پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به تبیین «نقش و جایگاه مردم در اندیشه امام خامنه ای» پرداخت.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام های موجود در جهان؛ برخورداری از فقیه جامع الشرایط هست.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار تصریح کرد: همین ویژگی فصل تمایز انقلاب اسلامی با سایر حکومت هاست. با این نگاه جایگاه و نقش مردم را در نظام اسلامی با توجه و اهتمام به اندیشه های امام خامنه ای بررسی می کنیم.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان به جایگاه نقش مردم در نظام اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: براساس فرمایشات رهبری برپایی خیمه نظام اسلامی با رای مردم یکی از مهمترین نقش های مردم در نظام اسلامی است.

حجت الاسلام حکیمی‌فر افزود: در منطق و اندیشه‌ امام خامنه‌ای «بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست‌ مردم‌، خیمه‌ نظام‌ اسلامی‌، سرِپا نمی شود و نمی‌ماند.»

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به اینکه حکومت هم حق و هم تلکیف است، عنوان کرد: دیدگاه رهبری درباره مبحث حکومت بسیار موشکافانه می باشد تا جایی که معظم له در این باره می فرمایند «نکته‌ دیگر این است که در اندیشه‌ شیعه‌ امامیّه، «حکومت و حکمرانی» هم یک «حق» است و هم یک «تکلیف و وظیفه». در این اندیشه: «امیرالمؤمنین حکومت را یک حق می‌داند، همچنانی که یک وظیفه نیز می‌داند».

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به  مردم سالاری متکی بر نظر اسلام اشاره داشت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مردم سالاری دینی به خوبی می فرمایند که «مردم‌سالاری در نظام‌ اسلامی‌، مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی به نظر اسلام متّکی است؛ فقط یک قرارداد عرفی نیست. مراجعه به رأی و اراده و خواست‌ مردم‌، در آنجایی که این‌ مراجعه لازم است، نظر اسلام است؛ لذا تعهد اسلامی به وجود می‌آورد. مثل کشورهای دمکراتیک غربی نیست که یک قرارداد عرفی باشد تا بتوانند به‌راحتی آن را نقض کنند. در نظام جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری یک وظیفه‌ی دینی است».

وی با تاکید بر اینکه دوگانه جمهوریت و اسلامیت؛ یک دوگانه کاذب می باشد، اظهار داشت: امام خامنه ای دراین باره می فرمایند«جمهوری اسلامی یک مرکّب انضمامی نیست که ترکیبی باشد از چیزی به نام "جمهوری" و چیزی به نام "اسلامی"؛ تا یکی بگوید که من طرفدار جمهوریّتم بیشتر، یکی بگوید من طرفدار اسلامیّتم بیشتر، این جوری نیست بلکه جمهوری اسلامی یک حقیقت است آن جمهوری است، ‌آن اتّکاء به آرای عمومی است که خدا آن را مقرّر کرده است».

 استاد حوزه علمیه استان کردستان رضایت مردم از حاکمیت، را مانع نفوذ دشمن دانست و گفت: به فرموده رهبر انقلاب نقش و جایگاه آراء مردم و رضایت جامعه از حکومت مردم‌سالاری، از جنبه‌ دیگری نیز مهم و قابل اعتنا است و آن، «حفظ اصل نظام اسلامی» است.

وی با اشاره اینکه مردم سالاری دینی؛ یک الگوی جهانی است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند که «ما هم از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است؛ هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا و مانند اینها قرار دادیم، کار متوقّف مانده است. نمی‌گوییم حالا همیشه هم متوقّف مانده امّا غالباً یا متوقّف یا کُند [شده‌]؛ اگر متوقّف نمانده است، کُند پیش رفته است. امّا کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش می‌برند. این مخصوص‌ ما هم نیست؛ این را هم عرض بکنم که این مخصوص ما ایرانی‌ها نیست».

حجت الاسلام حکیمی فر در پایان سخنان خود تصریح کرد: همچنین معظم له می فرمایند:« در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند- [نه‌] آدمهای بی‌هدف، آدمهای سرگردان در امور زندگی، گرفتار امور روزمرّه‌ شخصی، آنها نه- هرجور کاری، سخت‌ترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha