پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مصلای قدس شهر قم

حوزه/ صدای انقلاب اسلامی صدای آشناست، صدای فطرت انسانی است؛ ازاین‌رو مخاطب‌های زیادی در دورترین نقاط عالم پیدا کرده است ابرجنایتکاران هزاران صدای بدلی تولید کردند و هزاران رسانه مجازی به راه انداختند تا برد این صدای امام و امت ایران را کم کنند و محدود و محصور نمایند؛ اما به لطف الهی نتوانستند و نخواهند توانست.

خبرگزاری «حوزه» - بجنورد/ بیانیه گام دوم را می‌توان در یک نگاه کلان «دایرة‌المعارف» انقلاب اسلامی نامید؛ زیرا در این بیانیه مهم ترین و سرنوشت سازترین حوادث و رخدادهای پیش از انقلاب و شکل‌گیری آن و رخدادهای پس از آن و تحولات تاریخی و تأثیرگذاری آنها در ایران و جهان و نیز معجزات این پدیده بزرگ و برکات و دستاوردهای آن سخن به میان آمده است.

این کمترین بر آن شدم تا با استخراج واژه‌ها و سرفصل‌های این منشور حکیمانه و شرحی اندک بر آن‌ها از این زاویه توجه همگان را به محتوای سرشار از نکته‌های حکیمانه و رهنمودهای راهگشای این بیانیه جلب نمایم.

ازاین‌رو در قالب حروف الفبا به شکل موضوعی به موضوعات گوناگون بیانیه اشاره‌ای گذرا خواهم داشت، امید است مورد استفاده و توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

بخش های اول تا هفتم این نوشتار پیش از این ارائه شد آنچه در پی می آید ادامه سخن و سرفصل های مربوط به حرف «ص» در بیانیه گام دوم انقلاب است.

«ص»

صدای جدید و متفاوت انقلاب اسلامی

«انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیک‌تر شدند.»

در این بخش از بیانیه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به تشریح و تبیین انقلاب اسلامی و آثار و دستاوردهای آن در برابر قدرت‌های شرق و غرب پرداخته‌اند و از آغاز «عصر جدید» و «صدای جدید و متفاوت» سخن به میان آورده‌اند، صدای رسایی که غرب و شرق عالم را درنوردید و به گوش همه آزادی‌خواهان رسید و واکنش بسیاری را به دنبال داشت.

 این واکنش‌ها بر دو گونه بود:

 الف: واکنش مثبت و استقبال از این پدیده جدید در عصر جدید با پیام جدید.

ب: واکنش منفی و تلاش فراوان برای خفه کردن و نشنیدن آن.

 مستکبران عالم در آغاز تلاش کردند که خود را به نشنیدن این صدای جدید بزنند و پس از آن که دیدند این صدای رسا عالم‌گیر می‌شود تلاش مذبوحانه در خاموش کردن و خفه کردن این صدا را شروع کردند، ولی:

 مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما/ غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما

و به قول شاعر دیگر:

مه فشاند نور و سگ عوعو کند/ هر کسی بر طینت خود می‌تند

 و یا:

 شمع حق را پف کنی توای عجوز/ هم تو سوزی هم لبت ای گنده پوز

و یا:

 چراغی را که ایزد بر فروزد/ هر آن‌کس پف کند ریشش بسوزد

 هر چه کردند تا صدای حقانیت، صدای عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری، صدای آزادی و آزادگی، صدای استقلال، صدای سازندگی، صدای فطرت، صدای شریعت و صدای نبوت و امامت را نشنوند و یا آن را خفه کنند نه‌تنها نتوانستند بلکه «به اجل محتوم خود نزدیک‌تر شدند».

و امروز این صدا گوش‌های فراوانی را نواخته و طرح‌های بسیاری را در عالم مطرح ساخته و می‌رود تا صدای همگانی تمدن نوین اسلامی را عالم‌گیر سازد.

 این شیوه ابلهانه مستکبران در برابر جبهه حق تازگی ندارد و همواره در طول تاریخ پژواک این صدا آرامش فرعونیان و نمرودیان و زر داران و زورداران و تزویرگران را از آنان گرفته است و آنها را وادار به عربده‌کشی در برابر حق و در این زمان این صدای رسای انقلاب کرده است. از تمام ابزار هم برای خاموش کردن این چراغ فروزان و این صدای ملت ایران به کار بسته‌اند؛ ولی به فضل و فیض الهی نتوانستند کاری از پیش ببرند و عرض خود برده‌اند:

 ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

 بر این دام بر مرغ دگر نه/ که عنقا را بلند است آشیانه

 قرآن می‌فرماید:

«وَقَالَ الَّذِینَ کفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکمْ تَغْلِبُونَ»(1)؛ کافران گفتند به این قرآن گوش فرا ندهید و به هنگام تلاوت آن جنجال شاید پیروز شوید.

 کفار و مستکبران در صدر اسلام تلاش فراوان کردند تا صدای قرآن به گوش مردم نرسد و جنجال‌ها و پارازیت‌های زیادی به وجود آوردند تا قرآن نتواند از طریق گوش‌ها دل‌ها را فتح کند و فکرها را برانگیزاند اما نتوانستند و قرآن بر فراز قرن‌ها عزتمند قرار گرفت و امروز از هر زمانی بیش‌تر و گسترده‌تر گوش‌ها را می‌نوازد و دل‌ها را مجذوب خود کرده است.

آری صدای انقلاب اسلامی صدای آشناست، صدای فطرت انسانی است؛ ازاین‌رو مخاطب‌های زیادی در دورترین نقاط عالم پیدا کرده است ابرجنایتکاران هزاران صدای بدلی تولید کردند و هزاران رسانه مجازی به راه انداختند تا برد این صدای امام و امت ایران را کم کنند و محدود و محصور نمایند؛ اما به لطف الهی نتوانستند و نخواهند توانست.

 بگذار تا صبح دولتش بدمد/ کین هنوز از نتایج سحر است

 رهبر معظم در ادامه بیان گذشته می‌فرمایند:

«اکنون با گذشت چهل جشن سالانه انقلاب و چهل دهه فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار می‌دهند، دست و پنجه نرم می‌کند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش می‌رود.»

 صف‌های خداپسندانه

در انقلاب اسلامی پدیده‌های نوظهور به وقوع پیوست که هرکدام پیامی نو به همراه داشت، ازجمله آنها صف‌های فراوان و پر معنایی از قبیل:

-  صف رأی دادن و مشارکت سیاسی (سیاسی)

- صف دفاع کردن و مبارزه میدانی (نظامی و بسیجی)

- صف ساختن و اردوهای جهادی (سازندگی)

- صف نوبت برای اعتکاف و خودسازی (عبادی)

- صف حضور در اربعین حسینی (ولایی)

 مقام معظم رهبری زیر عنوان توصیه به گسترش عیار معنویت و اخلاق در بیانیه می‌نویسند:

«رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی به‌ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدت‌های جوانان در میدان‌های سخت ازجمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه برادری و ایثار همراه شد ... مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا به‌ویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روزبه‌روز بیشتر و باکیفیت‌تر شده است»

 صفوف به‌هم‌پیوسته مردم در نمازهای جمعه، صفوف به هم گره‌خورده مردم در راهپیمایی‌ها و ایام‌الله سال مانند قدس و ۲۲ بهمن و ۱۳ آبان و... همه و همه نشئت گرفته از رویکرد انقلابی جهادی، سیاسی، معنوی و فرهنگی است که این نهضت و تحول الهی در دل و جان مردم به وجود آورده است.

 دشمنان بارهای بار کوشیدند تا در بین صفوف رحمانی و انقلابی ملت ایران نفوذ کنند و با رخنه در دیوار انقلاب و نظام اسلامی به اهداف شوم خود برسند؛ اما با عنایت الهی و امداد غیبی تیرشان به سنگ خورده و مکرشان به خودشان برگشته است و این حقیقتی است که قرآن آن را بیان کرده است:

«فَلَمَّا جَاءَهُمْ نَذِیرٌ مَا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا/ اسْتِکبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکرَ السَّیئِ وَلَا یحِیقُ الْمَکرُ السَّیئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ»(2)؛ اما چون (پیامبر) انذار کننده‌ای برای آنان آمد جز فرار و فاصله گرفتن از حق چیزی بر آنان نیفزود، این‌ها همه به خاطر استکبار در زمین و نیرنگ‌های بدشان بود و نیرنگ بد تنها دامن صاحبانش را می‌گیرد.

صراحت و صداقت

انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون آرمان‌ها و اهداف خود را با صراحت و شفافیت و صداقت و بی‌پرده اعلام کرده و پایبندی خود به شعارهایش را در صحنه عمل نشان داده است.

از همان روزهای آغازین شعار «نه شرقی نه غربی» را که همراه با شعور انقلابی بود سر داد و با اعتماد به نفس ملی نظام جمهوری اسلامی را بنیان نهاد و به دنیا اعلام کرد که ما بر اساس آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی و با شیوه عزت، حکمت و مصلحت با شما تعامل خواهیم کرد و مرزبندی‌های انقلابی را هم رعایت خواهیم کرد.

 رهبر بزرگوار این ویژگی انقلاب را بارها در بیانیه بیان فرمودند:

«انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد.»

امام بزرگوار ما در شکل‌گیری نظام اسلامی فرمودند: «من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم نه یک کلمه و نه یک کلمه زیاد» این صراحت انقلابی امام گفتمان جامعه انقلابی شد و امت امام نیز بیش از ۹۸ درصد به این نظام رأی مثبت دادند.

 مکتب امام خمینی مکتب شفافیت و صداقت و صراحت بود، در همان سال‌های آغازین پیروزی غیرتمندانه موضع خودش را در برابر استکبار به‌ویژه آمریکا با صدای رسا و بلند اعلام کرد و فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

 این روش سیاسی و تربیتی امام در رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنه‌ای به عنوان مشی سیاسی و ولایی تبلور یافت. رهبر معظم بارها با صراحت فرمودند «من انقلابی‌ام دیپلمات نیستم» و یا در رابطه با گردن کشان و زورگویان عالم فرمودند: «امروز روزی نیست که کسی بزند و در برود، دنیای بزن دررو تمام شده است» و در رابطه با برجام و خیانت آمریکا و اروپا با صراحت اعلام کردند که: «امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند.»

مشی امامین انقلاب اسلامی عزتمندانه و غیرتمندانه و در عین حال واقع‌بینانه بوده و هست و بر اساس نگاه این دو عزیز ما بنا نداریم دیواری دور خود بکشیم اما حاضر نیستیم اجراکننده زورگویی‌های مستکبران باشیم.

«بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی تعریف شود.»

 این صراحت و صداقت و مروت انقلابی، گفتمان اصلی انقلاب اسلامی است. انقلاب و رهبران آن چیزی را از مردم پنهان نکردند بلکه با روشنی و شفافیت سیاست‌های کلان نظام را در همه حوزه‌ها در مرئی و منظر مردم قرار داده‌اند:

«این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار... مایهٔ سربلندی ایران و ایرانی است»

 صنعت مونتاژ و صنعت ملی

«ایرانِ پیش از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.»

در این کلام و بیان به سه محور انحطاط و عقب‌افتادگی و وابستگی ملت ایران به در پیش از انقلاب اشاره شده است:

1- از لحاظ تولید علم و فناوری (در حد صفر)

2- از لحاظ صنعت مونتاژ و (وابسته)

3- از لحاظ علمی (ترجمه)

اگر این گذشته تاریخ کشور را با وضعیت امروز مقایسه کنیم تفاوت از زمین تا آسمان است، دستاوردهای انقلاب در این سه حوزه مورد اشاره شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده دشمنان نیز شده است.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه این موضوع‌های سه‌گانه را به گونه هنرمندانه و حکیمانه و جامع و مانع به قلم آورده و این‌گونه ترسیم و تبیین نموده‌اند:

«{انقلاب اسلامی} موتور پیشران کشور در عرصه علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده آن روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل و نقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فنّاوری و ... با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی ازجمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.»

انتهای پیام/

ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد

منابع:

1- سوره فصلت، آیه 26.

2- سوره فاطر، آیات 42 و 43.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha