جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 873010
۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
سجادی زاده

حوزه/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: حدیث مادر علوم اسلامی است و آسیای علم فقه که از مهمترین علوم اسلامی است، بر حدیث و حجیت خبر واحد می چرخد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید علی سجادی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در نشست دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث که به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می شود با بیان این که  حدیث هویّت واسطه ای دارد، گفت: نقش احادیث الهام گرفتن از یک سو و استدلال کردن از سوی دیگر است.

وی ادامه داد: حدیث، مادر علوم اسلامی است و آسیای علم فقه که از مهمترین علوم اسلامی است، بر حدیث و حجیت خبر واحد می چرخد. اگرچه در قرآن بیش از صد آیه مربوط به نماز آورده شده است ولی بیشتر آنها در بیان به کلیات بوده و احکام نماز و جزئیات آن بیان نشده است.

عضو هیئت علمی گروه رجال پژوهی با بیان اینکه در بین علوم اسلامی علم فقه رایج ترین دانش در بین مسلمانان بوده است، گفت: وقتی مسائل فقهی مهم ترین واجب و عبادت اسلامی یعنی نماز را نمی توانیم از قرآن ثابت کنیم، جایگاه و نقش کلیدی حدیث در علوم اسلامی روشن می شود .

وی با اشاره به نقش بارز خبر واحد در علوم اسلامی بلکه علوم ادبی مانند ادبیات فارسی اظهار کرد: با وجود اهتمام بسیار مسلمانان به دانش فقه و احادیث فقهی، هیچ فقیهی در عمل نمی تواند به اخبار متواتر و قطعی حتی در مسائل مهمی مثل نماز اکتفا کند بلکه از اخبار واحد استفاده خواهد کرد، بنابرین در نیاز به خبر واحد در سایر دانش های اسلامی مانند کلام و اخلاق اسلامی نمی توان تردید کرد .

حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده با اشاره به نقش حدیث در علوم قرآن و تفسیر گفت: باید در قرآن تدبر کنید و مفاهیم و مبانی آن را نیز تفسیر نموده و بر این اساس به پیش بروید؛ در همین راستا نقش حدیث مشخص می شود چراکه در تفسیر آیات باید از احادیث نیز استفاده کرد و با قرار دادن قرآن و حدیث در کنار هم از مفاهیم قرآن استفاده نمود و اساساً در بسیاری از مواقع امکان آن وجود ندارد که تفسیر قران به قران کرد و باید اینجا به سوی سنت رفت.

گفتنی است گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان دوره ها و نشست های متعددی در موضوعات رجالی و علوم حدیث برگزار می کند و همچنین ضمن استقبال از فعالیت های همه پژوهشگران علاقمند به اعتبار سنجی احادیث اهل البیت (علیهم السلام)، از مقالات علمی پژوهشی مرتبط برای چاپ در فصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث نیز حمایت می کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha