جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ امروز خشم و هراس دشمن از پیشرفت‌های علمی و فناوری در کشور محسوس است، آن‌ها نمی‌توانستند باور کنند که کشوری با این‌همه تهدیدها و تحریم‌ها چگونه راست‌قامت و سربلند و سرافراز در میدان‌های علمی و عملی پیشتازی می‌کند و این واقعیت را می‌بینند و عصبانی هستند و باید از عصبانیت بمیرند!

خبرگزاری « حوزه» بجنورد/ بیانیه گام دوم را می‌توان در یک نگاه کلان «دایرة‌المعارف» انقلاب اسلامی نامید، زیرا در این بیانیه مهم ترین و سرنوشت سازترین حوادث و رخدادهای پیش از انقلاب و شکل‌گیری آن و رخدادهای پس از آن و تحولات تاریخی و تأثیرگذاری آنها در ایران و جهان و نیز معجزات این پدیده بزرگ و برکات و دستاوردهای آن سخن به میان آمده است.

این کمترین بر آن شدم تا با استخراج واژه‌ها و سرفصل‌های این منشور حکیمانه و شرحی اندک بر آن‌ها از این زاویه توجه همگان را به محتوای سرشار از نکته‌های حکیمانه و رهنمودهای راهگشای این بیانیه جلب نمایم.

از این‌ رو در قالب حروف الفبا به شکل موضوعی به موضوعات گوناگون بیانیه اشاره‌ای گذرا خواهم داشت، امید است مورد استفاده و توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

بخش های اول تا دوازدهم این نوشتار پیش از این ارائه شد آنچه در پی می آید ادامه سخن و سرفصل های مربوط به حرف «غ» در بیانیه گام دوم انقلاب است.

«غ»

غفلت و بی‌توجهی و (بی‌خبری)

«غفلت» دارای مفهوم وسیع و گسترده‌ای است که هرگونه بی‌خبری از شرایط زمان و مکان و از واقعیت‌هایی که در آن به سر می برد را شامل می‌شود. زمان و زمینه را نشناختن، موضع‌گیری درست نداشتن، راه و فرمان رهبر را درست نپیمودن، از نعمت‌ها و فرصت‌ها به گونه شایسته بهره نبردن و آن‌ها را تبدیل به نقمت و تهدید کردن، این‌ها همه از مصادیق و زیرمجموعه «غفلت» به شمار می‌رود.

«غفلت» سرچشمه اصلی بدبختی‌ها و مایه «حسرت» ها است.

قرآن می‌فرماید:

«وَ مَنْ یعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»(1) و هر کس از یاد خدای رحمان چشم بپوشد برای او شیطانی می‌گماریم که همواره با او یار و قرین باشد.

دریغ و درد که با نفس بد قرین شده‌ایم/ و از این معامله با دیو هم‌نشین شده‌ایم

به بارگاه فلک بوده‌ایم رشک ملک/ زجور نفس جفاپیشه این‌چنین شده‌ایم

آیات و روایات فراوانی پیرامون نقش «غفلت» در بدبختی و بدعاقبتی انسان و تباه کردن فکر و فرصت‌های او وارد شده است که از ذکر آن خودداری می‌کنیم و به یک روایت بسنده می‌نماییم:

 امام علی (ع) فرمود: «بَینَکمْ وَ بَینَ اَلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ اَلْغَفْلَةِ وَ اَلْغِرَّه»(2)؛ میان شما و موعظه و اندرز حجابی از غفلت و غرور است.

انسان غافل به‌وسیله غفلت و نادانی‌اش گرفتار غرور و خودبزرگ‌بینی و ازخودراضی بودن می‌شود، انتقاد سازنده را برنمی‌تابد، نقد خیر خواهان را نمی‌پذیرد و پس میزند و درنتیجه در جهل مرکب می‌ماند؛ درحالی‌که پرده‌ای از بی‌خبری او را محاصره کرده است.

در برابر انسان «ذاکر» همواره هشیاری خود را بکار می‌گیرد به‌روز و آگاه است. از واقعیت‌های پیرامونش بی‌خبر نیست، آنلاین می‌زید نه آفلاین. «ذکر» و تذکر انسان را از دام و دانه‌های شیطان می‌رهاند و به او «بصیرت» و تیزبینی می‌دهد، پیرامون خود را «رصد» می‌کند و از محاصره شیطان خارج می‌شود.

 مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم غفلت‌هایی را یادآور شدند که در بخش اول نوشته در فصل سوم یادآور شدیم:

-غفلت راهبردی «عدم بهره‌گیری از تجربه گذشته برای ساختن گذشته».

-غفلت از حمایت نیازمندان «غفلت از قشرهای نیازمند حمایت به هیچ رو مورد قبول نیست».

-غفلت از جریان‌های انقلابی «غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود دستاوردها بسی بیشتر از این بود».

-غفلت از شعارهای انقلابی «برای همه‌چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ‌مصرف فرض کرد اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثناست».

-غفلت از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی «بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت متصدیان تاکنون بی‌استفاده یا کم استفاده مانده است».

غافلگیری ناظرین جهانی درزمینه علم و پژوهش و غیظ آنان

حرکت علمی در کشور که رهبر معظم گاهی از آن به «رستاخیز علمی» و گاه «شتاب علمی» و گاه «مسابقه علمی» یادکرده‌اند در ایران در ریل واقعی خودش قرارگرفته و دستاوردهای فراوانی نیز داشته که مایه شگفتی ناظران جهانی شده است.

 این حرکت به همت جوانان دانا و توانا و پرانگیزه و باایمان، راه خودش را پیداکرده ولی هنوز باید تلاش شود که به قله‌ها دست یابد. ولی آنچه صورت گرفته از آن باید شاکر باشیم ولی قانع نباشیم.

«اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغازشده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود... یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان پیش رفته است دستاوردهای دانش و فناوری ما در این مدت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد... همه در حالی اتفاق افتاد که کشور ما دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است باوجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن ساز، به رکوردهای بزرگ دست‌یافته‌ایم».

این غافلگیری دشمن درحرکت و شتاب علمی با انحطاط علمی طولانی که در رژیم گذشته داشتیم، شگفتی آنان را دوچندان ساخته است؛ و رمز این شتاب و رستاخیز علمی، همت‌های بلند و انگیزه‌های قوی و ایمان‌های عمیق مردم به‌ویژه جوانان این مرزوبوم بوده است.

قرآن مجید تعالی همه‌سویه را در سایه (ایمان راستین) قابل‌دسترسی دانسته است:

«وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کنتُم مُؤمِنینَ»(3)؛ سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

امروز خشم و هراس دشمن از پیشرفت‌های علمی و فناوری در کشور محسوس است، آن‌ها نمی‌توانستند باور کنند که کشوری با این‌همه تهدیدها و تحریم‌ها چگونه راست‌قامت و سربلند و سرافراز در میدان‌های علمی و عملی پیشتازی می‌کند و این واقعیت را می‌بینند و عصبانی هستند و باید از عصبانیت بمیرند!

«وَإِذَا لَقُوکمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیکمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَیظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیظِکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»(4)؛ هنگامی‌که شمارا ملاقات می‌کنند «به‌دروغ» میگویند «ایمان آوردیم» اما هنگامی‌که تنها می‌شنود از شدت خشم بر شما سرانگشتان «خود را به دندان» می‌گزند بگو: «با همین خشم بمیرید» خدا از «اسرار» درون دستگاه‌ها آگاه است.

انتهای پیام/

ابوالقاسم یعقوبی

منابع:

1-زخرف، آیه 36.

2-شرح غررالحکم، ج 5/293.

3-آل‌عمران، آیه 139.

4-همان، 119.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha