جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ انقلاب اسلامی فرهنگ حسینی و عاشورایی را در جامعه دینی زنده کرد و فضای لجن آلودی که جامعه طاغوتی به وجود آورده بود و مردم در لجنزاری از گناه و فساد گرفتار شده بودند را تبدیل به فضای ذکر و دعا و معنویت و اخلاق کرد.

خبرگزاری « حوزه » - بجنورد/ بیانیه گام دوم را می‌توان در یک نگاه کلان «دایرة‌المعارف» انقلاب اسلامی نامید؛ زیرا در این بیانیه مهم ترین و سرنوشت سازترین حوادث و رخدادهای پیش از انقلاب و شکل‌گیری آن و رخدادهای پس از آن و تحولات تاریخی و تأثیرگذاری آنها در ایران و جهان و نیز معجزات این پدیده بزرگ و برکات و دستاوردهای آن سخن به میان آمده است.

این کمترین بر آن شدم تا با استخراج واژه‌ها و سرفصل‌های این منشور حکیمانه و شرحی اندک بر آن‌ها از این زاویه توجه همگان را به محتوای سرشار از نکته‌های حکیمانه و رهنمودهای راهگشای این بیانیه جلب نمایم.

بیشتر بخوانید:

درنگی در بیانیه گام دوم انقلاب| بخش اول

ازاین‌رو در قالب حروف الفبا به شکل موضوعی به موضوعات گوناگون بیانیه اشاره‌ای گذرا خواهم داشت، امید است مورد استفاده و توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

بخش های اول تا چهارم این نوشتار پیش از این ارائه شد آنچه در پی می آید ادامه سخن و سرفصل های مربوط به حروف «ذ» و «ر» در بیانیه گام دوم انقلاب است.

«ذ»

ذکر و دعا (از عوامل گسترش معنویت )

 انقلاب اسلامی فضای معنوی را گسترش داد و محیط اخلاقی را ایجاد کرد در این فضای جدید بسیاری از آموزه‌های دینی رونق یافت و بازخوانی شد؛ ازجمله می‌توان به عنصر دعا و ذکر اشاره کرد.

 استقبال پرشور مردم و به‌ویژه جوانان از دعای عرفه و اعتکاف و دعای کمیل و مانند آن دلیل روشنی بر گسترش این فضای ربانی و معنوی است، در دفاع مقدس نیز دعا و معنویت از عوامل پیش برنده و موفقیت‌آمیز بود، شب های عملیات با حضور بزرگان و با اشک چشم و ذکر و دعا قرین بود.

 مقام معظم رهبری به این دستاورد انقلاب بیشتر از بقیه دستاوردها پرداخته‌اند و در دو جای بیانیه به گونه مفصل از آنها یاد کرده‌اند:

«رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی به‌ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدت‌های جوانان در میدان‌های سخت ازجمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه برادری و ایثار همراه شد ... مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا به‌ویژه میان جوانان رونق یافت»

 این فضای معنوی و روحانی را امت ما از عاشورا و جبهه عاشوراییان آموخت آن‌گونه که در تاریخ آمده است شب عاشورا امام حسین (ع) از دشمن مهلت گرفت تا این فضای ملکوتی و معنوی را برای خود و اصحاب و یاران ایجاد کرد و به برادرش عباس بن علی (ع) فرمود:

1- «اِرْکَبْ بِنَفْسِی أَنْتَ ... اِرْجَعْ اِلَیْهِمْ فَاِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلی غُدْوَة وَ تَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ لَعَلَّنا نُصَلِّی لِرَبِّنَا اللَّیْلَةَ وَ نَدْعُوهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ، فَهُوَ یَعْلَمُ أَنِّی کُنْتُ أُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الاِسْتِغْفارِ»(1)( سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا، محمدصادق نجمی، ص 206.)

 به‌سوی آنان بازگردد و اگر توانستی همین امشب را مهلت بگیر و جنگ را به فردا موکول کن تا امشب را به نماز و استغفار و مناجات با پروردگارمان بپردازیم؛ زیرا خدا می‌داند که من به نماز و قرائت قرآن و استغفار و مناجات با خدا علاقه شدید دارم.

 انقلاب اسلامی این فرهنگ حسینی و عاشورایی را در جامعه دینی زنده کرد و فضای لجن آلودی که جامعه طاغوتی به وجود آورده بود و مردم در لجنزاری از گناه و فساد گرفتار شده بودند را تبدیل به فضای ذکر و دعا و معنویت و اخلاق کرد و امروز شاهد فرهنگ اربعین، اعتکاف، دعا، زیارت عاشورا و دعای کمیل و دیگر عوامل معنویت گستر هستیم.

«ر»

ریزش ها و رویش‌های انقلاب:

رهبر معظم: «رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزش‌ها است و دست و دل‌های امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است.»

از متن فوق چند نکته به دست می‌آید:

1-  هر انقلابی هم رویش دارد و هم ریزش.

2-  عوامل رویش‌ها چند چیز است:

الف: دل‌های امین

ب: دست‌های پاک

ج: انسان‌های خدمتگزار

و عوامل ریزش‌ها نیز:

الف: مفسدان

ب: خائنان

ج: کیسه دوختگان

همه انقلاب‌های دنیا از نعمت رویش برخوردار و به بلای ریزش گرفتار بوده‌اند. در صدر اسلام نیز سیل عظیمی به دین مبین اسلام گرویدند و گروهی در ادامه گرفتار نفاق و نفوذ شدند و از مسیر صراط مستقیم به انحراف رفتند. پس از ارتحال پیامبر نیز هم پایبندان به ولایت و وصایت وجود داشتند و هم اهل ارتیاب و ارتداد پیدا شدند. در نهضت دیگر انبیای الهی هم همین موضوع به وقوع پیوست.

 بنابراین در اصل رویش و ریزش و وجود آن در حرکت‌های انقلابی و اجتماعی به عنوان یک عامل جامعه‌شناختی تردیدی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

کنکاشی در بیانیه گام دوم انقلاب| بخش دوم

 در بیانیه گام دوم رهبر فرزانه ضمن اشاره به بیشتر بودن رویش‌ها به عوامل آن اشاره‌ای نیز دارند:

· دل‌های امین و برخوردار از آرامش و امنیت و سکینه و طمأنینه هرگز از خود تزلزل و بی‌ثباتی نشان نمی‌دهند بلکه همواره در مسیر تکاملی در حرکت و به سمت تعالی و قله‌های انسانیت و فضیلت در حرکت‌اند.

· دست‌های امین و پاک نیز این چنین‌اند، با دستی که با آن بیعت کردند و عهد بستند خیانت نمی‌کنند و حافظ انقلاب و نظام اسلامی‌اند.

·  خدمتگزارانی که شیفته خدمت‌اند و نه تشنه قدرت، همواره در حال خدمت و حسنات بیشتر برای مردم و هم‌کیشان خویش هستند، از خدمت خسته نمی‌شوند و آن را حسنه عمر خویش به شمار می‌آورند.

از سوی دیگر کسانی در جبهه ریزش‌ها قرار دارند، این‌ها کسانی هستند که در فضای فساد گفتاری، رفتاری و اقتصادی قرار گرفته و با فاسد شدن، به افساد نیز روی آوردند و مفسد شدند و در نتیجه در صف خائنان به نظام و خون شهدا جاسازی شدند و چون تشنه قدرت بودند کیسه‌های خود را برای ثروت بیشتر دوختند و از عبودیت خدا به بندگی مال و مقام گرفتار شدند.

قرآن کریم مجید با کاربرد واژه «زاد» رویش‌ها و ریزش‌ها را ترسیم کرده است:

-  رویش‌ها در نگاه قرآن:

1- «وَإِذا تُلِیت عَلَیهِم آیاتُهُ زادَتهُم إیمانًا»(1)

2- «فَاخشَوهُم فَزادَهُم إیمانًا»(2)

3- «وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدی»(3)

4- «لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکمْ»(4)

 و از سوی دیگر نسبت به ریزش‌ها می‌فرماید:

1- «وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلاَّ ضَلالاً»(5)

2- «وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارًا»(6)

3- «وَلَا یَزِیدُ الْکَافِرِینَ کُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَاراً»(7)

 و در یک آیه هم از رویش‌های قرآنی و معنوی و هم از ریزش‌ها سخن به میان آمده است.

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»(8)

درمجموع رویش‌های انقلاب بیش‌تر از ریزش‌ها بوده است، چه زیباست این آیه شریفه در مراحل رویش و دستاوردهای آن: «مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یعْجِبُ الزُّرَّاعَ»(9)؛ توصیف مؤمنان در انجیل همانند زراعتی است که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و به قدری نموّ و رشد کرده و پربرکت شده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد.

مراحل رشد از جوانه زدن، کمک کردن برای پرورش، محکم شدن، بر پای خود ایستادن و رشد و رویش چشمگیر و اعجاب‌برانگیز پیدا کردن در این آیه به ترتیب بیان شده است.

انقلاب اسلامی همین مراحل را طی کرد؛ از جوانه زدن در 15 خرداد 1342 تا معاونت و کمک کردن آن در 19 دی در قم تا استحکام نظام در مراحل سیاسی و تا استوا و استقلال ایران در برابر استکبار که هم برای ایرانیان شگفت‌انگیز بود و هم خشم کفار و دشمنان انقلاب را برانگیخت.

رکورد آری، رکود نه

پیشی گرفتن ایران در خیلی از حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، پزشکی و منطقه‌ای و حتی جهانی موضوعی است که در بیانیه انعکاس یافته است، از سوی دیگر توقف و ایستایی و در جا زدن مورد نهی و هشدار رهبری قرار گرفته است، در این بخش به توضیح این دو موضوع خواهیم پرداخت:

· رکوردداری ایران و ایرانی

«ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت»

در جای دیگر از بیانیه مصادیق رکوردها و پیشرفت‌ها و پیشی گرفتن‌ها را بیان می‌کنند:

«رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلّول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است»

بیشتر بخوانید:

تأملاتی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب| بخش سوم

موضوع پیشی گرفتن و پیشتازی در آموزه‌های دینی مورد توجه قرار گرفته است، قرآن مجید مؤمنان راستین را با دو ویژگی به هم پیوسته توصیف می‌کند:

«أُولَئِک یسَارِعُونَ فِی الْخَیرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ»(10)؛ در کارهای نیک سرعت می‌گیرند و در عین حالی که بر همدیگر پیشی می‌گیرند.

خصلت سرعت و ویژگی «سبقت» هر گاه کنار هم قرار گیرند رکوردها شکل می‌گیرد، در جای دیگری قرآن از مؤمنان می‌خواهد که جلودار پرهیزکاران باشند:

«وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»(11)؛ خداوندا ما را پیشوا و جلودار تقواپیشگان قرار ده.

خطاب‌هایی مانند «سارعوا» و «فاستبقوا» و مانند آن نشان‌دهنده این معنا است که دین ما دین حرکت سریع و پیشتازی در همه امور و پروژه‌ها است، حتی در موضوع نماز جماعت می‌گوید آن‌که زودتر به مسجد می‌آید و در جا گرفتن از دیگران پیشی می‌گیرد حق با او است (الحق لمن سبق).

«انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدّت تحقیر شده و به شدّت عقب‌مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت ... جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریّت کرد؛ روحیه و باور «ما می‌توانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان، اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد»

· رکود، نه.

رهبر فرهیخته و حکیم انقلاب به عنوان جلودار کاروان از سرعت‌ها و سبقت‌ها خشنودند و نسبت به توقف‌ها و رکودها حساس، ازاین‌رو می‌فرمایند:

«انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.»

فاصله گرفتن از ارزش‌ها و عقب‌گرد از مواضع انقلابی و جهادی در پرونده ملت انقلابی ایران جایی ندارد، این مردم دست‌پرورده اسلام ناب محمدی (ص) و در این عصر تربیت شده دست ابرمردهایی مانند امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای هستند و هرگز از حرکت و پیشتازی باز نمی‌ایستند و تا ابد از نظامی که تار و پودش با خون هزاران شهید تنیده شده دست برنمی‌دارند.

«مدیریّتهای جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید.»

در آموزه‌های دینی کسانی که در مسیر حرکت تکاملی خویش دچار رکود و توقف و حیرت و تردید می‌شوند، مذمت شده و همگان را به پرکاری و پیشتازی و نشاط و عزم فراخوانده و از تنبلی و سستی بازداشته است:

«اَلْمُؤْمِنُ یرْغَبُ فِیمَا یبْقَی وَ یزْهَدُ فِیمَا یفْنَی... بَعِیدٌ کسَلُهُ دائِمٌ نَشَاطُهُ»(12)؛ مؤمن به آنچه ماندگار است عشق و رغبت نشان می‌دهد و از آنچه فانی و گذراست گریزان است، تنبلی از او به دور بوده و همواره با نشاط زندگی می‌کند.

در کلمات پیشوایان دینی پیامدهای زیان‌بار تنبلی و آثار منفی رکود و بی‌تحرکی گوشزد شده است:

الف: فقر و نادانی

انسان و جامعه فقیر ذلیل و زبون است، فاقد پایگاه و جایگاه است، قدرت و توان برنامه‌ریزی ندارد، آینده‌نگری و طرح پیشرفت ندارد.

امام علی (ع) می‌فرماید: «ان الاشیاء لما ازدوجت ازدوج الکسل و العجز فنتجا بینهما الفقر»؛ آن گاه که اشیاء با یکدیگر جفت شدند، تنبلی و ناتوانی با هم ازدواج کردند و از آنها فرزندی به نام فقر متولد شد.

ب: عدم کامیابی

انسان‌های تنبل و تن‌پرور هیچ‌گاه به مقصد و مقصود نمی‌رسند، دچار رکود می‌شوند و از پیشرفت‌های موفقیت‌آمیز بی‌بهره‌اند، امام علی (ع) فرمود: «مَنْ دَامَ کَسَلُهُ خَابَ أَمَلُه»(13)؛ کسی که تنبلی‌اش استمرار داشته باشد در رسیدن به آرزوهایش ناکام می‌ماند.

ح: افتادن از چشم‌ها

آن‌که روحیه کار و تلاش ندارد و بارش بر دوش دیگران است از نظر اجتماعی پایگاه ندارد و از چشم‌ها می‌افتد و در نگاه‌ها کوچک و کم‌رنگ دیده می‌شود و هیچ‌گاه طرف مشورت دیگران قرار نمی‌گیرد.

امام علی (ع) فرمود: «لا تَتَّکلْ فی اُمورِک علی کسلانَ»(14)؛ در کارهایت به آدم تنبل اعتماد نکن.

 و نیز فرمود: «لا تستعن بکسلان و لا تستشر عاجزا»(15)؛ از آدم تنبل کمک مگیر و با ناتوان مشورت نکن.

رستاخیز علمی

استعداد ایرانی موهبتی است الهی که خداوند در ملت ایران به ودیعت نهاده است. انقلاب اسلامی با میدان دادن به جوانان و دانشمندان این استعدادها را شکوفا ساخت و از حالت رکود و عقب‌افتاده و وابسته به کشوری مستقل و در حال پیشرفت و برخوردار از موفقیت‌ها تبدیل کرد.

مقایسه پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها در چهل سال اخیر با قبل از انقلاب، حیرت‌آور است، نخبگان ایرانی در این زمینه «رستاخیز علمی» ایجاد کرده اند:

«بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد»

در دیدار اخیر دو هزار نفر از جوانان نخبه با ایشان توصیه‌های مهمی درزمینهٔ رشد و پیشرفت علمی داشتند و فرمودند:

«وقتی جوان نخبه ایرانی، درزمینه مهندسی در تراز جهانی عمل می‌کند و در ساخت دستگاه‌های بسیار پیچیده، کارهای بسیار مهمی انجام می‌دهد، طبعاً حضور او در عرصه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارائه راه‌حل برای مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی، مؤثر و راهگشا خواهد بود ... با دانش نخبگانی می‌توان راه‌حل‌های خوبی برای این مسائل یافت.»

علوم انسانی نباید تحت‌الشعاع دیگر رشته‌ها قرار گیرد، سخنان روشنگر رهبر عزیز این نکته را به خوبی گوشزد می‌نماید و حرکت علمی به سمت این‌گونه دانش را نیز ضروری می‌سازد.

بیشتر بخوانید:

تأملاتی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب| بخش چهارم

در علوم انسانی برگرفته از آموزه‌های قرآنی و روایی سبک زندگی اسلامی و شیوه‌های مدیریت دینی، روش‌های احقاق حقوق و رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را می‌توان به دست آورد و در مسیر توسعه و تمدن سازی دینی آن را به کار برد.

· رسالت رسانه‌ها و تهدیدهای آن

رسانه‌ها در عصر ما پرمشتری‌ترین و پراثرترین ابزار به شمار می‌روند، هم می‌توانند جبهه حق را تقویت کنند و ارزش‌های دینی و اسلامی را گسترش دهند و یک فرصت باشند و هم می‌توانند با دروغ‌پردازی و بزرگ‌نمایی عیوب و کوچک جلوه دادن خدمات، در ردیف تهدیدهای جامعه قرار گیرند.

رسانه تیغ دو دم است اگر در اختیار انسان خودساخته، انقلابی و خداباور قرار گیرد منشأ خیرات و حسنات می‌گردد و منبری بر فراز جامعه بشریت می‌شود که پوشش او مرزها را درمی‌نوردد و اگر هم در دست انسان‌های عقده‌ای کوته‌بین و کینه‌توز بیفتد فاجعه می‌آفریند و همه مرزهای انسانی و اسلامی را به هم می‌زند و مال و جان و آبرو و حیثیت دیگران را بر باد می‌دهد.

· رهزنان فکر و عقیده

رهبر بزرگوار در جای‌جای بیانیه به نقش تخریبی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مجازی اشارت کرده‌اند ازجمله:

«دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.»

کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، شبانه‌روز فعالیت می‌کنند تا مسیر جوانان ما را تغییر دهند و ذهن و فکر و نگاه آنان را نسبت به آینده راکد و یأس آلود جلوه دهند. مسئولان، نهادها و مردم باید هوشمندانه با این پدیده نوظهور و خانگی و فراگیر برخورد کنند و تا کار از کار نگذشته، پیش‌بینی‌های لازم را تدارک ببینند چون اگر جلو چشمه را از مظهر آن با بیل نبندیم سیل خواهد شد و با پیل نمی‌توان آن را مهار کرد.

«ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد؛ و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست.»

قرآن نسبت به این‌گونه خطرهای فرهنگی و تهاجم‌های ویرانگر و شبیخون‌های غارتگر هشدار داده است:

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»(16)؛ اگر فاسقی -که پایبند به تقوا نیست- به شما خبر و گزارشی داد آن را تحلیل و بررسی کنید تا گرفتار ندامت و پشیمانی نگردید.

همواره «اراجیف بافان» و «شایعه گستران» و «مأموران جنگ روانی» بوده و هستند که مانند بمباران شیمیایی، فکر و جان و روح و روان مردم را مسموم می‌کنند و به اهداف شومشان نزدیک می‌شوند.

خانواده‌ها، مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و حتی مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به هوش باشند که شیطنت‌های فضاهای مجازی دو چیز را در جامعه دینی گسترش می‌دهند.

الف: شبهه افکنی( گردباد آفرینی)

ب: شهوت گستری( گرداب سازی)

در گام اول تغییر در افکار و اندیشه‌ها ایجاد می‌کنند و علامت سؤال پیرامون باورها و اعتقادات جوانان می‌گذارند و روحیه اباحه گیری را رواج می‌دهند و در گام دوم زمینه گناه و فساد و پلشتی‌های جنسی و غیر آن را فراهم می‌آورند، مواظب باشیم روش این لشکر شیاطین به تبعیت از شیاطین گام به گام است:

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیطَانِ  وَمَنْ یتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیطَانِ»(17)؛ ای مؤمنان از گام‌های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.

انتهای پیام/

ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد

منابع:

1- انفال، آیه 2.

2- آل‌عمران، آیه 173.

3- محمد، آیه 17.

4- ابراهیم، آیه 7.

5- نوح، آیه 24.

6- همان، آیه 28.

7- فاطر، آیه 39.

8- اسراء، آیه 82.

9- سوره فتح، آیه 29.

10- سوره مؤمنون، آیه 61.

11- سوره فرقان، آیه 74.

12- میزان الحکمه، ج 11/ 5184.

13- همان.

14- همان.

15- همان.

16- سوره حجرات، آیه 6.

17- سوره نور، آیه 21.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha