جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 سلسله جلسات اخلاق آیت الله ناصری در مسجد کمرزین اصفهان

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: آن رزقی که دنبال شما می‌آید، حلال و طیب و طاهر است، اما آن رزقی که شما دنبال آن می‌روید، مواظب باشید حلال باشد، چون ممکن است راه برای تحصیلش حرام یا حلال باشد، باید مراقب بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری دولت آبادی، پیش از ظهر امروز در جمع اقشار مردم پیرامون مباحث اخلاقی اظهار کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرماید «یَا بُنَیَّ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ یَطْلُبُکَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ»؛ رزق، بر دو نوع است؛ رزقی که تو آن را طلب می‌کنی و رزقی که او تو را طلب می‌کند که اگر تو به سراغ او نروی، او خودش به سراغت خواهد آمد.

وی ادامه داد: آن رزقی که دنبال شما می‌آید، حلال و طیب و طاهر است، اما آن رزقی که شما دنبال آن می‌روید، مواظب باشید حلال باشد، چون ممکن است راه برای تحصیلش حرام یا حلال باشد، باید مراقب بود.

آیت الله ناصری افزود: منظور از اینکه خدا رزق همه را تضمین کرده ممکن است این باشد که اقتضای آن را در وجود همه قرار داده، ولی باید خودشان تلاش کنند تا به فعلیت برسد.

وی بیان کرد: قوه را خدا داده، باید تلاش کنیم تا به فعلیت برسد؛ به تعبیر دیگر استعداد را خدا داده، ولی باید تلاش کنیم تا به شکوفایی برسد، مثال: اقتضای علم در وجود همه هست؛ لکن بعضی‌ها می‌روند دنبال آن و این اقتضا را به فعلیت می‌رسانند، عالم، مهندس، دکتر می‌شوند و بعضی‌ها هم ادامه تحصیل نمی دهند، مثال دیگراقتضای رشد و تهذیب، در همه هست، همه می‌توانند  از اولیاء الله بشوند، این اقتضا در وجود من هست؛ اما دنبال آن نرفتم، خودم عقب افتادم، ما اقتضای آن را به شما دادیم، هم در امور مادی ومالی وهم در معنویات، ولی شما دنبال آن نرفتید.

زبان خیر نشانه شیعه

استاد اخلاق تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند« متقین، اهل فضائل هستند، یعنی شیعیان امیرالمؤمنین زبانشان همیشه به خیر، جاری است، هر چه بگویند، خیر است، حرف که می زنند، زیر و رو ندارد، منافقانه حرف نمی زنند حقیقت را می گویند».

وی ابراز کرد: اگر می خواهی سلمان زمان خود بشوی، اینطور باش، ممکن است معنای دیگری هم برای «منطقهم الصواب» باشد؛ مراد از منطق، فقط سخن گفتن نباشد، بلکه منظور از منطق همه کارها باشد، یعنی نه تنها حرف زدن آن‌ها مطابق واقع است، بلکه روش آن‌ها، کارهای روز مره شان، مشی آن‌ها مطابق واقع است، به عبارت دیگر، بنده خدا هستند، رسیدن به مقام بندگی، خیلی مهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha