پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 875285
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
قرآن مکتوب

حوزه/ بازآفرینی قرآن کتابخانه «cadbury» دانشگاه بیرمنگام به‌ عنوان قدیمی‌ترین قرآن مکتوب کشف شده جهان در کتابخانه آستان قدس رضوی به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طرح بازآفرینی نسخه شماره ۱۵۷۲ کتابخانه Cadbury در دانشگاه بیرمنگام را به اتمام رسانده و از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در اختیار عموم قرار می‌دهد.

این نسخه شامل ۴ صفحه و بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن انجام شده بر روی آن، مشخص شده که تولید اوراق آن مربوط به پیش از ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و نگارش متن قرآن در آن مربوط به سال‌های نخست بعثت حضرت رسول اکرم(ص) و در زمان حیات مبارک ایشان بوده است.

براساس این گزارش، به احتمال بسیار قوی این قرآن توسط شخص حضرت رسول اکرم(ص) و یا یکی از اصحاب نزدیک ایشان با توجه به تشابه نوع دستخط به کار رفته در آن با قرآن شماره یک موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی توسط حضرت علی(ع) تحریر شده باشد.

این نسخه خطی از سال‌ها قبل در کتابخانه «Cadbury» دانشگاه بیرمنگام نگهداری می‌شد و اهمیت آن به تازگی توسط «البا فدلی»، پژوهشگر ایتالیایی کشف شده است و بنابر آزمایش‌های دقیق رادیوکربن با دقتی در حدود ٩۵ درصد متعلق به سال‌های ۵۶٨ تا ۶۴۵ پس از میلاد مسیح و  یکی از قدیمی‌ترین نسخ قرآن  موجود در جهان است. هرچند آزمایش رادیوکربن زمان دقیقی را مشخص نمی‌کند، بلکه یک دوره زمانی را نشان می‌دهد.

به گفته «سو وورال»، مدیر بخش کلکسیون‌های خاص دانشگاه بیرمنگام، از زمان کشف این نسخه، دانشمندان و مؤسسات علمی و پژوهشی از نقاط مختلف جهان برای کسب اطلاعات در مورد آن با این دانشگاه در تماس بوده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که این نسخه قرآن به طور دائم در دانشگاه بیرمنگام نگهداری خواهد شد، اما ممکن است برای بررسی و نمایش به کشورهای دیگر امانت داده شود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha