی خود را نتوانند به‌درستی تشخیص دهند.ایشان با تأکید براینکه تخریب محاسباتی مسئولان و مردم، همچون وارد کردن بدافزار به یک سیسستم رایانه ای و دستکاری اطلاعات و وارد کردن اطلاعات غلط است، خاطرنشان کردند: گاهی اوقات دشمن در رایانه عمومی مدیریت یک کشور و در اندیشه و محاسبات آنها اثر می‌گذارد اما یک ملت آزاده هیچگاه از این اقدام تأثیر نمی پذیرد و شجاعانه به‌دنبال منافع ملی خود می رود.رهبر انقلاب اسلامی لازمه تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن را «بصیرت» دانستند و تأکید کردند: اگر چشم باز و هوشیاری نباشد، نه می توان منافع حقیقی و راه رسیدن به آن را تشخیص داد و نه می توان فردی را که باید این بار بزرگ را به‌دوش بکشد، به‌درستی شناخت.حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه اگر این مختصات وجود داشته باشد، ملت به نتایج مطلوبی خواهد رسید، گفتند: همه آحاد مردم به‌ویژه نیروهای مسلح باید احساس تکلیف کنند و مراقب باشند که دشمن در محاسبات فکری آنان تأثیرگذار نشود.ایشان سپس در جمع‌بندی مباحث مطرح شده چند نکته را بیان کردند: ۱- به دشمن نباید اعتماد کرد و نباید به او خوش‌بینی ساده لوحانه داشت. ۲- نباید لحظه ای از تحرکات دشمن چشم برداشت و غافل شد. ۳- نباید دشمن را ناتوان و حقیر شمرد، بلکه باید آن را در اندازه‌های خود شناخت و برای مقابله آماده بود. ۴- نباید به پیروزی‌ها غرّه شد، چرا که یک لحظه غفلت می تواند همانند جنگ احد، پیروزی را تبدیل به شکست کند حتی با حضور پیامبر(ص) در میدان.فرمانده کل قوا در خصوص حفظ عوامل پیروزی یک مأموریت ویژه برای نیروهای مسلح بیان کردند و افزودند: نیروهای مسلح باید مراقب فتنه باشند و آرایش و آمادگی های لازم را برای مقابله با فتنه داشته باشند، زیرا طبق فرموده خداوند متعال در قرآن، فتنه از کشتار و قتل نیز بدتر است.

ایران به جمع نیروهای مسلح مجهز به «پهپادهای دست پرتاب» پیوست

جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله سازندگان نسل های پیشرفته پهپادهای دست پرتاب است و در کنار پرنده های پرسابقه ای مانند خانواده پهپادهای مهاجر و ابابیل و شاهد و نیز نمونه های دوربرد و راهبردی مانند شاهد-۱۲۹ و فطرس که توسط صنایع دفاعی با سابقه کشور تولید می شوند، بازار و عرصه های رو به گسترش هواپیماهای بدون سرنشین کوچک سبب شده تا پهپادهای جدیدی شرکت های خصوصی یا نهادهای همکار با صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان تولید شوند که برای عملیات های شناسایی یا به عنوان پرنده هدف توسعه یافته اند.پهپادی که اخیرا برای یگانهای عملیاتی و اطلاعاتی نزاجا وارد خدمت شده فرپاد نام دارد. این پهپاد را می توان اولین سامانه دست پرتاب در این کلاس برشمرد که رسما اعلام می شود وارد خدمت یگان های نیروی زمینی ارتش شده است. فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره این پهپاد گفته است: "این سامانه پهپادی دیگر در حوزه تحقیقاتی نیست، چراکه تست‌های میدانی آن انجام شده و در حوزه عملیاتی در اختیار یگان های نزاجا قرار گرفته است. معمولا در این پهپادها از موتورهای الکترونیکی استفاده می شود که یکی از اصلی ترین مزایای آنها کم صدایی آنها می باشد که در بحث فعالیت پنهان و مخفیانه پرنده های مذکور در مناطق خاص بسیار مهم خواهد بود. در مورد مکانیزم فرود این نوع پهپاد نیز اطلاعات خاصی به دست نیامدع اما معمولا این کلاس از پرنده های بدون سرنشین یا دارای چتر و یا بالشتک های هوا هستند که در درون بدنه قرار داشته و در زمان فرود باز می شود و پهپاد روی آن فرود می آید و یا با اصابت نرم به زمین، قطعات مختلف از نقاط مشخصی از هم جدا شده که پس از جمع آوری دوباره قابلیت سر هم شدن و پرواز مجدد را دارند.

آمریکا تحریم عربی-آمریکایی را فعال کرد

برای نخستین بار، آمریکا به همراه شش کشور عربی یک بسته تحریمی مشترک علیه نهادهای ایرانی اعمال کردند.۲۵ نهاد و شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در تازه‌ترین دور فشارهای آمریکا علیه ایران توسط وزارت خزانه داری این کشور و شش کشور عربی امارات، بحرین، کویت، قطر، عربستان و عمان تحریم شدند که این نوع تحریم مشترک در نوع خود بی سابقه به شمار می رود. لازم به ذکر است که این ۲۵ نهاد قبلا توسط خزانه داری آمریکا تحریم شده بودند.طبق ادعای دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم های تازه اعمال شده، شبکه مالی بسیج را هدف قرار گرفته است که یکی از بازوهای سپاه پاسداران محسوب می شود. طرف آمریکا مدعی شده است که این شبکه مالی از اقدامات خشونت‌بار حمایت می‌کند.به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، شماری از نهادهای تحریمی دارای روابط بازرگانی با طرف های خارجی در آسیا و اروپا هستند. در نتیجه تحریم‌های امروز، تمامی اموال و منافع مربوط به این اشخاص در آمریکا یا حوزه قلمرو اختیارات آن بلوکه شده و به دفتر کنترل دارایی خارجی گزارش خواهد شد. همچنین کلیه اشخاص آمریکایی از معاملات با این اشخاص صراحتا منع شده‌اند.آمریکا هشدار داده است که اشخاصی که امکان تراکنش مالی قابل توجهی برای این اشخاص فراهم کنند و یا خدمات مالی قابل توجهی به این اشخاص ارایه دهند، خود مشمول اعمال مقررات تحریمی آمریکا خواهند بود.

بانوی مبارز انقلاب درگذشت

فرزند آیت الله طالقانی و از بانوان مبارز انقلاب در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.مرحومه اعظم طالقانی که در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، شامگاه چهارشنبه ۸ آبان دار فانی را وداع گفت. محمدرضا اعلایی طالقانی برادر اعظم طالقانی در گفت وگو با ایرنا خبر درگذشت وی را تأیید کرد. سطح هوشیاری این بانوی مبارز در روزهای اخیر به پایین ترین حد خود رسیده بود. دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی از بامداد پنجشنبه گذشته (دوم آبان) به علت عارضه مغزی در بخش آی. سی. یو بیمارستان پارس بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داشت.مرحومه اعظم طالقانی به عنوان یکی از مشهورترین فعالان زن در ایران معاصر شناخته می شود. او دختر آیت الله سیدمحمود طالقانی است؛ بانویی که نه تنها شاهد مبارزات پدرش بود، بلکه خودش نیز بارها طعم تلخ زندان رژیم پهلوی را چشید.اعظم طالقانی در اوج جوانی به واسطه مبارزات خود و پدرش، زندگی پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاد.  در جریان همین مبارزات پدرش بود که با امام خمینی(ره) آشنا شده و بعد از آن، خود نیز وارد مبارزه می شود.  در دهه ۴۰ خورشیدی تعدادی از مبارزان دستگیر و اعدام شدند که اعظم طالقانی پیگیر وضع این افراد بود تا اینکه در ۱۳۵۲ خورشیدی به دانشگاه رفت و دو سال بعد، یعنی در سال  ۱۳۵۴ خورشیدی برای نخستین بار به وسیله رژیم پهلوی دستگیر شد.  وی تا سال ۱۳۵۶ در زندان های اوین و قصر زندانی بود؛ یعنی درست در همان زمانی که پدرش نیز در زندان به سر می برد. به گفته مجتبی طالقانی، اعظم را دستگیر، محکوم و تهدید به اعدام کردند تا به آقا فشار بیاورند اما فشارها مؤثر نبود.  اعظم طالقانی در کنار مبارزه های سیاسی، به فعالیت در حوزه زنان نیز علاقه داشت و به تبعیت از پدرش تشکلی نیز در همان سال های نخست پیروزی انقلاب در راستای دفاع از حقوق زنان تأسیس کرد.  در یکم خرداد ۱۳۶۹ خورشیدی مرامنامه و اساسنامه این تشکل به تصویب مجمع عمومی و سپس کمیسیون احزاب در وزارت کشور رسید و در چهارم آذر ۱۳۷۱ خورشیدی پروانه تأسیس دریافت کرد.مرحومه اعظم طالقانی در دوره نخست مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد و در همین دوره نیز پیگیر حقوق زنان بود و حتی دیدارهایی با امام خمینی(ره) داشت.وی در سال های پس از انقلاب اسلامی، همچنین مدیر مؤسسه اسلامی زنان که یک NGO در حوزه زنان به شمار می رفت و فعالیت‌های فرهنگی و زیست محیطی با همکاری سازمان ملل را انجام می‌داد، بود. او مدیر عامل تعاونی زنان نجم را نیز بر عهده داشت که در زمینه اشتغال‌زایی زنان فعالیت می‌کرد و او سال هاست که با همکاری محمد مهدی جعفری، آثار به یادگار مانده از پدرش را که شامل تفاسیر قرآنی است در مجموعه‌ای با نام قراآن در صحنه گردآوری کرد.طالقانی در مقطعی، نشریه پیام هاجر را منتشر کرد که بعد از دوم خرداد ۱۳۷۶ خورشیدی، انتشار آن به صورت هفتگی شد و در دوره توقیف مطبوعات به محاق توقیف رفت. وی در سال های گذشته، دوباره مبادرت به انتشار نشریه‌ای با عنوان پیام ابراهیم کرد که تلاش داشت تا در آن به تبیین اندیشه‌های آیت الله طالقانی بپردازد.اعظم طالقانی به عنوان نخستین زن، کاندیدای ریاست جمهوری نام گرفته است. وی برای نخستین بار در ۱۳۷۶ خورشیدی نامزد ریاست جمهوری شد اما صلاحیتش تأیید نشد. او در سال های متمادی و تاکنون در تلاش بوده است تا تابوی حضور زنان در مناصب مهم مملکتی را بشکند و در همین راستا، دیدارهای زیادی نیز با علمای قم در خصوص تفسیر واژه «رجل سیاسی» داشته است.

سه جلد قرآن نفیس با حضور آیت‌الله جوادی آملی رونمایی شد

سه جلد قرآن نفیس کتابت شده توسط سید علی‌اصغر موسویان هنرمند ایرانی، در آیینی با حضور آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در قم رونمایی شد.سید علی‌اصغر موسویان در حاشیه این آیین گفت: این سه اثر، بیست و هشتمین، بیست و نهمین و سی‌امین اثر هنری این‌جانب است که با حضور این مرجع تقلید رونمایی شد.وی افزود: در یکی از آثار، کل قرآن در برگه آچار و با خودکار و خط شکسته‌نستعلیق در ۲۵۰ صفحه، کتابت شده است، اثر دیگر، قرآنی با ترکیبی از خط نسخ و ریحان است که در تعداد ۶۰۰ صفحه و با وزن تقریبی ۲۰کیلوگرم کتابت شده است و اثر سوم هم که فلزی است و کل قرآن در آن حک‌شده است.وی گفت: یکی از ویژگی‌های این اثر این است که نام مبارک خداوند و چهارده معصوم در دل کار آورده شده تا در کنار هم بودن قرآن و عترت را برسانیم.این هنرمند بیان داشت: در این کار هنری اسلامی از دو هنر حکاکی و خوشنویسی استفاده‌شده و کل قرآن در ۳۲ صفحه به‌صورت سوزن فولادی بر صفحه فلزی چاپ‌شده است.

آمریکا معافیت تحریمی هسته‌ای با ایران را تمدید کرد

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که آمریکا قصد دارد به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه دهد تا به همکاری با تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه دهند.به گفته این دو منبع که نخواستند نامشان فاش شود، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با صدور معافیت از تحریم‌هایی که همکاری شرکت‌های غیرآمریکایی با سازمان انرژی اتمی ایران را ممنوع می‌کند، به این شرکت‌ها اجازه دهد به همکاری‌های خود ایران ادامه دهند.دولت آمریکا ۳۱ ژوئیه (نهم مرداد) معافیت ۹۰ روزه‌ای را برای ادامه همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران صادر کرد. شبکه بلومبرگ جمعه گذشته گزارش داد در حال حاضر بحث‌هایی برای تمدید آن جریان دارد.ترامپ اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌هایی که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند. دولت آمریکا همچنین تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرده است. اقدام دولت ترامپ با مخالفت‌های گسترده‌ای مواجه شد.اروپایی‌ها هر چند وعده داده بودند زمینه را بر همکاری شرکت‌های خود با ایران و حفاظت از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا فراهم می‌کنند اما هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند.از همین رو، ایران در سه گام تعهدات خود را در برجام کاهش داده است. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: گام چهارم طراحی شده است. برخی موارد که از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.

اولتیماتوم‌های مبارزه با پولشویی به بانک‌ها اعلام شد

بانک مرکزی آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی را ابلاغ کرد که بر این اساس، تشکیل واحد مبارزه با پولشویی در بانک‌ها و موسسات اعتباری الزامی شده است.طبق اعلام بانک مرکزی، قانون مبارزه با پولشویی بنابر مقتضیات و شرایط جدید در سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب رسـید که بر این اساس اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور نیز ضروری شد تا طبق آخرین استانداردها و رهنمودهای مراجع بین‌المللـی فعال در زمینه مبارزه با پولشویی تدوین شود.بنا به همین ضرورت، آیین‌نامه جدید قانون مبارزه با پولشویی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مرتبط تدوین و پس از تصویب در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم و انجام سایر تشریفات قانونی نهایتاً ۲۱ مهر ماه در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

مجلس فراری ها را زیر ذره بین برد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر سازوکار اعطای یارانه و اخذ مالیات در کشور به نفع طبقات برخوردار است و این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی در کشور شده است. ما به جای اینکه مالیات و درآمد را بر اساس سرانه تقسیم کنیم، بر اساس میزان برخورداری تقسیم کردیم. یعنی هر کسی هر چقدر امکانات و توانمندی بیشتری دارد به همان میزان از بیت المال سهم بیشتری می برد. رقم فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

اقدامات احتمالی گام چهارم مشخص شدند

یک نماینده سابق مجلس به تشریح اقدامات احتمالی ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی پرداخت. منصور حقیقت پور در پاسخ به این پرسش که برداشتن گام چهارم در زمینه کاهش تعهدات برجامی تا چه اندازه می‌تواند ۱+۵ و سایر کشورها نسبت به همکاری و تعاملات با ایران ترغیب کند، اظهار کرد: در خود چهارچوب برجام اقدامات پیش‌بینی و طراحی شده که برای همین موارد می‌توان به آن رجوع کرد. ضمن این که در ماده واحده مربوط به تصویب مشروط برجام در مجلس نیز دست دولت برای مقابله به مثل در صورت عدم تعهد سایر کشورها به برجام بازگذاشته شده است و ما در آن زمان در مجلس اجازه دادیم که دولت بتواند در این زمینه به راحتی اقدام متقابل داشته باشد. وی افزود: اقداماتی نظیر همین موضوع R. and D. می‌تواند تداوم یابند و نیز احیای مجدد راکتور خنداب هم در گام چهارم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: بر خلاف فضاسازی‌های گروه‌های سیاسی در زمان تصویب برجام در مجلس ما برای برداشتن قلب راکتور خنداب طوی عمل کردیم که الان اگر دولت بخواهد در زمینه احیای مجددا آن اقداماتی انجام دهد ظرف شش ماه می‌تواند آن را به حالت قبل بازگرداند. همچنین سطح غنی سازی را می‌توانیم تا ۱۹۰ هزار سو افزایش دهیم و نیز برای نیروگاه‌های کشور مانند راکتور خنداب، تهران و نیروگاه اتمی بوشهر سوخت لازم را فراهم سازیم.حقیقت پور در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم در کاهش تعهدات برجامی خود در گام چهارم به آن اشاره کنیم این است که دست ما برای کم کردن نظارت نمایندگان شورای امنیت و کارشناسان آن‌ها باز است که این موضوع نیز می‌تواند برای ما مورد توجه قرار گیرد. این نماینده سابق مجلس با بیان این که ما می‌توانیم سطح اقدامات خود را از آن چه که بیان شد بالاتر هم ببریم، اظهار کرد: در این زمینه این اختیار با مسئولان مربوطه است که با توجه به تجربه و توانمندی‌های که دارند می‌تواند گام چهارم را به درستی بردارند و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که لازم است حتما گام چهارم را برداریم.

موج سواری آرامکو علیه ایران کلید خورد

منابع رسمی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو مدعی اند که ایران به عنوان مظنون حمله به تأسیسات نفتی این کشور در ماه سپتامبر عملیات خود را با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل انجام داده است. جو مِنشن، سناتور دموکرات که دو هفته پس از وقوع حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان به این کشور رفته و پس از بازدید از بقایای حملات با مقام‌های ارشد شرکت آرامکو دیدار و گفت‌وگو کرده، با حضور در مجمع مدیران شرکت‌های زیربنایی منطقه آمریکای شمالی در واشنگتن مشاهدات و ارزیابی خود را با آنها به اشتراک گذاشت. هفته‌نامه واشنگتن اگزمینر به نقل از منشن نوشت، نقشه‌های ماهواره‌ای تأسیسات نفتی عربستان چنان واضح بوده که شناسایی اهداف بسیار دقیق برای حمله، کار دشواری نبوده است. سناتور ایالت ویرجینیای غربی افزود: «پس از مشاهده فیلم حملات موشکی انجام شده از مقام‌های آرامکو پرسیدم که آیا مطمئن هستند که پیش از حمله یک عملیات جاسوسی دقیق در تأسیسات نفتی آنها انجام نشده، چون که شواهد گویای وجود اطلاعات دقیق از مختصات تاسیسات و بخش‌های پیچیده آن بود.» آقای منشن ادامه داد: «مقام ارشد آرامکو در پاسخ گفت که اگر چنین احتمالی وجود داشت حتما می‌گفتیم ولی همه این اطلاعات با دقت بسیار بالا در گوگول و نقشه‌های گوگل ارث قابل دسترسی است.» سناتور دموکرات سپس از امنیت تاسیسات آمریکا در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد و گفت که با وجود تصاویر و اطلاعات دقیق و محافظت نشده در نقشه‌های گوگل، جاسوسی در جهان ساده‌تر شده و «اغراق نیست که بگوییم دیگر هیچ نقطه امنی در جهان وجود ندارد.»

شیب سالمندی کشور تند تر شد

فاتح با اشاره به تغییر الگوی جمعیتی در کشور اظهار کرد: آمارها حاکی از این است که در سال‌های آینده نسبت جمعیت سالمند به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا می‌کند و کشور ما تا سال 1420 رشد بالای جمعیت سالمند در دنیا را خواهد داشت.وی تاکید کرد: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوبی این نیاز سال‌های آینده را شناسایی کرده و به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و مواجهه با چالش افزایش جمعیت سالمند در آینده از طریق انجام طرح‌های تحقیقاتی در زمینه تغییر در سبک زندگی افراد است.وی خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر بتوانیم زندگی افراد را به سمت سبک زندگی سالم پیش ببریم، در آینده جمعیت سالمند سلامت‌تری خواهیم داشت که بار بیماری و از کار افتادگی که در آینده تحمل می‌کنند، دستخوش تغییر خواهد شد.

فرونشست‌ها نقشه مرگ تدریجی کشور را کشیدند

رئیس سازمان نقشه برداری گفت: فرونشست وابسته به تغییرات سطح سفره‌های آب زیرزمینی است و این تغییر ارتفاع یعنی منابع آب در حال کاهش است و سرزمین ما دچار مرگ تدریجی می‌شود، زیرا با از دست دادن آب ظرفیت خاک به صفر می‌رسد و جهت شیب کاهش پیدا می‌کند. شفیعی در برنامه بازدید میدانی از مناطق تحت تاثیر پدیده فرونشست برای نمایندگان مردم تهران در مجلس اظهار داشت: امروزه ضرورت دارد پدیده فرونشست را بشناسیم تا برای آن بهترین راه حل را ارائه کنیم.وی در سازمان نقشه برداری اظهار داشت: در همه دنیا تغییرات ارتفاعی جزو ماموریت‌های سازمان‌های نقشه برداری است. در ایران نیز سازمان باید وضعیت ارتفاعی نقاط را بررسی کند، بنابراین در بندر شهید رجایی نقطه صفر ارتفاعات را داریم و بر مبنای آن ارتفاعات سایر نقاط را بررسی می‌کنیم.شفیعی تصریح کرد: مدل ارتفاعی رقومی که در نظر گرفته شده دقت آن بین ۵ و ۱۰ متر دارد و در حوادثی مثل سیل گلستان و خوزستان مدل حرکت سیلاب را پیش‌بینی کردیم و با مدل ارتفاعی زمین می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.رئیس سازمان نقشه‌برداری عنوان کرد: در مدل ارتفاعی به خصوص در دشت‌ها ضعف داریم و امکانات حاضر کفایت این بحران‌ها را نمی‌دهد و باید به این مولفه به خوبی پرداخته شود.وی تصریح کرد: داده‌های سازمان دقیق است و در زمینه فرونشست آمار و ارقام در رسانه‌ها مورد تایید ما نیست .شفیعی اظهار داشت: تهران مهمترین منطقه فرونشست با توجه به نرخ فرونشست و جمعیت زیاد آن است

ایران طوفان حملات سایبری را دفع کرد

وزیر ارتباطات در کنفرانس امنیتی مونیخ گزارش کرد که ایران ۳۳ میلیون حمله سایبری را در یک سال گذشته دفع کرده است.به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در جلسه صبحانه کاری کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع امنیت سایبری با اشاره به اینکه تهدیدات سایبری امروز امنیت شهروندان و طیف گسترده‌ای از خدمات مربوط به زندگی شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات را از طریق سامانه دژفا ارتقا داده است و از همین توانسته ۳۳ میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع کند.وزیر ارتباطات یکجانبه گرایی و توسل به تحریم را تهدیدی علیه امنیت بین المللی در عرصه سایبری دانست و استفاده از مکانیزم‌های چندجانبه گرایانه را راه حل مشکلات امنیت سایبری در جهان توصیف کرد.آذری جهرمی با اعلام مشارکت و حمایت ایران از روند مباحثات موسوم به «گروه باز» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ایران به نقش آفرینی موثر خود در شکل دهی به ابتکارات بین المللی در این عرصه ادامه می‌دهد.

مالزی حساب‌های ایرانیان را مسدود کرد

مسدود شدن حساب‌های بانکی ایرانیان در کشورهای مختلف امر تازه‌ای نیست. اما اخیرا بانک‌های مالزی ناگهان تصمیم گرفتند حساب‌های بانکی ایرانی‌های ساکن این کشور را مسدود کنند.آمارها حاکی از سکونت حدود ۱۰ هزار ایرانی در مالزی دارد که بیشتر آن‌ها در کوالالامپور مستقر هستند. اخیرا بانک‌های این کشور به بسیاری از آن‌ها یک ماه فرصت داده‌اند تا پول‌هایشان را از این بانک‌ها خارج کنند.استدلال این بانک‌ها اقدام بر اساس قوانین تحریمی آمریکاست، اما اینکه چرا اخیرا چنین تصمیمی گرفته شده مشخص نیست. "بستن فله‌ای" حساب‌های بانکی ایران در مالزی موضوعی است که سفارت ایران در کوالالامپور نیز به صورت غیر رسمی و توسط یکی از کارمندانش تایید کرده است.یک ایرانی ساکن مالزی که استاد دانشگاه است و بعد از ۱۴ سال حسابش در مالزی بسته شده است، درباره بستن فله‌ای حساب‌های بانکی ایرانیان در مالزی به خبرنگار رویترز گفته است که بانک‌های مالزی طوری عمل می‌کنند که گویا «کاتولیک‌تر از پاپ» هستند. اشاره او به دسترسی ایرانیان ساکن آمریکا به حساب‌های بانکی خودشان است.

عناصر حرمت شکن فرقه ضاله بهائیت بازداشت شدند

همزمان با برگزاری مراسمات شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع)، تعدادی از عناصر تشکیلاتی فرقه ضاله بهائیت که مبادرت به برگزاری جشن سالگرد یکی از بزرگان این فرقه ضاله در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) کردند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) سازمان اطلاعات سپاه فجر فارس دستگیر شدند.بهائیان دستگیر شده در این عملیات  ضمن حرمت‌شکنی در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام در حال برگزاری جشن تولد سرکرده فرقه به صورت مخفیانه در سطح شهر شیراز بوده اند.فرقه ضاله بهائیت و عناصر تشکیلاتی این فرقه طبق فرامین مرکزیت فرقه موسوم به بیت العدل با هدف قراردادن اصول مذهب تشیع، همواره سعی داشته است که  مانع از گسترش آموزه‌های اسلام ناب محمدی در سطح جهان شود،  تا امکان تکرار جنبش‌ های مذهبی در سراسر دنیا از میان برود. در همین راستا عناصر تشکیلاتی فرقه درصددضربه زدن به دین مبین  اسلام و ازبین بردن خصلتهای ضداستکباری وظلم ستیزآن در میان عموم جامعه بوده اند و هدف طراحان این فتنه، تلاش برای شکستن کیان و اقتدار ملی و مذهبی ایران بوده است. در راستای برخورد با عناصر فرقه ضاله بهائیت و ممانعت از تحقق اهداف و تامین منافع شوم بیگانگان در داخل کشور و جلوگیری از بازسازی هرم تشکیلات جاسوسی این فرقه ضاله که تحت حمایت رژیم صهیونیستی در صدد نفوذ در میان مسلمانان می باشند، نامبردگان توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) سازمان اطلاعات سپاه فجر فارس دستگیر شده اند.

آمریکا برای مقابله با ایران بودجه اختصاصی تصویب کرد

دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که در بودجه سال مالی جدید این کشور (۲۰۲۰) منابعی برای مقابله با آنچه نفوذ ایران در خاورمیانه خوانده شده، در نظر گرفته شده است.شنکر در این جلسه مدعی شده است که سه تهدید کلیدی علیه منافع امنیتی‌ کشورش در منطقه شامل آنچه نفوذ مخرب ایران در خاورمیانه و فراتر از آن خوانده است و  معضل تروریسم، به خصوص تهدیدهای ایجاد شده از سوی داعش و القاعده و رشد نفوذ چین و روسیه می‌شود.بر این اساس، در بودجه مالی سال ۲۰۲۰ آمریکا ۶.۶ میلیارد دلار برای پیشبرد منافع آمریکا در منطقه در نظر گرفته شده است.

خط کش دولت نفت را از  بودجه 99 کنار زد

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای گفت: منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد و صرفا منابعی که از نفت تحصیل می‌شود برای تحقق طرح‌های عمرانی استفاده خواهیم کرد. طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود ۶۶ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای طرح‌های عمرانی از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. با لغو تحریم‌های نفتی، احتمالا درآمد نفتی به میزان ۱۴۲ هزار میلیارد تومان نصیب ایران خواهد شد.در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که آمریکا سرانجام از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم‌ها علیه کشورمان در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. تحریم‌های نفتی شاید مهمترین بخش تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بود به این دلیل که آمریکا به دنبال به صفر رساندن درآمدهای ایران از ناحیه صادرات نفت بود. این موضوع باعث می‌شد تا بودجه ایران که وابستگی جدی به درآمدهای نفتی داشت با کسری بودجه قابل توجهی رو به رو شود.از همین روی، رهبر انقلاب در آذر ماه سال گذشته از دولت خواست که اصلاحاتی را در لایحه بودجه سال ۹۸ ترتیب دهد تا میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد.دولت نیز در مدت زمان کوتاه اصلاحاتی را در لایحه بودجه ۹۸ انجام و آن را به مجلس تقدیم کرد. اصلاحات صورت گرفته در بودجه سال ۹۸ گویا نظرات رهبر انقلاب را تأمین نکرد و علی لاریجانی رئیس مجلس طی مصاحبه‌ای در هفدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد: مقام معظم رهبری دستور دادند که ظرف چهار ماه آینده اصلاح ساختاری در کشور صورت گیرد، شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد. همچنین وی طی مصاحبه دیگر گفت: رهبری فرمودند: بودجه کشور در شرایط تحریم‌ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مود توجه قرار گیرد. به علاوه تدوین بودجه بر اساس کاهش هزینه‌ها و قطع وابستگی بودجه به نفت از موارد تاکیدی رهبر انقلاب است.

جروزالم پست به نمایش قدرت ایران اعتراف کرد

در حالی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرد که ناوشکن «الوند» را در قالب ماموریتی عازم آب‌های بین‌المللی کرده، یک نشریه صهیونیستی روز دوشنبه این اقدام جدید را نشانه نمایش قابلیت‌های نظامی ایران برشمرد. روزنامه «جروزالم پست» طی تحلیلی در این زمینه نوشت: «ایران به نیروی دریایی [ارتش] خود بسیار افتخار می‌کند و می‌خواهد توانایی‌های آن را به نمایش بگذارد.»بر اساس اعلام روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شصت و چهارمین ناو گروه اطلاعاتی رزمی نیروی دریایی ارتش متشکل ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بندرعباس برای انجام ماموریت دریانوردی عازم دریاهای آزاد و بین المللی شد.جروزالم پست با اشاره به انواع کشتی‌های جنگی شبیه الوند موجود در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این اقدام ایران در اعزام ناوشکن الوند به آب‌های بین‌المللی شاید با توجه به برگزاری رزمایش دریایی بزرگ آمریکا در منطقه باشد.»این روزنامه در خاتمه نوشت: ایران امیدوار است در آینده با روسیه و چین در رزمایش‌های دریایی جدید همکاری کند و آمریکایی‌ها را به چالش بکشد.چندی قبل «دریادار حسین خانزادی»  فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت که بر اساس توافقات صورت گرفته ایران و روسیه در آینده نزدیک در منطقه اقیانوس هند، دریای «مکران»، «تنگه هرمز» و «خلیج فارس» رزمایش برگزار می کنند. یک رسانه چینی نیز اخیرا به نقل از کارشناسان نظامی نوشت، برگزاری رزمایش دریایی بین ایران و چین  ارسال پیامی جهت ارعاب دشمنان است.

سازمان هواپیمایی به شرکت‌ها هشدار داد

رضا جعفرزاده با یادآوری این‌که هیچگونه افزایشی قیمتی در ایام تعطیلی هفته گذشته مطرح نبوده است، اظهار کرد:  شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند نرخ‌های اعلام شده قبلی (جدول نرخ پروازهای داخلی) مورد تایید سازمان هواپیمایی را در بلیت فروشی مد نظر قرار دهند.وی با یادآوری این‌که فروش بلیت طی هفته گذشته بر اساس دامنه‌های نرخ مورد تایید سازمان هواپیمایی انجام شد، ادامه داد:‌در صورت مشاهده هرگونه تخلف، سازمان هواپیمایی کشوری به شدت با آن برخورد کرده است.وی با اشاره به  این‌که  به لحاظ قیمت هیچ تفاوتی بین این‌که چارتری و غیرچارتری نبوده و هیچ کدام از این دو نوع بلیت گران به مردم فروخته نشده است، افزود: برای مسیر پروازی تهران-مشهد کف قیمت 299 هزار و 400 تومان و سقف قیمت 701 هزار و300 تومان است. ایرلاین‌های داخلی به هیچ وجه اجازه ندارند بالاتر از این سقف بلیت را عرضه کنند، اما در ایام غیرپیک حتی بلیت 190 و 200 هزار تومان این مسیر به مردم فروخته شده است، یعنی پایین تر از کف تعیین شده.مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: سازمان هواپیمایی با هر گونه فروش بلیت بالاتر از سقف‌های تعیین شده برخورد کرده و در آینده نیز این کار را انجام خواهد داد.از این رو موضوع افزایش قیمت بلیت به هیچ وجه مطرح نبوده است.جعفرزاده گفت: آنچه که ممکن است مورد سئوال و شبهه ایجاد کند مربوط به قیمت بلیت در زمان‌های غیر پیک است؛ به دلیل تقاضا در این ایام ایرلاین‌ها بلیت‌ها را تا سقف‌های تعیین شده در نظر می‌گیرند  که تصور می‌شود نرخ‌ها افزایش یافته که چنین موضوعی نیست.وی همچنین اضافه کرد:‌ در ایام اربعین حسینی 1850 پرواز به نجف و بغداد طی 13 روز با وجود محدودیت ایرلاین‌های داخلی انجام شده، ضمن این‌که ترافیک بالای فرودگاه مشهد در هفته‌ای جاری حکایت از سرویس‌دهی مناسب شرکت‌های هواپیمایی به زائران امام رضا (ع) و استقبالب خوب در این زمینه دارد.

سخنگوی دولت شایعه مالیاتی را تکذیب کرد

دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد: هیچ تصمیمی درباره اخذ مالیات از سود سپرده گذاران گرفته نشده است.دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد: امشب بازهم خبری نادرست درخصوص گرفتن مالیات از سود سپرده‌گذاران در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر و موجبات برخی نگرانی‌ها را فراهم کرد.نخست اینکه هیچ تصمیمی در دولت و در وزارت اقتصاد در این خصوص اتخاذ نشده است.دوم، طرحی که در مجلس برای اختصاص یک درصد از درآمد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها برای آموزش تصویب شده، مطرح و قرار شد مراتب مخالفت دولت با این طرح به شورای محترم نگهبان منعکس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha