جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مصطفی محقق داماد

حوزه/ منصب قضاوت آن قدر مهم بود که اهل بیت(ع) با هوش ترین، زرنگ ترین و افضل ترین افراد را در آن جایگاه قرار می دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی محقق داماد پیش از ظهر امروز در سومین همایش نکوداشت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی که با عنوان نقش نظام قضائی در توسعه ملی در دانشگاه مفید برگزار شد، با اشاره به جایگاه اهمیت قضا در اسلام گفت: در جای جای دین به اهمیت قضا  تأکید شده، تا جایی که به عنوان مهمترین منصب از آن یاد کرده است.

این استاد حوزه ادامه داد: منصب قضاوت آن قدر مهم بود که پیامبر(ص) و بعد ایشان حضرت علی(ع) این جایگاه را حتی برای لحظه ای خالی نمی گذاشتند و برای این جایگاه مهم افراد عالم، دانا و باهوش و افضل مردم را انتخاب و منصوب می کردند.

وی اظهارداشت: حتی حضرت علی(ع) در موارد متعدد به یاران خاص برای و اگذاری این جایگاه به افراد خاص، عالم و دانا توصیه و سفارش می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد با بیان این که نقش قاضی در افساد و عدم افساد جامعه بسیار مهم است، افزود: این سخن بدان معنا است قاضی می تواند با قضاوت نادرست خود جامعه ای را به چالش بکشاند.

این استاد حوزه افزود: قضات باید در قضاوت خدا را در نظر داشته باشند و از این لحاظ نباید با قضاوت نادرست لعن خدا را برای خود بخرند.

وی با بیان این که توسعه ملی نمی تواند با قضاوت های ناصحیح حاصل شود و حتی اهل بیت(ع) بر اهمیت این موضوع تأکید کردند گفت: قضاوت های نادرست و بعضا خطاها چه در بعُد عمدی و غیره در عین حال که فرد قضاوت کننده را به هلاکت و زیان نزدیک می کند، از سوی جایگاه قاضی را درجامعه بی ارزش می کند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha