سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شیخ شفیق جرادی

حوزه/ شیخ شفیق جرادی گفت:امروز کسی جرأت مقابله با گروه مقاومت حزب الله را ندارد و نتیجه آن نقش مقاومت حزب الله در مبارزه با داعشی ها است و همین باعث شده این مقاومت تبدیل به یکی از ارکان سیاسی در کشور لبنان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  شفیق جرادی پیش از ظهر امروز در نشست علمی که با موضوع تحلیل سیاسی اجتماعی شرایط کنونی عراق و لبنان در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد گفت: در لبنان در عصر جنبش و مارکسیستی، احزابی متولد شد و در دل آن، احزاب اسلامی برای مقابله با جنبش های مارکسیستی شکل گرفت.

مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: احزاب اسلامی تلاش کردند حکومت را در دست بگیرند و جامعه را برمنبای دینی اداره کنند.

وی بیان داشت: در حقیقت بعد از اشغال فلسطین به وسیله اسرائیل، شاهد تحرکاتی از سوی بعضی حزب های اسلامی بودیم که در ظاهر ادعای مخالفت با اسرائیل می کردند، ولی در باطن مدعی دوستی و عدم مخالفت با اسرائیل را دم می زدند و دنبالش بودند و مشکلات فعلی هم به دلیل همین مسئله است.

شیخ جرادی گفت: بعد از بیداری اسلامی، شاهد بیدار شدن حزب های اسلامی درمیان جنبش مارکسیستی شدیم و در همین راستا این احزاب صفوف خود را برای مبارزه با ظلم و مارکسیست شدت و محکم تر کرد.

مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: لبنان از مذاهب مختلفی مانند سنی، مسیحی و شیعه ... تشکیل شده است. در گذشته شیعه کمترین نفوذ در لبنان داشت؛ اما بعد از پیروزی انقلاب نفوذ شیعه در لبنان بیشتر و بیشتر شد، امروز کسی جرأت مقابله با گروه مقاومت حزب الله را ندارد و نتیجه آن نقش مقاومت حزب الله در مبارزه با داعشی ها است و همین باعث شده این مقاومت تبدیل به یکی از ارکان سیاسی در کشور لبنان شود.

وی بیان داشت: بعد از اعتراف آمریکا در عاجز بودن در مقابل گروه مقاومت حزب الله، به فکر تحریم علیه لبنان و حمایت از رئیس جمهور لبنان افتادند و همین مسئله بروز تشدید اختلاف، جنگ داخلی بین اقوام  و حضور مردم در خیابانها بود.

شیخ جرادی گفت: نهایتا این که سید حسن نصرالله معتقد است با ایمان و اعتقادی که به رهبری، مرجعیت و ولایت فقیه داریم هیچ مشکلی برای لبنان پیش نمی آید.

مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: ایشان معتقد است که پشتیبان حزب الله لبنان، مردم لبنان و ایران اسلامی است نه حکومت لبنان. در حال حاضر موجب عقب نشینی جبهه استکبار شده است.

مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان به اوضاع عراق پرداخت و افزود: درباره عراق باید گفت، عمده مشکل  آن نوع حکومت در آن بود که مارکسیستی بود و به مرور زمان احزاب جای پای در این حکومت پیدا کرد که از جمله آن حزب بعث و دعوه بود و توانست به مرور زمان قدرت را در دست بگیرد.

وی بیان داشت: در زمان حکومت حزب بعث و در رأس آن صدام حسین، اقداماتی علیه حوزه نجف کرد. علما را بیرون نمود و این علما وارد ایران شدند و همین علما قدرت نظامی علیه حزب بعث شدند.

شیخ جرادی گفت: بعد از جنگ تحمیلی ایران و حمله عراق به کویت، بهانه ای برای آمریکا شد تا به عراق حمله کند و عراق را از آن خودش کند. ازاینجا دوباره شاهد نقش علما در عراق هستیم. این عالمان دین وقتی وارد عراق شدند،ارتباط خودشان را با نظام جمهوری اسلامی قطع نکردند و همه می دادند بعضی احزاب اسلامی از جمله صدر ارتباط با ایران دارد و فعالیت سیاسی می کند.

مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: بعد از ورود داعش به عراق، شاهد نقش مثبت ایران علیه آن هستیم. ایران عملا وارد جنگ  با داعش شد، از دولت عراق حمایت مالی و نظامی کرد. حشد الشعبی را راه اندازی نمود و دولت عراق به وسیله و حمایت ایران، مرجعیت و مردم توانست جلوی داعش بایستاد.

وی بیان داشت: اما به مرور زمان شاهد مشکلات و فقر در عراق بودیم و دشمنان در میان مردم عراق اشائبه ایجاد کردند که مسبب اصلی مشکلات عراق ایران است.

شیخ جرادی گفت: وضعیت منطقه بعد از پیروزی برداعش و با حضور محور مقاومت و بروز مشکلات اقتصادی و اعتراضات مردمی جبهه استکبار را بر آن داشت از این فرصت استفاده کند تا فتنه را آغاز نموده تا بتواند پای ایران را از عراق قطع کرده و در نهایت گروه و محور مقاومت را از بین ببرد.

مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان افزود: در این رابطه نباید از نقش مرجعیت شیعه در عراق به سادگی گذشت. آیت الله سیستانی در بیانیه خود  از رفع مشکلات اقتصادی و از بین بردن فقر و وضعیت بدمعیشتی حمایت کردند. در ادامه ایشان خواستار حضور مردم در خیابان ها شدند و تأکید کردند که مردم دشمن و دوست را بشناسند. ایران دشمن عراق نیست. دشمن،‌ جبهه استکبار است.

وی بیان داشت: ایران کشور اسلامی و عراق هم کشور اسلامی است و این دو کشور اسلامی دنبال تخریب هم دیگر نیستند و در عین حال باید جلوی فتنه از طریق فضای مجازی را گرفت که دائم در صدد تشدید اختلاف بین ایران و عراق از طریق پخش کلیپ های در مورد کتک زدن یک ایرانی بدست عراقی است.

شیخ جرادی گفت: باید دولت ایران به نوعی جلوی این فضای مجازی را بگیرد که با پخش این نوع کلیپ ها دنبال ایجاد فتنه علیه دو کشور می باشند..

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha