جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ثبت ۴۸ وقف جدید در استان کرمانشاه

حوزه/ با هدایت و راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، یک خیر بجنوردی باغ دو هکتاری خود را وقف حوزه علمیه استان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، گل محمد ذاکری، خیر اهل روستای ارکان بجنورد یک قطعه باغ انگور خود به مساحت 20 هزار مترمربع را وقف حوزه علمیه خراسان شمالی کرد.

این واقف نیک‌اندیش پس از راهنمایی و هدایت حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد این قطعه باغ خود واقع در روستای مملجه از توابع شهرستان بجنورد را وقف رفع نیازها و کاستی‌های حوزه علمیه استان کرد.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی، روحانی فعال در زمینهٔ تبلیغ که یکی از مسببین این امر پسندیده و خیرخواهانه بود، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به انجام و ثبت این وقف، گفت: با حضور مستمر در مسجد روستا و صحبت‌هایی که در بحث صدقه جاریه و امر مهم وقف صورت گرفت، آقای گل محمد ذاکری با صلاحدید و راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی باغ خود به ارزش تقریبی 10 میلیارد ریال را به حوزه علمیه خراسان شمالی وقف کرد.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تجلیل از این واقف نیک‌اندیش، اظهار کرد: سند ثبتی این ملک به‌صورت شش‌دانگ در دفتر رسمی اسناد و املاک به نام مدیریت حوزه علمیه خراسان منتقل شد.

 وی افزود: طبق اطلاعات موجود تاکنون موقوفات حوزه علمیه استان در خراسان شمالی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی ۹۴ مورد است که تعداد قابل‌توجهی از این موقوفات بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ به استان اجرا و ثبت شده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه با بیش از دو هزار و ۶۰۰ طلبه وجود دارد و این تعداد وقف بدون شک تکافوی نیازها و هزینه‌های فعلی این مراکز را نمی‌کند.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۳۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۹۵ به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند، اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

شایان‌ذکر است، در استان خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری درمجموع حدود دو هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر ۱۷۰ استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha