سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کتاب حکیم همه دان

حوزه / کتاب «حکیم همه دان» به همت حجت الاسلام غفاری قره‌باغ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، کتاب حکیم همه دان با هدف معرفی روشن و ساده از زندگی و حیات فکری ابن‌سینا، با نویسندگی و تلاش حجت الاسلام سید احمدغفاری قره‌باغ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسه ایران به چاپ رسید.

حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغ مؤلف کتاب مذکور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به اینکه «ابن‌سینا» یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام است، که علاوه بر دانش فلسفه، در دانش‌های مختلف دیگر نیز تبحر داشت، اظهار داشت: بر همین اساس، ابن سینا در جهان غرب با لقب «امیرپزشکان» شناخته شده است و کتاب قانون ابن‌سینا در طب یکی از مهمترین آثار پزشکان دنیای قدیم و یکی از مهم‌ترین کتاب‌های طبی اروپا در قرون وسطی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ابوعلی سینا در علم ریاضی و نجوم نیز جایگاهی خاص داشت و بخشی از کتاب شفا درباره ریاضیات بوده که شامل چهار بخش هندسه، علم حساب، موسیقی و هیئت است.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: نظریات و رویکردهای این فیلسوف بزرگ، تأثیر قابل توجهی بر فلسفه اسلامی و نیز فلسفه غرب در سده‌های میانه داشته است و او توانست در ساختار تفکر مشّایی، نوآوری‌های زیادی پدید آورد. کتاب‌های «شفا» و «اشارات و تنبیهات» مهم‌ترین آثار ابن‌سینـا در حکمت و فلسفـه، دایرة‌المعـارف فلسفـی محسوب می‌شوند.

وی هدف از نگارش کتاب «حکیم همه دان» را ارائه تصویری روشن و ساده از زندگی و حیات فکری ابن‌سینا دانست و گفت: کتاب حکیم همه ‌دان درصدد است تصویری روشن و ساده از زندگی و حیات فکری ابن‌سینا ارائه کند، و به همیـن منظــور به بررسی اندیشـه او در حـوزه‌هـای معـرفت‌شناسـی، هستی‌شناسی، خداشناسی و نفس‌شناسی پرداخته است.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha